3098
Sök

Sata II hårddisk problem!!

*GULAN*
647 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Jag har en Sata II hårddisk i min dator men jag hör ett konstigt klickande ifrån den ibland hmm

Hårddisken är 6 månader gammal och det är en Maxtor Diamond MAX 10...

Någon som har någon ide om vad det kan vara???
Senast redigerat av mr_persiano (30 juli 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
30 juli 2007
Inget mer än klickande? Kan dom göra ibland :S ser inte felet mer än att den klickar om den nu bara klickar eller?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

DFFL
9 020 Inlägg
30 juli 2007
Maxtor håller inte länge.
6 månader är ju väldigt kort, men nästa gång så satsa på western digital eller samsung.
Funkar i alla väder...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

*GULAN*
647 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
haxer skrev:
Inget mer än klickande? Kan dom göra ibland :S ser inte felet mer än att den klickar om den nu bara klickar eller?

Jo den bara klickar till ibland... inget annat...

Hade likadan hårddisk innan det började med att den klickade ibland och sen efter ett litet tag så började datorn låsa sig. Då jag hade garanti kvar på hårddisken så skickade jag in den och fick denna då.... Så nu börjar denna oxå klicka!!! yikes
Senast redigerat av mr_persiano (30 juli 2007)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 juli 2007
Kolla så strömkontakten sitter ordentligt, jag hade problem med en hårddisk som klickade och det var på grund av att strömkontakten glappade så att den stängde av sig en snabbis.

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
30 juli 2007
Om det inte löser sig med förslagen du fått här så tipsar jag om www.sweclockers.com som är ett riktigt data forum...

mvh

Before anyone did anything, Elvis did everything...

*GULAN*
647 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Tack så mycket för era tips...

Vet någon om det kan vara något med drivrutinerna att göra?

BMW Power
2 362 Inlägg
30 juli 2007
Har själv en Maxtor hårddisk, och det var då fasen det sämsta investeringen jag har gjort... dom är tydligen kända för att krascha då dom blir överhettade väldigt lätt.. och det har jag då fått smaka på.. fler gånger.. nää usch på dom tongue

BMW, bogsering med wire :/

Kontot inaktivt
104 Inlägg
30 juli 2007
Inget fel på Maxtor. Har 2,81 Tb hdd i min dator, och det är Maxtor. Den äldsta är snart 4 år, och håller ihop fortfarande. En extern är en Western Digital dock... Men den är inte inräknad i totalen heller.

Är det en slavdisk som klickar, eller är det masterdisken? Är det en slav, så kan det vara inställt så att disken ska slå av efter en viss tids inaktivitet. Då klickar det till. Likaså när den sparkar igång igen.

Mvh/ Adde

Administratör
11 915 Inlägg
30 juli 2007
mr_persiano skrev:
Jag har en Sata II hårddisk i min dator men jag hör ett konstigt klickande ifrån den ibland hmm

Hårddiskar brukar visa om de är OK eller inte efter en viss tid i drift. Funkar dem bra i ett halvår så brukar dem hålla 5-6 år utan problem. Ska dem gå sönder så går dem oftast sönder i början.

Vad gäller klickandet så kan det vara drivrutinrelaterat. Jag har en Dell laptop som hade ett lustigt klickande då och då från hårddisken, vilket var ett känt "problem" hos Dell och de fixade det med nya drivrutiner. Tickandet orsakade inte mer problem än att det lät, disken fungerade normalt i övrigt.

Googla på just din disk och sök info i knowledgebase hos tillverkaren eller olika forum om du kan hitta någon med liknande problem. Det kan vara så att du kan lösa det med drivrutiner, om nu disken fungerar som den ska i övrigt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Neerd
1 596 Inlägg
30 juli 2007
mr_persiano skrev:

Hade samma sak på min... jag köpte en ny sata kabel med låsclips och har aldrig hört det klickandet igen...antagligen har det att göra med att de är så känsliga så minsta lilla den tappar kontakten så klickar det till... men mitt löste sig iaf kostade 50 kr

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

*GULAN*
647 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
försökte installera windows på den disken och efter en massa klickande så var den färdig installerad.

Men sen testade jag funktionen i Windows och testa disken och då hittade den kluster fel.

Och efteråt så hackade den sig fram till testet var färdig och nu hittar inte datorn disken längre.

skit skumt.

Jävla Maxtor....suger fett. What to do now?

Har lite bilder och program på disken som pajat nu och inte kan hittas.... :-(

Maskin stundent!
218 Inlägg
31 juli 2007
Maxtor?  (a.k.a. marakas)

Är förvånad över att du inte nämner de klagomål som grannarna brukar komma med när man införskaffar en sådan. Tacka vet ja Seagate å Western, redia grejer de, låter framför allt inte som en startande jumbojet...

//Rejad

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"

20 Inlägg
2 augusti 2007
kör med 2 maxtor och en seagate. Den ena maxtorn klickade med som din. ja misstänkte att den skulle rasa o tog de ja behövde på den o koppla ur den. Kopplade in den för någon månad sen o den funkar precis som den ska. Lite seg men helt ok. Men som så många andra har sagt redan, maxtor e ingen höjdare. En jag hade i mitt xbox funkade inte ens efter jag kopplat in de. skicka in samma dag den köptes.

Men för o komma tillbaka till din hdd, förmodligen är det ett fel på den. Om du har garanti, skicka in den. Tyvär kommer du nog att bli av med bilderna osv. Inte mkt man kan göra åt det om man inte lämnar in till ett företag som kan ordna sånt. Man kan alltid få ut informationen på nått sätt.

Min bil var för ful för garaget
74 Inlägg
2 augusti 2007
Har också en ehm halv maxtor disk o_O kass som fan, satsa på western digital, fina grejer!

Sök