4025
Sök

Vibrationer 70+?

7 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Min snälla pärla har de senaste månaderna vibrerat rätt schysst vid hastigheter över 70, ibland även i 50 men det är undantag. Det är som en schysst massagebänk ungefär, hela kroppen skakar loss.

Den har ny styrled vänster fram.
Nya däck.
Alldels nygjord framvagnsinställning.
Nya bromsar bak (skivor, ok, you name it).
Halvbra belägg fram.

Vad kan tänkas vara fel?

Det är en Volvo 245 från 90.

dARKiE
5 031 Inlägg
22 augusti 2007
lil-sis skrev:
Min snälla pärla har de senaste månaderna vibrerat rätt schysst vid hastigheter över 70, ibland även i 50 men det är undantag. Det är som en schysst massagebänk ungefär, hela kroppen skakar loss.

Den har ny styrled vänster fram.
Nya däck.
Alldels nygjord framvagnsinställning.
Nya bromsar bak (skivor, ok, you name it).
Halvbra belägg fram.

Vad kan tänkas vara fel?

Det är en Volvo 245 från 90.

Låter skumt du, eftersom du nämnde nya däck så har dem ju gjort en balansering på däck/fälgar så min tanke på att det kunde vara fälgarna som var skeva försvann ju där..

det kan inte vara en bromskriva fram som är lite skev och behövs bytas ut och gör detta skumma fenomen? smile
Senast redigerat av Darkie (22 augusti 2007)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

7 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Tja säg det... smile
Jag får lämna en lista till bilmeken när jag lämnar den där smile

Från början hade jag tänkt låta besiktningen ta reda på felet (ska typ inte sälja den så då kvittar det ju om det finns icke godkända besiktingar på den).

Men nu måste den till meken först iaf.

Blä.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 augusti 2007
Det är troligen däcken som är ovala, men det borde dom på däckfirman ha upptäckt. Men åk ner till däckfirman och be dom kolla upp däcken. Annars är det upphägningen till kardan som är kass, för det får hela bilen att vibrera.

Lev livet, det kan ta slut fort

7 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Fast den var likadan på de gamla däcken så jag tror inte det är däcken det beror på.

När jag "gnällde" på det första gången så trodde meken Cord-brott men det går ju bort med nya däck.

Sen bromsarna bak (iofs så pulserade den när man bromsade men det är en annan femma och det är ju löst nu).

Och hyr dyrt och krångligt är det att fixa upphägningen?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 augusti 2007
Jadu, det vet jag inte men kolla på mekonomens hemsida, så kan du få en prisuppgift, och sen kan du göra detta hemma.

Lev livet, det kan ta slut fort

7 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Själv? *rofl*

Nej jag ska definitivt låta bli sådant. Byta glödlampor går bra när jag köpt rätt storlek och jag kan byta olja och kolla oljan och så spolarvätska. Men det är ungefär allt.

Tur man har en "billig mek" med andra ord smile

1 174 Inlägg
22 augusti 2007
Kolla först å främst att däcken e fast skruvade ordenkligt å inte ojämt! det va felet på min förra bil när det började skaka runt 70 tongue

Svartrök
673 Inlägg
22 augusti 2007
det kan ju vara så att de ny bromsskivorna kommit på lite snett vid monteringen eller också kan hjulen vara felbalanserade

kommer vibrationerna framifrån eller bakifrån, om de kommer bakifrån kan det vara obalans i en drivaxel

Jag har fel ibland... men inte ofta

26 Inlägg
22 augusti 2007
dt kan vara stödlagret på mellanaxeln som är dåligt, jag bytte mitt nu på min 740 för den vibrerade mest vid 70 och nu vibrera den inge all sen jag bytte dt smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
22 augusti 2007
Har du gjort framvagnsinställning så kan man ju nästan utesluta spindellederna också! Styrlederna var ok! Kan som sagt vara stödlagret till kardan! Det gick visserligen på min bil men det märkte inte jag förrän det small till och jag rensade hela lagret!

-Mike-

259 Inlägg
23 augusti 2007
testat snörja upp oken? var samma på en kompis 245 han smörjde upp oken, då försvnn det.

7 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Hihi Ni är roliga. Jag kan verkligen INGENTING om bilar wink Men jag försöker iaf hänga hos meken när han fixar bilen. Det hjälper dock inte nämvärt.

Nå, det lär inte vara bromskivor eller däck eftersom det inte är någon skillnad mellan gamla och nya däcken, det vibrerar lika mkt efter som innan (lite mindre efter framvagnsinställningen men det lär bero på att vänsterhjulet pekade åt ett helt eget håll...)

Jag tror att det är framifrån men jag har inte bett någon teståka där bak så jag vet inte.

Men passagerarstolen liksom hoppar nästan smile

7 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Tjohej. Lambdan är kaputt, blir ny nästa vecka. Meken påstår att det är därför jag kommer ner till 0.9 blandad körning men det har jag ju gjort hela tiden... Dock 1.1 med släp sist och det är nog lite för lite (nej det gick inte så fort i uppförsbackarna).

Vi provåkte bilen lite också. Jag har definitivt känsligare bakdel...

Men teorin är stödlagret till kardanaxeln så det byts också nästa vecka. Kan ju inte skada, det mesta på bilen är ju trots allt 17 år gammal (inte däck, stötdämpare och lite annat sånt men det mesta.)

342 Inlägg
31 augusti 2007
jag hade samma problem i min 740 och min 940 det försvann när jag bytte kardan

Sök