3211
Sök

Tomgångsproblem efter kamremsbyte

Brandman
51 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
För några veckor sen rasade min vattenpump på min Polo GTI -98.
Vattenpumpen byttes, och i samma veva också kamremmen med spännhjul och hela kitet, då det var lite slitet.

När remmen bytts så gick motorn lite halvbra, knackade (spikade?) en aning och hade svajjig tomgång, och ibland dog motorn.

Så bilen åkte in för justering och remmen verkade då sitta 1 eller 2 hack fel.
Fick tillbaks bilen idag, och nu låter den och går som innan vattenpumpen byttes, dvs riktigt bra!

MEN, ibland, bara ibland, kanske i 1/10 fall om jag trycker ner kopplingen, så återkommer den svajjiga tomgången, och ibland dör den även.

Detta borde ju inte ha några att göra med kammens eller remmens inställningar, för då borde den ju alltid gå dåligt, tänker jag?

Vad kan detta bero på?

178 Inlägg
31 juli 2007
Börja med och läsa ut felkoder, är ju iof inget man kan göra hemma om man inte har tillgång till diagnosdatorn tongue

Kan inte kosta så mycket på en verkstad, tar 5 min. och läsa ut felkoderna smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Brandman
51 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
-Bergan- skrev:
Börja med och läsa ut felkoder, är ju iof inget man kan göra hemma om man inte har tillgång till diagnosdatorn tongue

Kan inte kosta så mycket på en verkstad, tar 5 min. och läsa ut felkoderna smile

Japp, felkoder ska läsas av, helt klart.

Har gjort bilen strömlös nu under natten, så att den nollas. Sen får den gå på tomgång en stund imorrn bitti, får se om det löser något.

Inga andra förslag annars?

178 Inlägg
31 juli 2007
Det jag kommer på just nu:

Tomgångsmotor?
Tempgivaren kan ställa till konstiga fel på VAG-bilarna, har bytt några sånna på golfarna. hmm

145 Inlägg
1 augusti 2007
kolla så ingen sladd / slang sitter löst heller.
ibland kan det vara väldigt enkla fel.

Brandman
51 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
-Bergan- skrev:

Tomgångsmotor?
Tempgivaren kan ställa till konstiga fel på VAG-bilarna, har bytt några sånna på golfarna. hmm

Vet inte om det sitter någon tomgångsmotor på den, får ta reda på det.

Tempgivaren, var sitter den?

178 Inlägg
1 augusti 2007
Scratchen skrev:
-Bergan- skrev:

Tomgångsmotor?

Vet inte om det sitter någon tomgångsmotor på den, får ta reda på det.

Tempgivaren, var sitter den?

Vet inte på polon, men sitter den som den gör på golfen så sitter den på kylvattenslangen
ut från motorn, sitter på höger sida om du ser motorn framifrån.

Men kolla felkoder först innan du byter nåt.
Senast redigerat av -Bergan- (1 augusti 2007)

Brandman
51 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Funderade på en till sak... tomgångsmotor/ventil, finns det på Polo? Var sitter den?

Sök