3655
Sök

Sportratt...

69 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar om det är ngn som vet säkert om det är "lagligt" att köra med en sportratt i sin bil när bilens originalratt har tuta och airbag?
Och vad säger polisen/bilprovningen om en ratt utan tuta och airbag?

Tacksam över svar! smile

MVH Jacke

SPEEDPARTS That's Why I'm FASTER Than You! ;)

Språkfascist
109 Inlägg
24 juli 2007
vet inte hur det är med airbag, men tuta måste du ha.

Syns man inte, så finns man inte.

341 Inlägg
24 juli 2007
Airbag bedöms konstigt nog inte av besiktningen. Det som kan hindra är ett sk helbilsgodkännande.
Det finns sportrattar med airbag också, men då kostar det  smile

DFFL
9 020 Inlägg
24 juli 2007
Tuta kan du ju ha ändå, bara koppla sladdarna till en liten knapp i ratten eller instrumentpanelen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

69 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Okej, så man måste ha tuta då? Men airbag är inget måste?

341 Inlägg
24 juli 2007
Jacke_S skrev:

Airbag krävs bara om bilen ä helbilsgodkänd. Kollade upp på besiktningen. En blinkande airbaglampa är helt ok, men om ABS lampan inte går som den skall, är det två direkt.
Undrar vilket som är säkrast. Airbag eller ABS.. smile

69 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
MTR skrev:
Jacke_S skrev:

Airbag krävs bara om bilen ä helbilsgodkänd. Kollade upp på besiktningen. En blinkande airbaglampa är helt ok, men om ABS lampan inte går som den skall, är det två direkt.

Hehe, mm smile Men bilen som ja ska byta ratt i isåfall är i en saab 9000 -96 års mod. smile

6 851 Inlägg
24 juli 2007
Jacke_S skrev:
MTR skrev:
Jacke_S skrev:

Hehe, mm smile Men bilen som ja ska byta ratt i isåfall är i en saab 9000 -96 års mod. smile

Bara att byta ratt i den bilen.

VAG entusiast
277 Inlägg
24 juli 2007
helbilsgodkännande gäller bilar från årsmodell 97-

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

69 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jacke_S skrev:
MTR skrev:

Bara att byta ratt i den bilen.

Är det inga problem då? Bara byta och koppla sladdar till en knapp så man kan tuta?

69 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
pz_racing skrev:

Så då behöver jag ju inte bry mig om ngn airbag då? smile

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juli 2007
Jacke_S skrev:
pz_racing skrev:

Så då behöver jag ju inte bry mig om ngn airbag då? smile

Kan ju vara bra om du vill kunna stå upp efter en krock?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

1 741 Inlägg
27 juli 2007
där har du väl ganska fel? jag kan stå exakt när jag vill även fast jag har blivit påkörd både när jag själv har kört och åkt med. så det har nog inte bara med krockudde att göra om man kan stå efter en krock. hehe

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juli 2007
tecman skrev:
där har du väl ganska fel? jag kan stå exakt när jag vill även fast jag har blivit påkörd både när jag själv har kört och åkt med. så det har nog inte bara med krockudde att göra om man kan stå efter en krock. hehe

Hehe... tydligen så skadade du huvudet rätt hårt dom gångerna om du tycker att det är helt ok att ta bort airbagen för att ha en "cool" ratt istället. lol

1 741 Inlägg
27 juli 2007
haxer skrev:
tecman skrev:

Hehe... tydligen så skadade du huvudet rätt hårt dom gångerna om du tycker att det är helt ok att ta bort airbagen för att ha en "cool" ratt istället. lol

har aldrig ägt en bil med airbag och har jag sagt att jag tycker man ska ta bort den? sa bara att man visst kan stå efter en krock.. är väl ändå tur och hastighet som gör om man kan stå?  inte små påhopp du gör...

