2742
Sök

trimförgasare till b20

311 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
#1
hej, har trimmat min b20 med

2.1 l borrning
weber 36/36
topplock 46/37 ventiler  , portat, planat 2 mm.
r- kam ,
extraktorrör med 2 tums avgassystem.


så jag undrar om webern hänger efter lite så jag ska uppgradera mig till dubbla?

har funderat på weber men dom är dyra, och nu har jag fått tag på ett par solex 45or ganska  billigt så jag undrar om dom är bra? mycket skillnad motför weber?

och vad kan jag få ut från b20'n efter det ? på ett ungefär skulle vara roligt att veta.

Pv med preppad b20..

21 761 Inlägg
5 augusti 2007
#2
Dubbla 45or ska ju fungera på en B20 även om den inte är uppborrad, då tror jag att såna förgasare eller kanske dubbla 48or passar bra till din motor. Men jag har inte pysslat med såna saker, andra vet nog betydligt mer.

318 Inlägg
5 augusti 2007
#3
Webern som du har i nu skulle nog hålla tillbaka dig minst 20hk (Vad jag tror och har hört) och sedan om 45or räcker så är det nog varvtalet som har störst betydelse.. En oborrad motor som min klarar sig fint med 45:or(större munstycken än orginal dock) upp till dom varvtalen som jag nosar på, 7000 - 7500.. men 8000 eller mer så skulle nog jag behöva 48:or (vet inte riktigt hur långt r-kammen drar men är väll i närheten av 7000 varv)

Får du eller om det är en större bestyckning på 45:orna så räcker dom nog bra ( om dom är någolunda lika webrar) - warthog67 här på garaget kör med ungefär samma trimm som du (dock weber 45:or), toppen är väll värre på warthogs men annars hyggligt lika.. Skulle gissa på att han har ca 180+ hk i sin b20 så kanske runt 170hk i din?

- Har aldrig rört / sett dubbla solex förgasare så jag kan tyvärr inte så mycket om dom


Senator
323 Inlägg
5 augusti 2007
#4
försök få tag i ett par webrar eller dellorto istället! det är inte så många som kan med solexarna och finns heller inte så mkt reservdelar till dom vad jag vet!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

311 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#5
okej.. men tycker inte min varvar värst mycke.. drog upp den till 6000 å då lät det då mycket..
okej ska försöka få tag på webrar.. ingen som vet av några?
Senast redigerat av boxarhandsken (6 augusti 2007)

Pv med preppad b20..

16 Inlägg
7 augusti 2007
#6
hejhej tokigt volvo fan här

har en b20 borrad 2,2l steg 3 topp solex 40  och r kam extraktor varvar 8000 dina solex 45:r räcker gått o väl har en granne som hjälp en kompis o plockat ut 196 häst på driven med en amazon 2,2 steg 3 topp s-kam extraktor har han på den ingen fara för din 2.1 med solex 45:or rätt bestyckning så går de och om du söker webrar sök på resultatservice.com där har dom de mesta:D


16 Inlägg
7 augusti 2007
#7
oj förlåt glömde skriva han har weber 45:or på den och weber o solex är nästan samma förgasare passar tillochmed på varandras insug


311 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#8
okej.. men det är så att på min trimtopp var det bara originalfjädrar, kan det göra så att den varvar mindre? .. och solexarna jag hade hittat var sålda så jag får försöka hitta några webrar för dom är lättare å hitta delar till..

Pv med preppad b20..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 augusti 2007
#9
boxarhandsken skrev:
okej.. men det är så att på min trimtopp var det bara originalfjädrar, kan det göra så att den varvar mindre? .. och solexarna jag hade hittat var sålda så jag får försöka hitta några webrar för dom är lättare å hitta delar till..

den varvar ju inte mindre pga av det men trimm kammar/Kammfjädrar (dubbla) är ju gjorda för höga varv har du iingen varvstopp är det bara varva på men med orginal grejjerna så håller dom inte många sekunder över 8000rpm...


152 Inlägg
7 augusti 2007
#10
låter kul emd vässad gammal volvo stånka smile

med r kammen ska det varva rätt friskt, åkte med sån å steg 2 topp tidigare...

har du monterat bort vaacum styrningen till fördelaren å justerat tändningen rätt... ??

man ska köra bilen på tomgång och vrida fördelaren medsols tills den börjar missa på tomgång åsså vrider man tillbaka lite till där den börjar gå "rent"

då fick man ut maxvarvet på r kammen...

prova vettja...

solexarna ska funka bra har jag hört förästen men hur det är med att6 hitta munstycken vette tusan ?!?!

rocka på!

