4583
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

674 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:
Jag ska inte kunna kör för fort oftare än den mamman, men jag ska fan ha råd att göra det.

det är just d som är grejjen! skulle alla tjäna lika mkt som du skulle böterna vara mkt högre så du inte har råd att hålla på så! men det går inte eftersom alla inte har lika mkt som du..
nu har man sättit låga böter eftersom alla inte har råd med stora!

men tex: du som tjänar en del mer än mamman så "har du råd att köra för fort"
det är grejjen! du ska inte ha råd att köra för fort!
inte mamman heller!

men du vill tydligen stå över lagen?

Du måste förstå det HÄR förts.. innan du börja prata om lag & ordning & vem ska betala mer eller mindra.  Böterna är TÄNKT till för att dra ner hastigheter.   Hastigheterna är tänkt till att minska Olyckor.    OLYCKOR är vad alla är ute efter att få bort.  Men FÅ letar efter de VERKLIGA orsakerna bakom olyckorna..  Det är INTE hastigheterna det är fel på...  Olyckor sker LIKA HELVETE IALLAFALL...  Alltså MÅSTE ORSAKEN VARA NÅGON ANNANSTANS!!!!!!!!!!  FAN va trött jag blir på det här...
Senast redigerat av Ramrod (24 oktober 2007)

With great freedom comes great responsebility

8 886 Inlägg
24 oktober 2007
hehe...börjar bli lite tjatigt nu...

Fotograf på tierpidag.se

"A Johlsson"
302 Inlägg
25 oktober 2007
Hamilton skrev:
hehe...börjar bli lite tjatigt nu...

Ja, jag tycker vi släpper hastigheterna helt fria och/eller tar bort böterna, sänker dem för alla, för nog tror jag att den "ensamstående mamman" vill oxå kunna "få köra för fort" om hon vill.... vad sägs om det förslaget, med det kanske vi rent av kan få IN fler höginkomsttagare till landet och det borde ju bara bli guld och gröna skogar av Sverige?

För kom igen nu, det handlar ju bara om "simpla fortkörningar", så varför ens ha böter elr begränsningar? =P

(OBS - Ytterst Ironiskt Inlägg - OBS)

Ramrod skrev:
Det är INTE hastigheterna det är fel på...  Olyckor sker LIKA HELVETE IALLAFALL...  Alltså MÅSTE ORSAKEN VARA NÅGON ANNANSTANS!!!!!!!!!!

"Det är inte farten som dödar, det är stoppet", elr? Det är folket bakom ratten det är fel på, de som inte har något alls med bilar att göra, som inte har det minsta vett elr respekt för andra, så som det uppvisas gång på gång i olika forum... som detta tex.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
25 oktober 2007
Det är INTE hastigheterna det är fel på...  Olyckor sker LIKA HELVETE IALLAFALL...  Alltså MÅSTE ORSAKEN VARA NÅGON ANNANSTANS!!!!!!!!!!  FAN va trött jag blir på det här...

så om alla skulle hålla en hastighet på max 30km/h .. tror du inte olyckor skulle minska då?
folk kör som dårar och därefter följer olyckor! om alla skulle hålla reglerna skulle olyckorna minskas dramatiskt,  men visst... olyckor sker även om hastigheten följs.. men då finns det alltid en annan faktor som spelar in, tex: brist på uppmarksamhet/rattfylleri...osv...

och man kan ju inte bara "för att vissa kör rattfulla" förbjuda alla som kör bil att dricka sprit?
man kan försöka men inte lyckas helt att trycka i personer att vara uppmärksamma alltid.
men man kan införa hastighetsbegränsningar som förhindrar de olyckor som uppstår vid för höga hastigheter...

bara för att olyckor sker iallafall behöver man väll inte tillåta folk att köra fortare så ännu mer olyckor uppstår?

