2850
Sök

ökar man motorns prestanda när man planar toppen?

31 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#1
får man fler hk om man planar toppen vid ett topp packningsbyte??

pudas84

Markolainen
19 juli 2007
#2
Ja litegrann ska det göra vad jag vet, iaf på en sugmotor. Tror ej det är bra på en turbo ^^

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
19 juli 2007
#3
du bör alltid plana toppen då den har varit lös. sen ja de e klart du får mer hk "inte mycket men många bäckar små tongue" om du planar toppen, får mera komp så,

ju mer komp i en motor ju mer hästar vare sig de e sug eller överladd, sen om det håller e en annan sak, dom som bygger värsting saker försöker få högt komp precis som i en sug motor


2 117 Inlägg
19 juli 2007
#4
Mja...

På en sugmotor så vill man ha så hög komp som möjligt men inte så hög så att det spikar.
På Cudan lattjade jag med kompförhållande 12,5-13:1 vilket krävde racesoppa för att hålla bort spikningarna. Detta kompressionsförhållande skapades med speciella kolvar vars toppar/översida (domer) gick långt in i förbränningsrummet.

På en turbomotor däremot vill man ha en grundkompression som är tillräcklig för att ge ordentlig effekt från motorn vid startögonblicket men samtidigt så vill man inte ha för högt kompförhållande när turbon börjar arbeta/tar över. Detta för att kunna ladda på mer utan spikningar. Det handlar om en avvägning mellan komp och laddtryck (naturligtvis även flöde mm).

En turbomotor ligger på ca 8-8:5-1, en sugmotor kring 11:1 eller mer.
Det finns naturligtvis andra varianter också men som en ren jämförelse så har en sugmotor ett avsevärt högre kompförhållande än vad en turbomotor har.

Slutsats:

Turbomotor - Plana toppen minimalt (montera tjockare stålpackning). Har du möjlighet att mappa eller ett eget eftermonterat sprut kan du i vissa fall reglera bort spikningarna och köra med en högre grundkompression.

Sugmotor - Plana toppen för ökad kompression och/eller byt kolvar till högkomp.
Senast redigerat av shogun (19 juli 2007)


1 417 Inlägg
19 juli 2007
#5
hur mycket ska man fräsa bort för att öka kompet från tex 11 till 12?


145 Inlägg
19 juli 2007
#6
alltså, man ska ju inte plana en topp för mycket. oavsett sug eller turbomotor
Beror ju liksom på om man vill att ventilerna ska ta i cylindrarna eller inte oxå wink
0,2 mm brukar väl vara max vad man planar



Sök