shogun skrev:
Klippt och klistrat...
Maffig accelaration
En Top Fuel Dragster imponerar med sin acceleration
Inget av människan uppfunnet fortskaffningsmedel kan konkurrera med en Top Fuel Dragster i prestanda, inte ens rymdfärjor eller jaktplan! För den oinvigde kan en liten förklaring vara på sin plats. Varsågod att häpnas över accelerationen på en Top Fuel Dragster.
I ett race måste Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G.
En TFD kommer upp i över 480 km/h innan du läst klart den här meningen.
Som slutsummering tar vi några exempel:
Ex 1:
En Dragster står parkerad i ett garage. Hjulbasen är 7,6 meter (avstånd mellan framaxel och bakaxel) så hela bilen uppskattas vara ca 9 meter lång. Om bilen startar stillastående i garaget så har den uppnått en hastighet på nästan 100 km/h när bakpartiet av bilen passerar dörröppningen. Detta på mindre än 0,7 sekunder!!
Ex 2:
Du kör en Volvo. Några km framför dig står en Dragster klart att starta samtidigt som du passerar. Du har fått upp farten till 180 km/h och håller den farten när du passerar Dragstern som startar från stillastående i samma ögonblick du passerar. Efter 3 sekunder så har Dragstern inte bara kommit ikapp dig, den ligger dessutom 30 meter framför dig, trots din fart på 180 km/h och flygande start.
Ex 3:
Du ska köra kvartsmilen mot en Dragster och byter bil till en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette. Men du får starta några km före startlinjen. Du varvar ur Corvetten på alla växlar och har en hastighet på 322 km/h när du passerar startlinjen. Dragstern startar i samma ögonblick som du passerar. Efter 4,5 sekunder har Dragstern inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade och dessutom vunnit tävlingen över de 402 m.
Det, gott folk, är acceleration!