3207
Sök

Fråga ang. Dumpventil!

135 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har hört att man skall, iaf bör köra med återcirkulerande dumpventil på Subaru legacy/impreza turbo! Är de så? och varför i sådana fall!?
Senast redigerat av mc_vw (20 augusti 2007)


8 250 Inlägg
20 augusti 2007
#2
mc_vw skrev:
Hejsan!

Har hört att man skall, iaf bör köra med återcirkulerande dumpventil på Subaru legacy/impreza turbo! Är de så? och varför i sådana fall!?

Ja, så är det väl. Pga att sprutet inte vet att du blåser ut luften, och då kommer den feta på blandning vid gassläpp. Sotar igen och bränner sönder katalysatorn i förtid.


70 Inlägg
20 augusti 2007
#3
Marlboroman skrev:
mc_vw skrev:
Hejsan!

Har hört att man skall, iaf bör köra med återcirkulerande dumpventil på Subaru legacy/impreza turbo! Är de så? och varför i sådana fall!?

Ja, så är det väl. Pga att sprutet inte vet att du blåser ut luften, och då kommer den feta på blandning vid gassläpp. Sotar igen och bränner sönder katalysatorn i förtid.

Gäller väl igentligen alla bilar med LMM. inte bara subaru.


135 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
mc_vw skrev:
Hejsan!

Har hört att man skall, iaf bör köra med återcirkulerande dumpventil på Subaru legacy/impreza turbo! Är de så? och varför i sådana fall!?

Ja, så är det väl. Pga att sprutet inte vet att du blåser ut luften, och då kommer den feta på blandning vid gassläpp. Sotar igen och bränner sönder katalysatorn i förtid.

Okej! Tack så mycket! Så alltså bör man plocka bort katten om man skall köra med dump? men vad är det bra för, något praktiskt i det? tack på förhand!


1 256 Inlägg
20 augusti 2007
#5
Inte bara katten som går sönder, luftmassa-mätaren går sönder efter ett tag, och dom är inte billiga vill jag lova..


På en BMW kostar en ny sådan ca 2500-3500kr..


177 Inlägg
20 augusti 2007
#6
mc_vw skrev:
Marlboroman skrev:
mc_vw skrev:
Hejsan!

Har hört att man skall, iaf bör köra med återcirkulerande dumpventil på Subaru legacy/impreza turbo! Är de så? och varför i sådana fall!?

Ja, så är det väl. Pga att sprutet inte vet att du blåser ut luften, och då kommer den feta på blandning vid gassläpp. Sotar igen och bränner sönder katalysatorn i förtid.

Okej! Tack så mycket! Så alltså bör man plocka bort katten om man skall köra med dump? men vad är det bra för, något praktiskt i det? tack på förhand!

Även om du tar bort katten så kommer toppen sota igen, Och man ska inte köra utan kat!
Tänk på miljön!

Over and out!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
#7
Men det går ju att lösa med sportfilter och återcirkulerande "eftermarkandsdump". Kommer troligtvis att pysa tillräckligt...


48 Inlägg
2 februari 2009
#8
Man skall inte sätta öppet/sportfilter på en subaru...  blir fel i luft/bränslablandningen.. slutar med brända ventiler..

1 758 Inlägg
2 februari 2009
#9
Precis, alla bilar med LMM får knas i sprutet om man kör med öppen dump.
Anledningen är att LMM håller koll på hur mycket luft som sugs in till motorn och eftersom en öppen dump släpper ut luft som LMM har mätt upp så blir det fel.
Sprutet kommer skicka in soppa till luft som har dumpats = bilen går fett.

602 Inlägg
2 februari 2009
#10
menar ni LMM i luftmassemätare eller LMM i luftmängdsmätare. för jag menar, den med klaffa, håller ju för dump? menar öppen dump är ju inte särskillt ovanlig på gammla volvos till exempel

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

3 295 Inlägg
2 februari 2009
#11
2007-08-20 19:32:41 roll
Senast redigerat av Slave_joe (2 februari 2009)


1 255 Inlägg
2 februari 2009
#12
Plocka bort katten kör med öppen dump o skjut lite eld wink

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

602 Inlägg
2 februari 2009
#13
Slave_joe skrev:
2007-08-20 19:32:41 roll

Hahah vem fan tog upp den här tråden igen:P såg inte att den var så gammal

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

4 670 Inlägg
2 februari 2009
#14
Slave_joe skrev:
2007-08-20 19:32:41 roll

lol



Sök