Nu har det blivit dags att uppgradera det franska orginalskräpet som just nu huserar i min 206:a. Min budget ligger på ca 6½-7000kr så jag är väl medveten om att det inte kommer bli någon tävlan i ljudsm direkt. Musiken jag lyssnar på är till största del rock, men ibland kan det även smyga in lite soul/dunkadunka musik.
Vill ju gärna ha så bra saker det går för pengarna så är ute efter lite synpunkter på denna setup jag tänkt inhandla?!
4 x 50 MOSFET W 4 x 27 W DIN output power (DIN45324, +B=14.4 V) Personlig ljudinställning Minne för ljudkälla/eq 7 bands parametrisk equaliser Direkt subbas drivning 70 Watt Valbara låg och högpassfilter Volym för ljudkälla 3 par RCA lågnivå 2 Volt fram, bak & subbas Ställbart delningsfilter för lågpass (subbas) Ställbart delningsfilter högpass
Är dock rädd att steget ska vara för vekt för att orka spela basen fullt ut, vad tror ni? 6,5":orna kommer drivas från pioneeren till att börja med, men planer finns på att köpa ytterligare ett steg när pengar finns.
kör både framsys och bas på steget,det är ju 2-kanaligt och bör klara av att simulant kopplas.(tom i huvet nu,simulant eller what ever..du kör steget i 3-kanaligt läge).
Tycker inte du skall spara in på framsystemet så jäkligt. Satsa några kronor till och kör Reference 6,5", Dls R6A heter det. har riktigt mycket midbas (= det som rockar:). Kommer vara värt det.
kör både framsys och bas på steget,det är ju 2-kanaligt och bör klara av att simulant kopplas.(tom i huvet nu,simulant eller what ever..du kör steget i 3-kanaligt läge).
Låt bli simultankoppling.
Till Redd: Okej CD-spelare, men väldigt billigt framsystem. Gör som Andreas föreslår och satsa pengarna på något som verkligen är bra i stället! Med din budget hade jag bara köpt en schysst cd-spelare (ca 3.500) och ett framsystem (i prisklass 1.500-2.000). Ett sånt paket låter mycket trevligt som du kan leva länge med. Är en bättre start tycker jag.
När ekonomin så tillåter så kompletterar du dessa grejor med en 4-kanalare och en bas. Du får då en dimension till i framsystemet och riktig bas. Kostar dig då ca 4.000 till ungefär, en överkomlig summa för de flesta.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Tack för alla synpunkter! Det blev faktiskt en uppgradering på framsystemet då jag hade ganska stora marginaler att gå på tillslut. Helt otroligt vilka marginaler BRL kör på gentemot nårdik t.ex. Skiljde nästan 600kr på bara huvudenheten. Nu väntar bara installationen sen ska det poppas för fullt
Tack för alla synpunkter! Det blev faktiskt en uppgradering på framsystemet då jag hade ganska stora marginaler att gå på tillslut. Helt otroligt vilka marginaler BRL kör på gentemot nårdik t.ex. Skiljde nästan 600kr på bara huvudenheten. Nu väntar bara installationen sen ska det poppas för fullt
jamenvaköptedudå?
Det blev ett par JBL CS2165C 6,5" högtalare, var länge inne på att köpa ett par DLS istället men monteringsdjupet stämde bättre överens med vad som faktiskt får plats med dessa. Användbart frekvensomfång 55-20000 Hz Användbar känslighet 91 dB 2,83 Volt/1m Effekt 45 Watt RMS, 135 Watt max Rek. förstärkare 10 - 75 Watt RMS Impedans 4 Ω
Dessa kommer dock inte sitta i speciellt länge, kommer mest största sannolikhet bytas ut redan i vinter då jag köper till ett extra steg. Kommer flytta över dessa till en annan bil då och förhoppningsvis så har jag tillräckligt med pengar att köpa något i stil med DLS R6A Reference eller liknande.
Var inne på Nårdik som du länkat till, såg märket Magnat, vilka verkar ha bra basar för billig peng? Någon som har erfarenhet av dessa basar och kan säga ifall de är bra eller inte ?
Var inne på Nårdik som du länkat till, såg märket Magnat, vilka verkar ha bra basar för billig peng? Någon som har erfarenhet av dessa basar och kan säga ifall de är bra eller inte ?
Helt OK budget-val.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Beror på vilka modeller du kikar på om de är jämnbördiga eller inte. Men generellt så är Kicker och JL bättre, ja.
RMS har inget att göra med hur det låter.
Okeej men ingen som lyssnat på Magnat basar, och kan kommentera dom ?
Jo. Helt OK för priset.