3510
Sök

Nytt ljudsystem

15 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Hej hej,

Kan börja med att säga att jag kan i pricinp ingenting om det här med ljudbyggen.
Iallafall så har jag en ny bil, en volvo 850 -97. Och jag skulle vilja ha lite nytt fräscht ljud i bilen. Det är alltså det jag behöver hjälp med.

Jag är inte så jätte kräsen, men vill ha ett hyffsat ljud iallafall.

Det som behövs är vad jag förstått:

- Huvudenhet, högtalare i fram och bakdörrar, diskanter(?) framme vid vindrutan, slutsteg och bas och baslåda.

Skulle alltså vilja ha lite hjälp med att plocka ut komponenter. Jag vet inte vilka märken och så som är bra, men jag har ungefär 20 minuter till en brl affär.

Priset ska helst inte överstiga 8000kr.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag får.

2 911 Inlägg
28 juli 2007
Vad lyssnar du på för musik?
Kan du tänka dig att bygga om delar i bilen för att låta bra? t.ex. dörrsidor o.s.v. ?
Har du erfarenhet att skruva och vill lägga tid på bygget?
Eller vill du bara kasta in o trycka på play?

Detta avgör rakt av vilka grejjer du bör köpa, sen "kan" du köpa annat också men som inte spelar nån roll om du inte lägger ner lite tid på att modda vissa grejjer wink

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 juli 2007
Tror säkerligen personalen på BRL kan rekommendera dig en anläggning enligt din budget från deras sortiment och även ha kunskap om vad som passar i din bil..

Jag skulle rekommendera dig Focal produkter!
En aktiv baslåda med 3-kanals förstärkare (en till sub och två kanaler till framsystem)
Kit-system fram och koax i bakdörrarna..
Och alternativt Alpine, Kenwood eller Sony HU.. (som driver bakre högtalare)
Pris runt 8000 med en Alpine CDE-9873RB, Kenwood KDC-W6537UY eller Sony CDX-GT710
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

15 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Vad lyssnar du på för musik?
Kan du tänka dig att bygga om delar i bilen för att låta bra? t.ex. dörrsidor o.s.v. ?
Har du erfarenhet att skruva och vill lägga tid på bygget?
Eller vill du bara kasta in o trycka på play?

Detta avgör rakt av vilka grejjer du bör köpa, sen "kan" du köpa annat också men som inte spelar nån roll om du inte lägger ner lite tid på att modda vissa grejjer wink

Jag lyssnar väl för det mesta på hiphop, men är ganska mycket av en allätare.

Lite skeptisk till att bygga om, helst inte. Men det kanske inte är så farligt svårt?
Jag har ingen tidigare erfarenhet inom ljust ljudbygge i bil, men jag kan tänka mig lägga ner tid, så att det blir ordentligt gjort iallfall.
Bara kasta in och trycka på play låter ju lockande för en nybörjare som mig, men blir det så bra då?

Tack för svaret smile

15 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
BAE skrev:
Tror säkerligen personalen på BRL kan rekommendera dig en anläggning enligt din budget från deras sortiment och även ha kunskap om vad som passar i din bil..

Jag skulle rekommendera dig Focal produkter!
En aktiv baslåda med 3-kanals förstärkare (en till sub och två kanaler till framsystem)
Kit-system fram och koax i bakdörrarna..
Och alternativt Alpine, Kenwood eller Sony HU.. (som driver bakre högtalare)
Pris runt 8000 med en Alpine CDE-9873RB, Kenwood KDC-W6537UY eller Sony CDX-GT710
// Tommy

Det enklaste kanske är att bara åka dit och prata med dom då?
Så att dom kan ge förslag på vad som är bra osv.

Vad är skillnaden på aktiv/passiv baslåda, och vad är skillnaden på kit-system och koaxalier? 

Ni får ursäkta min okunnighet, men tack för svaren big_smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 juli 2007
en aktiv låda har inbyggd förstärkare du slipper en lös förstärkare!
Nackdel att du inte kan välja förstärkare själv..
Men oftast är den inbyggda förstärkaren dimensionerad till högtalaren, så vill du ha hygglig bas så räcker det med typ en aktiv focal.. Men vill du ha mycket bas så är det bättre att köpa en lösa komponenter (slutsteg och baslåda)

Kitsystemen har lösa diskanter och ett vettigt filter som delar upp frekvensen..
Med ett kit så kan du montera diskanten i A-stolpar eller på instrumentbräda och baselementen i dörrarna..

Koaxialer har diskanten monterad i bashögtalaren, enklare att montera men har oftast enklare filter.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

15 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
BAE skrev:
en aktiv låda har inbyggd förstärkare du slipper en lös förstärkare!
Nackdel att du inte kan välja förstärkare själv..
Men oftast är den inbyggda förstärkaren dimensionerad till högtalaren, så vill du ha hygglig bas så räcker det med typ en aktiv focal.. Men vill du ha mycket bas så är det bättre att köpa en lösa komponenter (slutsteg och baslåda)

Kitsystemen har lösa diskanter och ett vettigt filter som delar upp frekvensen..
Med ett kit så kan du montera diskanten i A-stolpar eller på instrumentbräda och baselementen i dörrarna..

Koaxialer har diskanten monterad i bashögtalaren, enklare att montera men har oftast enklare filter.
// Tommy

Tack så mycket, det där redde upp en hel del frågetecken! smile

Nu får väl nästa steg bli att åka till brl och prata lite, återigen tack för alla svar!

Sök