It´s Better to burn out than fade away

318 Inlägg
7 augusti 2007
#11
Måste bli hygglig förtändning då  smile, kör med 13 grader på min som kg rekomenderar, dock så har man ju läst om racebyggen som kör med 28 graders förtändning... Det jobbiga blir väll om det bränner hål i kolven pga för hög förtändning... för att vara på säkra sidan har ja läst att man inte bör gå över 15 grader med orginal kolvar...


saab expert
248 Inlägg
7 augusti 2007
#12
boxarhandsken skrev:
hej, har trimmat min b20 med

2.1 l borrning
weber 36/36
topplock 46/37 ventiler  , portat, planat 2 mm.
r- kam ,
extraktorrör med 2 tums avgassystem.


så jag undrar om webern hänger efter lite så jag ska uppgradera mig till dubbla?

har funderat på weber men dom är dyra, och nu har jag fått tag på ett par solex 45or ganska  billigt så jag undrar om dom är bra? mycket skillnad motför weber?

och vad kan jag få ut från b20'n efter det ? på ett ungefär skulle vara roligt att veta.

weber är inte så dyrt jag gav 12500kr för nya 45or inkl insug å filter på rallydelar i vretstorp mvh niklas


152 Inlägg
7 augusti 2007
#13
ja förtänningen blir hög men motorn går bra som rackarns...

har aldrig under de 5 åren jag körde med r kam och den förtändningen vart med om något motorhaveri eller kolv smälta... motorn gick tills den tog 4 liter olja på 40 mil å koxade igen 16 tändstift på samma resa, då blev jag less och bytte motor, men den varvade friskt ända in i slutet smile

volvo kan göra grejjer!! smile

It´s Better to burn out than fade away

saab expert
248 Inlägg
7 augusti 2007
#14
JakeDevilson skrev:
ja förtänningen blir hög men motorn går bra som rackarns...

har aldrig under de 5 åren jag körde med r kam och den förtändningen vart med om något motorhaveri eller kolv smälta... motorn gick tills den tog 4 liter olja på 40 mil å koxade igen 16 tändstift på samma resa, då blev jag less och bytte motor, men den varvade friskt ända in i slutet smile

volvo kan göra grejjer!! smile

det kan saab med göra


318 Inlägg
7 augusti 2007
#15
Kul å veta, hade kollat runt lite med rallyförare och på forum och där gillades inte mer förtändning än 15 grader.. undrar hur kg5:an skulle gå med lite värre...

Å 4 liter på 40 är väll ungefär som min nu smile, missade att byta packningarna runt veven (första motorn som man skruvat med) men ska dra ur den nu när man ska ha på värre topp och växellåda å koppling


152 Inlägg
7 augusti 2007
#16
rs niklas skrev:
JakeDevilson skrev:
ja förtänningen blir hög men motorn går bra som rackarns...

har aldrig under de 5 åren jag körde med r kam och den förtändningen vart med om något motorhaveri eller kolv smälta... motorn gick tills den tog 4 liter olja på 40 mil å koxade igen 16 tändstift på samma resa, då blev jag less och bytte motor, men den varvade friskt ända in i slutet smile

volvo kan göra grejjer!! smile

det kan saab med göra

SÄLJ ASET ANNARS BYT wink

It´s Better to burn out than fade away

152 Inlägg
7 augusti 2007
#17
OE skrev:
Kul å veta, hade kollat runt lite med rallyförare och på forum och där gillades inte mer förtändning än 15 grader.. undrar hur kg5:an skulle gå med lite värre...

Å 4 liter på 40 är väll ungefär som min nu smile, missade att byta packningarna runt veven (första motorn som man skruvat med) men ska dra ur den nu när man ska ha på värre topp och växellåda å koppling

okej, jag lärde mig tricket om tändningen av en gammal inbiten folkrace räv, vågar man så testa... smile

It´s Better to burn out than fade away

311 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#18
JakeDevilson skrev:
låter kul emd vässad gammal volvo stånka smile

med r kammen ska det varva rätt friskt, åkte med sån å steg 2 topp tidigare...

har du monterat bort vaacum styrningen till fördelaren å justerat tändningen rätt... ??

man ska köra bilen på tomgång och vrida fördelaren medsols tills den börjar missa på tomgång åsså vrider man tillbaka lite till där den börjar gå "rent"

då fick man ut maxvarvet på r kammen...

prova vettja...

solexarna ska funka bra har jag hört förästen men hur det är med att6 hitta munstycken vette tusan ?!?!

rocka på!

nej har ju pillat med tändningen förr lite hit och dit men inte efter jag böt topp, så jag får testa så som du sa big_smile..

och förresten , då jag böt topp kollade jag på kolvarna och toppen på kolvarna var gröpta inåt? en kompis sa att det var "turbo kolvar" , är det bättre eller? försämrar inte det kompen ?
Senast redigerat av boxarhandsken (7 augusti 2007)

Pv med preppad b20..

318 Inlägg
8 augusti 2007
#19
om det är turbokolvar så försämrar det kompet, prova att komptesta den.. min har 11 i komp warthogs 14+  smile, en orginalare har upp till 10 i komp...


311 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#20
ger det mindre effekt då eller?

Pv med preppad b20..


Sök