3553
Sök

Montera hydraulisk koppling i 740 -87

33 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Eftersom den gamla 740 häckens koppling är så trög att man måste använda träskor för att kunna trampa ner den utan att bryta benen i foten så tänkte ja höra följande:

Kan man inte sno ett hydrauliskt system från annan lämplig bil o mecka in i 740:n? Eller kan man på ngt annat sätt få litet känsla i kopplingen?

687 Inlägg
9 augusti 2007
Om den är så trög så tycker jag att du ska prova att smörja upp wiren.Dom är trögare än hydraulisk men inte så jävla tröga ska dom va.

-utan 940
1 728 Inlägg
9 augusti 2007
Jag säger som Tobias, och hjälper det inte att smörja köper du en ny original-vajer (ja, det blir mer lättrampat än med piratvajer).

Avstängd
1 266 Inlägg
9 augusti 2007
ahmedmo skrev:
Eftersom den gamla 740 häckens koppling är så trög att man måste använda träskor för att kunna trampa ner den utan att bryta benen i foten så tänkte ja höra följande:

Kan man inte sno ett hydrauliskt system från annan lämplig bil o mecka in i 740:n? Eller kan man på ngt annat sätt få litet känsla i kopplingen?

min är likadan, och jag har hydralisk koppling...är slavcylindern som är kaputt, vad har du för växellåda ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

33 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Har ingen aning men det är en 87:a men B230F motorn och med 5:ans växel via en knapp som man trycker på. Hoppas det hjälper.

Vad ligger en orginalkabel på då? Och hur svårt är det att byta?

-utan 940
1 728 Inlägg
10 augusti 2007
ahmedmo skrev:
Har ingen aning men det är en 87:a men B230F motorn och med 5:ans växel via en knapp som man trycker på. Hoppas det hjälper.

Vad ligger en orginalkabel på då? Och hur svårt är det att byta?

Det är en m46-låda du har.
En original-vajer kostar inte många tior mer än pirat, runt 250kr om jag inte minns fel.
Den är inte så krånglig att byta, du klipper av den gamla vajern eller släpper på justeringen tills den går att haka loss nere vid lådan. Vid pedalen sitter den med nån typ av bult och låsclips. Gummibussningen vid torpedplåten sätter man på plats innan man trär igenom vajern.
Senast redigerat av Andreas 940 (10 augusti 2007)

Sök