8 886 Inlägg
25 oktober 2007
richardoo290 skrev:
Det är INTE hastigheterna det är fel på...  Olyckor sker LIKA HELVETE IALLAFALL...  Alltså MÅSTE ORSAKEN VARA NÅGON ANNANSTANS!!!!!!!!!!  FAN va trött jag blir på det här...

så om alla skulle hålla en hastighet på max 30km/h .. tror du inte olyckor skulle minska då?
folk kör som dårar och därefter följer olyckor! om alla skulle hålla reglerna skulle olyckorna minskas dramatiskt,  men visst... olyckor sker även om hastigheten följs.. men då finns det alltid en annan faktor som spelar in, tex: brist på uppmarksamhet/rattfylleri...osv...

och man kan ju inte bara "för att vissa kör rattfulla" förbjuda alla som kör bil att dricka sprit?
man kan försöka men inte lyckas helt att trycka i personer att vara uppmärksamma alltid.
men man kan införa hastighetsbegränsningar som förhindrar de olyckor som uppstår vid för höga hastigheter...

bara för att olyckor sker iallafall behöver man väll inte tillåta folk att köra fortare så ännu mer olyckor uppstår?

Men vi har ju redan kommit fram till att det inte är tillåtet att köra fortare än vad det står på skylltarna....

Fotograf på tierpidag.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
25 oktober 2007
Men vi har ju redan kommit fram till att det inte är tillåtet att köra fortare än vad det står på skylltarna....

men ramrod tror ju det är ok om man överskrider hastigheterna.. det är inte de som orsakar olyckor enligt han... försöker bara få han att fatta att om folk kör för fort sker olyckor!

674 Inlägg
25 oktober 2007
Nu BÖRJAR en riktig debatt att komma igång..... HÄRLIGT !!     smile
Senast redigerat av Ramrod (25 oktober 2007)

674 Inlägg
25 oktober 2007
Johlsson skrev:
Ramrod skrev:
Det är INTE hastigheterna det är fel på...  Olyckor sker LIKA HELVETE IALLAFALL...  Alltså MÅSTE ORSAKEN VARA NÅGON ANNANSTANS!!!!!!!!!!

"Det är inte farten som dödar, det är stoppet", elr? Det är folket bakom ratten det är fel på, de som inte har något alls med bilar att göra, som inte har det minsta vett elr respekt för andra, så som det uppvisas gång på gång i olika forum... som detta tex.

Nu börjar du att förstå lite..  smile

674 Inlägg
25 oktober 2007
richardoo290 skrev:

Möjligtvis dödsolyckorna skulle minska.  Du har helt rätt -folk KÖR som dårar, men du kan inte koppla att köra som en dåre till hastigheten.  Då är du fel ute.  Dåren finns kvar bakom ratten om du sänker hastigheten till 30.. & vad har man vunnit på det?? Absolut ingenting.  För dåren finns kvar... Som sagt Problemet ligger någon annanstans.  En rallyförare Hur beskriver du som han kör   -som ett tydligt exempel. Du kanske beskriver han som en dåre.  Men säger det att han MÅSTE orsaka en olycka innan han är i mål? Nej det går inte att säga det.  Grejen är att de VERKLIGA dårarna måste bort från vägarna. Det är ju jätte svår att säga hur,  För i princip kan ju vem som hellst bete sig som en dåre ibland.. det håller jag med om.  Men det här startar iallafall tankegångar som många tror jag alldrig tänker på i vanliga fall .   & det är just min mening med mina inlägg..   

Du är på rätt spår med dina ord om rattfylla, gäller även alla andra droger.  De är MYCKET vanligare än vad alla tror.  Är jag övertygad om.  Det är EN av flera grejor till att börja med i kampen mot dårarna...

674 Inlägg
25 oktober 2007
Hamilton skrev:
richardoo290 skrev:

Det som står på skyltarna har inte blivit reviderat på... SÄKERT 30år!   Allt annat följer utvecklingen som har med fordon & transport att göra .. Varför har ingen utvecklat detta..???  För att det är ett bekvämt sätt att strypa & vilseleda uppmärkasamheten från det som är mycket svårare att komma åt -nämligen Kunskaperna, drogerna, högre krav på körkort... osv. Listan kan göras lång.

