Jag själv tankar 95 i mina bilar men som alla vet, nyare motorer har knacksensorer vilket gör det möjligt att blanda bensin med olika kvaliteter utan risk för att motorn spikar.
Det sägs att 98 oktan (dyrare förövrigt) gör att motorn går mycket mjukare, bilen ökar även något i effekt! Men viktigast så drar bilen mindre bensin, men 98 oktan är dyrare att köpa än 95 så det jämnar ut sig i slut ändan ändå!
Jag tänkte jag testar och det jag kan säga efter att kört med 98 hela veckan istället för 95 är att bilen drar så j*vla mycket mindre bensin, och det är absolut ingen inbildning! Den blir nog billigare och tanka med 98 ändå, trots att den är dyrare att inhandla.
Ni med nyare motorer prova så får ni se! Helt otroligt! Men öka i effekt märkte jag inte så där värst. "Förbättringen med 98 oktan är så pass liten att det bör till mätutrusting för att undvika omdömen som har placebo-karaktär. På en turbomotor (där laddtrycket också förändras vid olika oktantal) blir skillnaden mer påtaglig, kanske speciellt om man också har chipat bilen."
Körde 98 oktan innan men nu kör jag 55% 95 oktan och 45% E85 pga de dyra bensinpriserna, men även om priserna skulle gå ner överger jag inte E85 i första taget då bilen går bra mkt bättre med det
Provade att köra med endast 95 oktan i vintras för att se om bilen drog mer lr mindre med det men märkte ingen skillnad förutom att bilen spikade mkt mer.
I 940n tankar jag 95oktan, har provat med Vpower 99oktan ett par tillfällen! I Jänkarn (Firebirden) tankar jag lite allt möjligt, ibland 95okt ibland 98okt och nångång 96oktan.. men ska prova att blanda i några liter E85 i den och så vad som händer. Förgasar V8an är inte så kinkig på bensinsoktanen därför jag blandar lite... men törstig det e han
Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Tankar 95 i min 9-3 viggen. Har även kört med 98 ett tag för o just se om det blev nån skillnad. Jag märkte ingen skillnad tyvärr bara att plånboken blev tunnare... tyckte heller inte att bilen drog mindre bensin på 98oktan.
I Busbilen däremot är det 80% 98 o 20% E85 men det är ju en annan femma...