2900
Sök

Bensinförbrukning Volvo 945 vs 855

helt galen
388 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#1
Ok, jag ska ha en ny bil om ett litet tag. Vad bör jag köpa?
Ska köra många mil om dagen, måste därför sitta bra eftersom jag har lite problem med ryggen, det SKA vara Volvo eftersom jag VET att jag kan sitta i en sådan många timmar utan att få ont.
Ska vara automat och helst turbo. Så, vad drar era 945 ltt automat och 855 turbo automat. Är glt'n något rolig? Kör min 945 ltt manuell (t-korsad) 0.8 - 0.9 blandad körning, vill veta hur mkt dyrare automat är?
Är 850 diesel något att ha? Vad drar en 850 manuell? GLT? Turbo?

Ge mig alla fakta ni har! Vilken bil ska jag välja?

Varför åka fort när man kan åka brett?

Hojmek
748 Inlägg
4 augusti 2007
#2
min är chipad automat, är man riktigt snäll i stan kan man få ner den på 1,2.  men långkörning kan den gå ner på 0,7 - 0,8 smile dom är lågvarviga

210 Inlägg
4 augusti 2007
#3
skulle nog vilja säga att 855 drar mer soppa än 945 beroende på att motorn är större. har inte alla 855 5cylindrig motor?


399 Inlägg
4 augusti 2007
#4
köp en turbo atomatare det tycker jag. GLTn duger ju men inte särskilt rolig. min glt manuell drar 1 liter milen med öppet filter.

VOLVO for life

Meister
6 763 Inlägg
4 augusti 2007
#5
Jo därav 5an i mitten. Kan säga att mor och fars v70 glt med automat är dyngslö.. Men drar 0.7-0.8 långkörning. En gång åkte vi på 0.65 men då va de hårdkörning på econdriving

Nemo skrev:
skulle nog vilja säga att 855 drar mer soppa än 945 beroende på att motorn är större. har inte alla 855 5cylindrig motor?


helt galen
388 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#6
Alltså, den ska inte vara rolig, den ska bara vara bekväm och billig. Funka att sitta i hela dagarna och vara reservdragbil åt hästtrailern om min andra bil skulle streja. Som busbil funderar jag på att stoppa en turbo + M90låda i min 745a.

Varför åka fort när man kan åka brett?

122 Inlägg
4 augusti 2007
#7
Volvotjej84 skrev:
Alltså, den ska inte vara rolig, den ska bara vara bekväm och billig. Funka att sitta i hela dagarna och vara reservdragbil åt hästtrailern om min andra bil skulle streja. Som busbil funderar jag på att stoppa en turbo + M90låda i min 745a.

Köp en 855 eller ännu hellre en V70. Stolarna i 700 är förvisso bekvämare än många andra bilars, men jämfört med V70 är de som pinnstolar.

Att 850 skulle dra mer soppa för att den har fler cylindrar är felaktigt. Den motorn är lite modernare än de gamla rödblockarna. Jag körde min T5:a (MTE steg 1, GLT-kammar, andra tryckrör osv) från Skåne till Stockholm på 0.82 enligt färddatorn.
Motorväg hela vägen, och jag höll faktiskt hastighetsbegränsningarna nästan hela tiden (dvs 10 över skyltat) big_smile

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

48 Inlägg
4 augusti 2007
#8
Nemo skrev:
skulle nog vilja säga att 855 drar mer soppa än 945 beroende på att motorn är större. har inte alla 855 5cylindrig motor?

Men en 850 turbo har ju en 2,3 liters motor som även en 740 turbo har. Bara en cylinder mer och den lär ju inte göra så att bilen drar mer bensin.


huh?
10 427 Inlägg
4 augusti 2007
#9
toye_ skrev:
Nemo skrev:
skulle nog vilja säga att 855 drar mer soppa än 945 beroende på att motorn är större. har inte alla 855 5cylindrig motor?

Men en 850 turbo har ju en 2,3 liters motor som även en 740 turbo har. Bara en cylinder mer och den lär ju inte göra så att bilen drar mer bensin.

Ska man vara kinkig så har 850 Turbo 2.5 liters motor.
850 T5-R & R har 2.3 liters.


huh?
10 427 Inlägg
4 augusti 2007
#10
..hörde för övrigt av en gammal granne att han körde på under 0.7 liter/mil långkörning med sin Volvo S60 -02 2.4i (170varianten). Så går att köra snålt med femma med, men vet inte om det gäller 850 GLT? (Skiljer väl lite i motorerna).
Senast redigerat av steifan (4 augusti 2007)


helt galen
388 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#11
Tack för hjälpen! Det lutar åt att det blir en 945 S 2.3, jag trivs faktiskt bättre med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift och tycker nog att 940 är mer lättmekad än 850.

Varför åka fort när man kan åka brett?

122 Inlägg
5 augusti 2007
#12
steifan skrev:
Ska man vara kinkig så har 850 Turbo 2.5 liters motor.
850 T5-R & R har 2.3 liters.

Du har dessvärre fel, samtliga dessa motorer (Turbo/T5, T5-R och R) är på 2.3 liter (2319cc).

Lättrycksturbon i AWD/2.5T har däremot 2.5 liter om man som Volvo avrundar lite uppåt (den är på 2435 cc, alltså 2.4 med "normal avrundning").

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

1 418 Inlägg
5 augusti 2007
#13
Elvis skrev:
Volvotjej84 skrev:
Alltså, den ska inte vara rolig, den ska bara vara bekväm och billig. Funka att sitta i hela dagarna och vara reservdragbil åt hästtrailern om min andra bil skulle streja. Som busbil funderar jag på att stoppa en turbo + M90låda i min 745a.

Köp en 855 eller ännu hellre en V70. Stolarna i 700 är förvisso bekvämare än många andra bilars, men jämfört med V70 är de som pinnstolar.

Att 850 skulle dra mer soppa för att den har fler cylindrar är felaktigt. Den motorn är lite modernare än de gamla rödblockarna. Jag körde min T5:a (MTE steg 1, GLT-kammar, andra tryckrör osv) från Skåne till Stockholm på 0.82 enligt färddatorn.
Motorväg hela vägen, och jag höll faktiskt hastighetsbegränsningarna nästan hela tiden (dvs 10 över skyltat) big_smile

Visst kan man köra en 850 billigt MEN börja gasa så ser du att den drar mer än random 4 cyl bil med samma häst antal.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

122 Inlägg
5 augusti 2007
#14
Lindberg88 skrev:
Visst kan man köra en 850 billigt MEN börja gasa så ser du att den drar mer än random 4 cyl bil med samma häst antal.

Eftersom jag ägt och tankat diverse 240/740 (GL, GLE, GLT och Turbo) och en del 850/x70 (850 S 2.5-144 hk, S70 GLT 2.5-170 hk och V70 T5) så vill jag nog påstå att du har fel.

Volvos femmor drar inte mer än de gamla gjutjärnsfyrorna, trots att de har högre effekter. Och märkligt vore det ju annars, utvecklingen går ju trots allt framåt.

Detta baserar jag på den statistik jag för på alla bilar jag äger.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

1 854 Inlägg
5 augusti 2007
#15
Min 850 T5a drar 0.7 landsväg men betydligt mer i stan


Sök