4750
Sök

bas slutsteg inställning?

196 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
Man ska ha slutsteget på low pass om man ska använda basen som bas va?

mvh Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
13 juli 2007
jag är långt ifrån kunnig ang inställningar på steg osv..  men lowpass filtret gör att steget endast svarar på de låga frekvenserna (om jag nu har rätt? tongue) jag skulle dock tipsa dig att prova dig fram... jag hade mitt steg på lowpass när jag monterade min baslåda. då tyckte jag att det inte var någe bra punch i basen så jag slog av lowpass helt och då trycker det på mkt bättre....

om någon har bättre info ang detta är jag också intresserad smile

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

med lem
1 925 Inlägg
13 juli 2007
Ja den ska vara på lowpass !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2007
defuncta skrev:
Man ska ha slutsteget på low pass om man ska använda basen som bas va?

mvh Defuncta

Lowpass betyder fritt översatt: Lågt skall passera. Dvs, de låga frekvenserna passerar, de höga dämpas med en viss branthet per oktav.

Anledningen att nån tyckte det tryckte på mer när han/hon slog av filtret är att basen då även spelar en del midbas, och det här "hammarslagspanget" om man uttrycker det så ligger runt 150Hz. Däremot så kommer man med enkelhet kunna urskilja vart basen om man delar så högt, och vem vill att ljudet skall märkas att det kommer bakifrån. Som att stå med ryggen mot scenen när Metallica spelar....hur kul e det?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Avstängd
84 Inlägg
14 juli 2007
lowpas gör så att det tar bort alla frakvenser över 90hz har ja läst nån stans men kommer ej ihåg var men som sagt ja hade kört me loxpas på

10 287 Inlägg
14 juli 2007
Det finns ingen lag som säger att lowpass just är på 90Hz. Man får läsa i manualen eller titta om det står på steget.

/Göran

doffen_kicker skrev:
lowpas gör så att det tar bort alla frakvenser över 90hz har ja läst nån stans men kommer ej ihåg var men som sagt ja hade kört me loxpas på

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök