3558
Sök

Köpråd: Saab 900 turbo

39 Inlägg
13 augusti 2007
#21
silverbird skrev:
Markus_MR2 skrev:
trollfar1 skrev:
Okeej, för de kompisar jag har som har såna här bilar så står det på den displayen hur mkt de dricker, och om vi då kört normalt, så har den typ stått på runt 0.93/milen, men drar man sen så drar den ju självklart mer.

Vad där står brukar oftast bli ganska oitressant om spridare mm byts ut. vad jag har förstått så är det en annan del i systemet som räknar på detta och då räknar den med bränsletrycket och tiden på hur länge spridarna är öppna och jämför hur mycket det har gått åt på en viss sträcka. Byter du då spridarna till låt oss anta 30% större, så kommer systemet inte att fatta det utan snittförbrukningen kommer att ligga där den låg innan, åtmistonde i displayen.. Sen att förbrukningen ökar i verkligheten märks inte förrens man tankar:)

men detta är lätta att kolla... för ja nollar aldrig min snittförbrukning, då ja inte pallar det:P men ja brukar kolla vad ja har haft för snitt på senaste tanken, antalliter/trippen

Hur nollar man tongue? auto & off samtidigt?

629 Inlägg
13 augusti 2007
#22
a87 skrev:
silverbird skrev:
Markus_MR2 skrev:
Vad där står brukar oftast bli ganska oitressant om spridare mm byts ut. vad jag har förstått så är det en annan del i systemet som räknar på detta och då räknar den med bränsletrycket och tiden på hur länge spridarna är öppna och jämför hur mycket det har gått åt på en viss sträcka. Byter du då spridarna till låt oss anta 30% större, så kommer systemet inte att fatta det utan snittförbrukningen kommer att ligga där den låg innan, åtmistonde i displayen.. Sen att förbrukningen ökar i verkligheten märks inte förrens man tankar:)

men detta är lätta att kolla... för ja nollar aldrig min snittförbrukning, då ja inte pallar det:P men ja brukar kolla vad ja har haft för snitt på senaste tanken, antalliter/trippen

Hur nollar man tongue? auto & off samtidigt?

Clear!

Ang. förbrukning så drar min ca. litern blandad körning med mkt stadstrafik, och ca. 0,85 landsvägskörning. Upplever att chippningen har sänkt förbrukningen en del när man inte laddar på, och höjt den när man laddar. Har alltid tankat 98 för att bilen går märkbart bättre, så där blev det ingen skillnad efter chippningen.

I övrigt är jag mkt nöjd med bilen, mkt prestanda och utrustning för pengarna! Men som sagt, lite bättre väghållning skadar inte...
Senast redigerat av Oxygen (13 augusti 2007)


39 Inlägg
13 augusti 2007
#23
Oxygen skrev:
a87 skrev:
silverbird skrev:

men detta är lätta att kolla... för ja nollar aldrig min snittförbrukning, då ja inte pallar det:P men ja brukar kolla vad ja har haft för snitt på senaste tanken, antalliter/trippen

Hur nollar man tongue? auto & off samtidigt?

Clear!

Ang. förbrukning så drar min ca. litern blandad körning med mkt stadstrafik, och ca. 0,85 landsvägskörning. Upplever att chippningen har sänkt förbrukningen en del när man inte laddar på, och höjt den när man laddar. Har alltid tankat 98 för att bilen går märkbart bättre, så där blev det ingen skillnad efter chippningen.

I övrigt är jag mkt nöjd med bilen, mkt prestanda och utrustning för pengarna! Men som sagt, lite bättre väghållning skadar inte...

haha aha jo den visste jag, fattade lite fel. ;O

107 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#24
Jaa 850 T5 är också ganska intressant faktiskt, men de är dyrare i försäkring, sen dricker de väl en aning mer också ? Om jag inte har helt fel för mig ?


Meister
6 763 Inlägg
13 augusti 2007
#25
Du ska inte lyssna på folk som säger att 850 är törstigare än saaben för det är isåfall med yterst liten marginal. Men 300 med chip tror jag är glädje siffror, 250 ärliga är kanske mer rimligt.


107 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#26
Jaa för att man ska komma upp i 300 får man nog byta avgassystem och lite sånt med... men så en T5:a dricker inte så mycket mer än en 900 t tros ?


Saaboholic
3 129 Inlägg
14 augusti 2007
#27
t5 med 300hk dricker en del jo.. + att t5r kostar betydligt mycket mer än saaben..

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 164 Inlägg
14 augusti 2007
#28
På NG900 är de framvagnen som är känsligast.
Växellådan håller för effekt över 300 hk om man använder huvudet när man kör och inte kör för mycket röljus rejs.

Trimmar man "lagom" mycket så sjunker förbrukningen mer men inte om man gasar mer.
De är sånt som märks.

MVH

F


107 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#30
hedley skrev:
t5 med 300hk dricker en del jo.. + att t5r kostar betydligt mycket mer än saaben..

Jo det förstår man nästan wink Men om vi säger en original 850 T5 och en 900 på 230 hk (steg 1 chip)... är det då stor skilldnad på förbrukningen om man kör på samma sätt ?


666 Inlägg
15 augusti 2007
#31
trollfar1 skrev:
hedley skrev:
t5 med 300hk dricker en del jo.. + att t5r kostar betydligt mycket mer än saaben..

