Mja...
På en sugmotor så vill man ha så hög komp som möjligt men inte så hög så att det spikar.
På Cudan lattjade jag med kompförhållande 12,5-13:1 vilket krävde racesoppa för att hålla bort spikningarna. Detta kompressionsförhållande skapades med speciella kolvar vars toppar/översida (domer) gick långt in i förbränningsrummet.
På en turbomotor däremot vill man ha en grundkompression som är tillräcklig för att ge ordentlig effekt från motorn vid startögonblicket men samtidigt så vill man inte ha för högt kompförhållande när turbon börjar arbeta/tar över. Detta för att kunna ladda på mer utan spikningar. Det handlar om en avvägning mellan komp och laddtryck (naturligtvis även flöde mm).
En turbomotor ligger på ca 8-8:5-1, en sugmotor kring 11:1 eller mer.
Det finns naturligtvis andra varianter också men som en ren jämförelse så har en sugmotor ett avsevärt högre kompförhållande än vad en turbomotor har.
Slutsats:
Turbomotor - Plana toppen minimalt (montera tjockare stålpackning). Har du möjlighet att mappa eller ett eget eftermonterat sprut kan du i vissa fall reglera bort spikningarna och köra med en högre grundkompression.
Sugmotor - Plana toppen för ökad kompression och/eller byt kolvar till högkomp.
Senast redigerat av shogun (19 juli 2007)