3418
Sök

Opel Ascona stannar och går inte starta mer

9 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Har problem med min Opel Ascona 1.8S från 1987. Problemet har varit sporadiskt under en längre tid. När man kör, så stannar motorn helt plötsligt, men startar lika fort igen, eftersom den startar av bilens rullning. Om bilen står still kan den bara dö och man måste starta med startmotorn.

Men nu när jag gjorde en långresa så dog den helt och hållet när jag körde. Nu vill den inte starta. Motorn går runt, men den går inte igång. Det jag har observerat är att man tidigare har hört ett ljud om förgasaren, tickande (elektromagnet som slår till en lucka), men det hör man inte nu längre. Det ljudet hörde så fort man vred på nyckeln, men nu är det knäpp tyst. Har kontrollerat reläet som har hand om bränsleblandningsförvärmningen och det fungerar, dock slår det inte till när det sitter i bilen.

Mer info efter felsökning: Har mätt spänningen till reläet som har hand som bränsleblandningsförvärmingen och den är 12 V, men när jag stoppar dit reläet och mäter samma punkter, så är det bar 0,5 V... Sen har jag även kontrollerat om jag får gnista och det får jag inte. Har även kopplat tändstift direkt till tändspolen och får då ej heller någon gnista. Mätte därför spänningen som går in i tändspolen och den är endast 1,4 V. Ska den vara så låg?

Övrig info:
-Miltal: 21000 mil
-Modifikationer på bilen: inga
Senast redigerat av newmat (23 juli 2007)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 juli 2007
Testa att byta olja & filter om det inte är gjort.. Har för mig att det är hydrauliska ventiltryckare på dom.. Hade samma problem på en av mina bilar *hydrauliska tryckare*..

9 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Olja och filter är nybytt, så det är inte felet. Börjar ana att det är databoxen... så nu gäller det att få tag i en sån och provköra om det är felet. Känns som att jag kollat allting annat och det verkar som att styrningen till förgasare och tändspole inte fungerar som den ska... med tanke på de spänningar jag mätt upp.

Sök