Jo det förstår man nästan wink Men om vi säger en original 850 T5 och en 900 på 230 hk (steg 1 chip)... är det då stor skilldnad på förbrukningen om man kör på samma sätt ?

min bil saab 900 240hp 350Nm är steg 2... men den drar som tidigare sagt 0,8-0,9 vid landsväg och ca 1,1 i stan... ja kör den blandat på litern, men då gasar ja till en heldel

//Silver


Amatör
444 Inlägg
15 augusti 2007
#32
silverbird skrev:
trollfar1 skrev:
hedley skrev:
t5 med 300hk dricker en del jo.. + att t5r kostar betydligt mycket mer än saaben..

Jo det förstår man nästan wink Men om vi säger en original 850 T5 och en 900 på 230 hk (steg 1 chip)... är det då stor skilldnad på förbrukningen om man kör på samma sätt ?

min bil saab 900 240hp 350Nm är steg 2... men den drar som tidigare sagt 0,8-0,9 vid landsväg och ca 1,1 i stan... ja kör den blandat på litern, men då gasar ja till en heldel

//Silver

har steg 3 o ligger på 0,85 ungefär på landsvägskörning i stan 1,0 men då kör man ju lugnt .. hade en original 900 innan o den drog decilitern mer både stads o landsvägskörning ..  har haft massa olika bilar men gick t-bax till saab för att det e mycket bil för pengarna tycker jag ..


151 Inlägg
15 augusti 2007
#33
Jag har en 900s turbo -95 o är as nöjd med min... haft den i över 1 år nu och det är så enkelt att hitta saker till den... o att det är kamkedja behöver du inte oroa dig för... Den behöver inte bytas.... skall inte behövas om det inte är så att den är på väg o gå sönder.... Kolla efter rost dock då dom tenderar att rosta ihop.... Annars är det en kanon bil att ha o billig att reparera i värsta fall

bränsle förbrukningen är ok också... min 225 hk

stad 50km/h 1.05 l/m
landsväg 110km/h 0.85
mellan 70-90km/h 0.77
Senast redigerat av ARPAnet (15 augusti 2007)


24 Inlägg
15 augusti 2007
#34
hehe ja funtar på att skaffa mig en saab 900, förhoppningsvis turbo då :] verkar vara en bra bil  , måste bara sälja av min pärla först wink

Smålänning
7 883 Inlägg
15 augusti 2007
#35
Vad törstiga era bilar är tongue Skojar bara... En polare har en, visseligen otrimmad, men den drar:

När hans farsa kör: 0,6 - 0,65 l/mil
När han kör: 0,8 - 0,9 l/mil.

Så dom går att få ner rätt duktigt.

Inte för att 850 är en sämre bil, men den kostar mer att köpa och försäkra. Sen är motorerna lite, inte mycket dock, men lite känsligare. Lyftarna brukar kunna ge sig på 850... Vet inte vad det kostar dock.

Jag personligen vet ingen som fått ner en 850 på under 0,7 milen, men det finns säkert nån.

Jag skulle satsat på 900, sänkning och steg 1. Då har du en bra, rolig och snabb bil som håller.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

107 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#36
Okej tack så mycket för råden smile förbrukningen är inte alls farlig till om man ser på effekten tycker jag.. och som andra nämt i tråden, det är mycket bil för pengarna. En T5:a verkar aningen dyrare att äga, både i förbrukning och försäkring.


87 Inlägg
17 augusti 2007
#37
Hade en Saab 900 Talladega -97. Original o den drog 0.74 blandad körning o då va de lite landsväg men mest korta sträckor. Landsväg låg den väl på 0.67 ung. Lagom tycker jag. Lådan räcker till för runt 300 hk o 400 Nm om man kör me huvudet.

Mvh//Chrille

107 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#38
Men så är det väl egentligen med de flesta bilar, växlar man sån en dåre så går växellådan tillslut, växlar man med huvudet så håller dom.


Move Your Mind
164 Inlägg
17 augusti 2007
#39
trollfar1 skrev:
Men så är det väl egentligen med de flesta bilar, växlar man sån en dåre så går växellådan tillslut, växlar man med huvudet så håller dom.

Precis, var det inte P-A som körde originallåda i sin 900:a? Den palla 700 häst om jag inte har fel för mig. tongue Kan tilläggas att han körde sönder kolfiberkopplingen för 60 000 i den nya 9-3:an i en av de första reporna han körde! Inte så smart att ge fullt med handbromsen dragen kanske!!! big_smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

2 164 Inlägg
17 augusti 2007
#40
herrsiba skrev:
trollfar1 skrev:
Men så är det väl egentligen med de flesta bilar, växlar man sån en dåre så går växellådan tillslut, växlar man med huvudet så håller dom.

Precis, var det inte P-A som körde originallåda i sin 900:a? Den palla 700 häst om jag inte har fel för mig. tongue Kan tilläggas att han körde sönder kolfiberkopplingen för 60 000 i den nya 9-3:an i en av de första reporna han körde! Inte så smart att ge fullt med handbromsen dragen kanske!!! big_smile

PAs bil är ju lite speciell den han har nu.
Den gör ju 120 km/h på 1an och sen 4x4 på de så de är inte så konstigt att de inte håller.

Men de är som alla bilar.
Använd huvudet så går de att få ner förbrukningen väldigt mycket och få grejerna att hålla väldigt länge.

MVH

F



Sök