Satte nyss i min nya stereo i bilen, efter att ha kontrollerat att den fungerade stängde jag av bilen. Men när jag sedan startade bilen igen så börjar skivan om från början, vill ju att den ska återuppta samma spår som innan! Är det någon inställning eller är det stereon som bara inte kan återuppta samma spår som innan!
du har säkerligen inte kopplat konstant + på rätt sätt.. inte ett helt ovanligt fel. du har ju 2 + in i en stereo... en som går via tändningen å en som ska ha konstant +.
Tack för snabba svar! Har bara kopplat den med hjälp av iso-anslutning så tycker att den borde funka då! Hur ska jag koppla den? ska jag verkligen behöva klippa av kablar fast att jag har iso anslutning?
Nej på röd & gul kabel som leder in i din bil stereo . Dom två finns det plugs? Man kan dra dom ut o in. Så koppla du gul med röd
Men om den bara får tändningsström hjälper det ju inte att koppla ihop dom..
Testa med en multimeter om det finns ström i någon kabel även när bilen är avstängd, har för mig det är den röda som ska ha konstant ström till stereons minne. Jag fick koppla ihop den med en kabel från bilens klocka för att det skulle funka, på en mycket äldre bil visserligen men det var ISO-kontakt där med.
lättast är att dra direkt ström från batteriet till sterion. sätt en + på batteriets plus å koppla ihop med den röda och den gula på iso:n. sedan tar du en jord (-) punkt från karrossen.
då ska det funka om du kopplar rätt. du måste bara komma ihåg att stänga av sterion när du stänger av bilen.
lättast är att dra direkt ström från batteriet till sterion. sätt en + på batteriets plus å koppla ihop med den röda och den gula på iso:n. sedan tar du en jord (-) punkt från karrossen.
då ska det funka om du kopplar rätt. du måste bara komma ihåg att stänga av sterion när du stänger av bilen.
röd är + gul är minnet.
(oftast, beroende på steriotyp. )
Den gula stänger ju av stereon så den kan ju fortfarande vara kopplad via ISO-kontakten till tändningen.
Tycker för övrigt inte det låter lättast för då bör man ha säkring och dra tre meter kabel istället för 20cm, om man nu har en klocka i bilen
Som sagt, röd oftast kontantström, gul oftast tändningsström. Har också vart med om motsatsen ett par ggr och det är dessutom inte alltid färdiga kabelskor på dem! men det är bara att byta röd mot gul, dvs om du inte råkar ha en multimeter hemma att mäta spänningen med. tyvär är det ofta så trots att det är köpta iso-kablage! hoppas det löser sig