674 Inlägg
25 oktober 2007
richardoo290 skrev:

men ramrod tror ju det är ok om man överskrider hastigheterna.. det är inte de som orsakar olyckor enligt han... försöker bara få han att fatta att om folk kör för fort sker olyckor!

Hastigheten är en parameter i utgången av en olycka eller avkörning.  Men den direkta orsaken finns att hitta redan innan olyckan, eller avkörningen äns har börjat...

72 Inlägg
25 oktober 2007
falloutboy skrev:
men på 30 vägar antar jag de är hårdare på. De är väl hårdare på 30 vägar i Sverige också. Jag menar det är ju väldigt låg hastighetsbegränsning av en anledning. Rätta mig om jag har fel.

tycker dom skulle kunna ändra till en viss prcent för fort man får köra innan dom tar kortet big_smile

674 Inlägg
25 oktober 2007
Jag ska försöka med ett exempel...  Du kör på än isig väg, Det kommer en kurva.  Du kör av vägen.   Vad Hände..???   Hur många skulle säga att du körde för fort, inklusive du själv om du skulle kört bilen?

674 Inlägg
25 oktober 2007
Har ett exempel till..   En cyklist cyklar på en trafikerad väg med sin 13 åriga son på pakethållaren.  Bakom cyklisten kommer en buss åkandes imot dem.  Cyklisten vinglar till & vurpar framför bussen.  13 åringen kastas rakt framför bussen & blir överkörd.....   Hur gick detta till?  Körde bussen för fort?

"A Johlsson"
302 Inlägg
25 oktober 2007
Ramrod skrev:
Jag ska försöka med ett exempel...  Du kör på än isig väg, Det kommer en kurva.  Du kör av vägen.   Vad Hände..???   Hur många skulle säga att du körde för fort, inklusive du själv om du skulle kört bilen?

Jag tror inte man kör av vägen om man anpassar hastigheten efter väglaget, anser jag då. och skulle det vara så halt att bilen glider av i 20-30 blås, då kan man ju verkligen diskutera om personen inte är en dåre som begett sig ut på det väglaget. Att hävda att hastigheter INTE ligger bakom de flesta olyckorna i trafiken är inte hållbart i min bok iaf, det sker dagligen bevis på att så är fallet.

Och att dra en liknelse till rallye-förare och tävlingsförare är väl inte direkt hållbart heller, då det sker på helt andra grunder och under andra omständigheter. En tävlingsförare kör inte på vägen i trafik så som han kör på bana, då blir hans körkort väldigt kortlivat, och troligen han och hans medtrafikanter med.

Skulle folk, inklusive mig själv, köra med skallen, hålla hastigheter och verka vettigt med övriga, så skulle det ske mindre olyckor. Ganska givet elr hur?

Kort sagt, är det bra elr inte bra att få ner hatigheterna?

Eller är det bara ödet som ställer till olyckor, punkteringar, dåliga däck i kurvor, trasiga bromsslangar och uthoppande fotgängare som ställer till olyckor? För om nu hastigheterna inte har med olyckor att göra, då behövs ju inga begränsningar alls med andra ord, inga bestraffningar heller?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 oktober 2007
precis, ramrod verkar ha en skruv lös när det gäller hastigheter tongue

SLK
610 Inlägg
26 oktober 2007
Tycker hastighetsböterna är TOK FÖR HÖGA!!!!! IDIOTSYSTEM
Senast redigerat av alminjo (26 oktober 2007)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 oktober 2007
alminjo skrev:

jag tycker dom är på tok för låga, kör långsammare? om du inte vill pröjsa..

SLK
610 Inlägg
26 oktober 2007
richardoo290 skrev:
alminjo skrev:

jag tycker dom är på tok för låga, kör långsammare? om du inte vill pröjsa..

jag vill se din min när du får en lapp på 4000kr.....eller e du en kärring som håller hastighetsgränserna?

1 661 Inlägg
26 oktober 2007
Så man är en kärring om man kör lagligt...se där ja.. mycke kärringar ute på vägarna..

Tuff-Alminjo wink

Sök