Ramrod skrev:
Jag ska försöka med ett exempel... Du kör på än isig väg, Det kommer en kurva. Du kör av vägen. Vad Hände..??? Hur många skulle säga att du körde för fort, inklusive du själv om du skulle kört bilen?
Jag tror inte man kör av vägen om man anpassar hastigheten efter väglaget, anser jag då. och skulle det vara så halt att bilen glider av i 20-30 blås, då kan man ju verkligen diskutera om personen inte är en dåre som begett sig ut på det väglaget. Att hävda att hastigheter INTE ligger bakom de flesta olyckorna i trafiken är inte hållbart i min bok iaf, det sker dagligen bevis på att så är fallet.
Och att dra en liknelse till rallye-förare och tävlingsförare är väl inte direkt hållbart heller, då det sker på helt andra grunder och under andra omständigheter. En tävlingsförare kör inte på vägen i trafik så som han kör på bana, då blir hans körkort väldigt kortlivat, och troligen han och hans medtrafikanter med.
Skulle folk, inklusive mig själv, köra med skallen, hålla hastigheter och verka vettigt med övriga, så skulle det ske mindre olyckor. Ganska givet elr hur?
Kort sagt, är det bra elr inte bra att få ner hatigheterna?
Eller är det bara ödet som ställer till olyckor, punkteringar, dåliga däck i kurvor, trasiga bromsslangar och uthoppande fotgängare som ställer till olyckor? För om nu hastigheterna inte har med olyckor att göra, då behövs ju inga begränsningar alls med andra ord, inga bestraffningar heller?