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juli 2007
tecman skrev:
haxer skrev:
tecman skrev:

har aldrig ägt en bil med airbag och har jag sagt att jag tycker man ska ta bort den? sa bara att man visst kan stå efter en krock.. är väl ändå tur och hastighet som gör om man kan stå?  inte små påhopp du gör...

Sluta nu vet du vad tråden handlar om? Killen frågade om det va ok att ta bort airbagen och tutan. Så kommer du och snackar om påhopp de va la du som tyckte det va helt ok?
Jo helt klart hastigheten och i vis mån tur men man kan ju spä på chanserna med airbagen?
Senast redigerat av haxer (27 juli 2007)

1 741 Inlägg
27 juli 2007
joo då vet vad tråden handlar om....

Jacke_S skrev:
"lagligt"

han frågade inte om det var ok utan om det var lagligt.

och det är lagligt men det är ju ingen höjdare om man krockar. men man kan ju ställa sig upp ändå i många krockar. som det lät på dig bara för att man krockar utan airbag så blir man invalid. och det är ju skapligt fel. om det var så skulle nog alla bilar utan airbag bli olagliga.

skrev inget om att det var ok påpekade bara att man inte blir invalid bara man krockar/blir påkörd.
Senast redigerat av tecman (27 juli 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juli 2007
tecman skrev:

Jacke_S skrev:
"lagligt"

och det är lagligt men det är ju ingen höjdare om man krockar. men man kan ju ställa sig upp ändå i många krockar. som det lät på dig bara för att man krockar utan airbag så blir man invalid. och det är ju skapligt fel. om det var så skulle nog alla bilar utan airbag bli olagliga.

skrev inget om att det var ok påpekade bara att man inte blir invalid bara man krockar/blir påkörd.

Så du undrar inte varför bilar typ som min 98 och framåt har airbag? Nee jag menar inte att alla som oturligt nog råkar ut för en krock dör/blir invalid men kan ju vara bra att ha airbagen ibland inget illa menat grabben. Tycker att du ska ha kvar din airbag eller köpa en sportratt med airbag en dag kan det vara bra att ha.

Idiot..
285 Inlägg
27 juli 2007
haxer skrev:
tecman skrev:

Jacke_S skrev:
"lagligt"

Så du undrar inte varför bilar typ som min 98 och framåt har airbag? Nee jag menar inte att alla som oturligt nog råkar ut för en krock dör/blir invalid men kan ju vara bra att ha airbagen ibland inget illa menat grabben. Tycker att du ska ha kvar din airbag eller köpa en sportratt med airbag en dag kan det vara bra att ha.

Man blir inte dummare i huvudet av att krocka med eller utan air.
Du kanske inte har tänkt på att ingen av rallybilarna har airbags så airbags gör inte allt.. går ju att köra med andra saker med smile ,Plus att airbag kan både döda dig och rädda dig

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juli 2007
Nattugglan skrev:
haxer skrev:
tecman skrev:

Man blir inte dummare i huvudet av att krocka med eller utan air.
Du kanske inte har tänkt på att ingen av rallybilarna har airbags så airbags gör inte allt.. går ju att köra med andra saker med smile ,Plus att airbag kan både döda dig och rädda dig

Nu tänker jag påpeka igen att rally förare kör inte onyktra och dom har inte 3miljoner svenskar på banan dom kör. Och sen har rally förare en sak till vi inte har på oss hjälm,nackskydd,3-4-5-6 punktsbälten kan inte de där speciellt bra. Men min far som kör modcar racing har iallafall skyddsbur också tongue Och så vitt ja vet och fantasi så tror jag det skyddar rätt bra också. Och sen MG´s motto Safety Fast smile Säkerhet och snabbt tycker många fler i våran ålder nu vet inte jag hur gammal du är .... men säkerhet är rätt viktigt jag personligen känner mej säkrare när jag kör med min bil den är relativt ny,den har stabilitet och den har airbag + abs bromsar kanske jag ska tilläga. Men som sagt du kör som du vill och jag kör som jag vill. Hoppas du fick svar på frågan du undrade om din tuta och airbag.

Sök