3750
Sök

Kapa bärande..

87 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!

Vad säger bes om att flytta balkarna fram och bak lite?

//Pixx
Senast redigerat av Pixx (1 augusti 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Vad tror du själv? Tror inte detta uppskattas dock så kan dom ju inte se det så därför borde det kanske inte vara nått direkt problem men tänk på din egen säkerhet. Bilen/bilar generellt är byggda på ett speciellt vis av en anledning. Börjar man flytta på bärande delar så ska man nog tänka.. Varför ska du flytta? Motorhuven är väl orginal och i så fall ska du få plats med den.
Senast redigerat av haxer (1 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

87 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#3
haxer skrev:
Vad tror du själv?

haxer skrev:
dock så kan dom ju inte se det så därför borde det kanske inte vara nått direkt problem

rollrollroll

Då det går att regga bilar som är kraftigt ombyggda för tex enbart bana så tror jag det går kanon, dock vet jag inte. DÄRFÖR frågar jag.

I värsta fall reggar dom väl den kanske som amatörbyggt fordon elr vad det heter, men det är jag inte intresserad av.

haxer skrev:
men tänk på din egen säkerhet. Bilen/bilar generellt är byggda på ett speciellt vis av en anledning. Börjar man flytta på bärande delar så ska man nog tänka.. Varför ska du flytta? Motorhuven är väl orginal och i så fall ska du få plats med den.

Kommer (om man får rätt på allt smile ) inte finnas en liknelse med verken motorhuv elr skärmar som är original.

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#4
Inte bättre att regga om den som hemmabygge då? Tror aldrig du kommer få igenom den i besiktningen.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

87 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#5
haxer skrev:
Inte bättre att regga om den som hemmabygge då? Tror aldrig du kommer få igenom den i besiktningen.

Hehe förstod vad du mena trots editen, bara lät lite skumt. :P

Mja tänker man på det rent logiskt sätt som precis som du säger låter det ju inte så troligt att man kommer igenom en besigtning. Men eftersom man numera ser massa bilar på nätet som även har modifierade "ramar" som sen går på vägen så undrar man ju lite om det går, och hur man går tillväga för att slippa regga dom som amatör bygge. Dvs vad man får lov att ändra.

Aja, du kan säkert ha rätt. Vore bara kul och veta i och med att man kan ju om man skulle kunna besigtia den så kraftigt modifiera bilen fram med lutningen på huven mm.

Edit: Och undrar vad som krävs för bilen ska gå och regga som amatör bygge också och vad man får ändra när man reggar bilen under det.
Senast redigerat av Pixx (1 augusti 2007)

782 Inlägg
1 augusti 2007
#6
vill du ha lite koll på vad som gäller vid ombyggnader så köp sfro:s bilbyggarhandbok.
brukar finnas en flik längst bak i tidningen wheels där det går att beställa boken men det borde gå att få tag på den på något annat sätt också.


Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#7
Eller så ringer du bara bilprovningen hade polaren här precis och han jobbar som besiktningsman och han sa att det kunde du drömma om rätt mycket... blir tyvär hemmabygge när man flyttar bärande delar.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

782 Inlägg
1 augusti 2007
#8
det beror mycket på årsmodell på bilen, om bilen är helbilsgodkänd så kan det nog bli problem men är bilen gammal så ska du knappast behöva regga som amatörbygge utan snarare som ombyggt fordon om det bara är chassit du ska bygga om. jänkare med breddade hjulhus och inflyttade balkar bak är reggade som ombyggda iallafall dom jag känner till.


87 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#9
haxer skrev:
Eller så ringer du bara bilprovningen hade polaren här precis och han jobbar som besiktningsman och han sa att det kunde du drömma om rätt mycket... blir tyvär hemmabygge när man flyttar bärande delar.

Tror (vet ej säkert) jag kan bygga om och få den igenom bes utan att amatörbyggs regga, precis som patrik79 skriver är bilen antagligen inte helbilsgodkänd, då gäller andra regler.

För övrigt borde inte din polare ha rakt svar på den frågan om han jobbar med det? hmm


patrik79 skrev:
det beror mycket på årsmodell på bilen, om bilen är helbilsgodkänd så kan det nog bli problem men är bilen gammal så ska du knappast behöva regga som amatörbygge utan snarare som ombyggt fordon om det bara är chassit du ska bygga om. jänkare med breddade hjulhus och inflyttade balkar bak är reggade som ombyggda iallafall dom jag känner till.

I och med att bilen är några år gammal tror jag inte den går som helbilsgodkänd för den regeln började väl komma nånstans mellan 2002-2005?


Sök