3910
Sök

Ny setup - synpunkter innan jag slår till?

5 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Nu har det blivit dags att uppgradera det franska orginalskräpet som just nu huserar i min 206:a. Min budget ligger på ca 6½-7000kr så jag är väl medveten om att det inte kommer bli någon tävlan i ljudsm direkt. lol Musiken jag lyssnar på är till största del rock, men ibland kan det även smyga in lite soul/dunkadunka musik. wink

Vill ju gärna ha så bra saker det går för pengarna så är ute efter lite synpunkter på denna setup jag tänkt inhandla?!

Huvudenhet: Pioneer DEH-6900 IB 2395:-
http://www.nårdik.se/bilder/pioneer/dehp6900ib_vy_m.jpg
4 x 50 MOSFET W
4 x 27 W DIN output power (DIN45324, +B=14.4 V)
Personlig ljudinställning
Minne för ljudkälla/eq
7 bands parametrisk equaliser
Direkt subbas drivning 70 Watt
Valbara låg och högpassfilter
Volym för ljudkälla
3 par RCA lågnivå 2 Volt fram, bak & subbas
Ställbart delningsfilter för lågpass (subbas)
Ställbart delningsfilter högpass

Fronthögtalare: DLS K6 Classic 630:-
http://www.nårdik.se/bilder/dls/k6_m.jpg
6,5" 16,5 cm bas
13 mm Titan diskant
2-vägs system med delningsfilter
EFR-teknologin
50 Watt RMS 4 Ω

Steg för bas: KAC-6203 1090:-
http://www.nårdik.se/bilder/kenwood/kac6203_m.jpg
2 kanaligt slutsteg
600 Watt max
2 x 100 W 4 Ω
2 x 150 W 2 Ω
1 x 300 W 4 Ω
Frekvens 10 - 50000 Hz
Signalbrus 100 dBA
Maximal strömförbrukning 30 Amp
Högnivå ingång
MOSFET
Lågpass filter
Inbyggda störfilter

Baslåda: JBL GTO1260 12" Rea 1195:- (1999:-)
http://www.nårdik.se/bilder/jbl/gto1260bt_m.jpg
Basreflex låda
1000 Watt max, 250 Watt RMS
Rek. förstärkare 50-400 Watt RMS
Känslighet 94 dB 2,83 Volt/1meter
Frekvensomfång 26-300 Hz
Impedans 4 Ohm. Re 3,5 Ohm

Totalt: 5310:- (+kablar, säkringar 800-1000kr?)

Är dock rädd att steget ska vara för vekt för att orka spela basen fullt ut, vad tror ni?
6,5":orna kommer drivas från pioneeren till att börja med, men planer finns på att köpa ytterligare ett steg när pengar finns.

654 Inlägg
10 augusti 2007
kör både framsys och bas på steget,det är ju 2-kanaligt och bör klara av att simulant kopplas.(tom i huvet nu,simulant eller what ever..du kör steget i 3-kanaligt läge).

1 634 Inlägg
11 augusti 2007
Tycker inte du skall spara in på framsystemet så jäkligt. Satsa några kronor till och kör Reference 6,5", Dls R6A heter det. har riktigt mycket midbas (= det som rockar:). Kommer vara värt det.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 631 Inlägg
11 augusti 2007
Blida skrev:
kör både framsys och bas på steget,det är ju 2-kanaligt och bör klara av att simulant kopplas.(tom i huvet nu,simulant eller what ever..du kör steget i 3-kanaligt läge).

Låt bli simultankoppling.

Till Redd: Okej CD-spelare, men väldigt billigt framsystem. Gör som Andreas föreslår och satsa pengarna på något som verkligen är bra i stället! Med din budget hade jag bara köpt en schysst cd-spelare (ca 3.500) och ett framsystem (i prisklass 1.500-2.000). Ett sånt paket låter mycket trevligt som du kan leva länge med. Är en bättre start tycker jag.

När ekonomin så tillåter så kompletterar du dessa grejor med en 4-kanalare och en bas. Du får då en dimension till i framsystemet och riktig bas. Kostar dig då ca 4.000 till ungefär, en överkomlig summa för de flesta.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

5 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Tack för alla synpunkter!
Det blev faktiskt en uppgradering på framsystemet då jag hade ganska stora marginaler att gå på tillslut. Helt otroligt vilka marginaler BRL kör på gentemot nårdik t.ex. Skiljde nästan 600kr på bara huvudenheten. roll Nu väntar bara installationen sen ska det poppas för fullt tongue

1 634 Inlägg
12 augusti 2007
Redd skrev:
Det blev faktiskt en uppgradering på framsystemet då jag hade ganska stora marginaler att gå på tillslut. Helt otroligt vilka marginaler BRL kör på gentemot nårdik t.ex. Skiljde nästan 600kr på bara huvudenheten. roll Nu väntar bara installationen sen ska det poppas för fullt tongue

jamenvaköptedudå? smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

5 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Redd skrev:

jamenvaköptedudå? smile

Det blev ett par JBL CS2165C 6,5" högtalare, var länge inne på att köpa ett par DLS istället men monteringsdjupet stämde bättre överens med vad som faktiskt får plats med dessa.
Användbart frekvensomfång 55-20000 Hz
Användbar känslighet 91 dB 2,83 Volt/1m
Effekt 45 Watt RMS, 135 Watt max
Rek. förstärkare 10 - 75 Watt RMS
Impedans 4 Ω

Dessa kommer dock inte sitta i speciellt länge, kommer mest största sannolikhet bytas ut redan i vinter då jag köper till ett extra steg. Kommer flytta över dessa till en annan bil då och förhoppningsvis så har jag tillräckligt med pengar att köpa något i stil med DLS R6A Reference eller liknande. smile

107 Inlägg
13 augusti 2007
Var inne på Nårdik som du länkat till, såg märket Magnat, vilka verkar ha bra basar för billig peng? Någon som har erfarenhet av dessa basar och kan säga ifall de är bra eller inte ? smile

1 631 Inlägg
13 augusti 2007
trollfar1 skrev:
Var inne på Nårdik som du länkat till, såg märket Magnat, vilka verkar ha bra basar för billig peng? Någon som har erfarenhet av dessa basar och kan säga ifall de är bra eller inte ? smile

Helt OK budget-val.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

107 Inlägg
13 augusti 2007
Okej smile men det går inte att jämföra med tex, Kicker, JL osv ? Kollade på rms:en och de verkade nämligen rätt bra smile

1 631 Inlägg
14 augusti 2007
Allt går ju att jämföra! :-)

Beror på vilka modeller du kikar på om de är jämnbördiga eller inte. Men generellt så är Kicker och JL bättre, ja.

RMS har inget att göra med hur det låter.

// Gurra

107 Inlägg
15 augusti 2007
Okeej smile men ingen som lyssnat på Magnat basar, och kan kommentera dom ?

1 631 Inlägg
15 augusti 2007
trollfar1 skrev:
Okeej smile men ingen som lyssnat på Magnat basar, och kan kommentera dom ?

Jo. Helt OK för priset.

// Gurra

Sök