ok, nu är jag helt förvirrad.. drar bilen mindre med 98 eller inte?
vad ska jag ha i min bil som är chippad?? det billigaste alternativet
En bil som är chippad ska "alltid köras" på 98Oktan eller mer. Det finns säkert dom som påstår att detta är helt onödigt. De flesta mappar på 98Oktan för att man ska kunna ställa upp tändningen ytterligare.
Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!
Körde 98 oktan innan men nu kör jag 55% 95 oktan och 45% E85 pga de dyra bensinpriserna, men även om priserna skulle gå ner överger jag inte E85 i första taget då bilen går bra mkt bättre med det
Provade att köra med endast 95 oktan i vintras för att se om bilen drog mer lr mindre med det men märkte ingen skillnad förutom att bilen spikade mkt mer.
pallar dina grejor E85?? vet att man ska vara försiktig med E85 om man inte konverterat med allt vad som behövs, då E85 fräter mycket på packningar, slangar och ventilsäten mm. mm.
har även hört om E85 som självantänt vid t.ex tankning pga statisk elektricitet mm. sanningshalten i dte kan jag dock inte säga nåt om.
själv kör jag på 98 i alla väder, motorn verkar trivas bättre med den soppan.
Knappast om man har en motor som tål etanol. Literpriset på etanol på st1 ligger på ca 7.99 kr/l, vilket jag kanske skulle prova men vågar inte om motorn skulle rasa eller dylikt.