3410
Sök

Extern Wastegate

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#1
Jag undrar då bara om det är någon som kan förklara hur en extern Wastegate fungerar:P


197 Inlägg
23 augusti 2007
#2
den fungerar på samma sätt som en intern den släpper förbi avgaser utan att dom passerar turbon å där med reglerar trycket  smart va :-)

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

turboabstinens
442 Inlägg
24 augusti 2007
#3
en extern WG har du på en bil som inte har en turbo med integrerad WG.

ocertifierad klåpmekare

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#4
bluelight skrev:
en extern WG har du på en bil som inte har en turbo med integrerad WG.

Jo man nu frågade jag inte vad den var till, utan hur den fungerer:P


turboabstinens
442 Inlägg
25 augusti 2007
#5
Rooth07 skrev:
bluelight skrev:
en extern WG har du på en bil som inte har en turbo med integrerad WG.

Jo man nu frågade jag inte vad den var till, utan hur den fungerer:P

Antog att du inte visste iom att du inte visste hur den fungerade.

ocertifierad klåpmekare

203 Inlägg
18 december 2007
#6
en extern är ju en wastegate fast den är öppen...det är inte en intern WG.
ungefär som att jämnföra att ha en öppen dump och en dump som inte pyser alls.
vad låter goast en öppen dump som pyser och vrålar eller en som inte säger ett knyst..

det blir ett häftigare ljud vid trimning.
vet ej om det ökar hk eller vrid i motorn ?

men typ något sådant funkar det. va det de du ville veta ?
Senast redigerat av Zeth_Filth (18 december 2007)

ProJekt AudI A4 B5 Gets Low and Loud.
Doing it my Way! Tyskstuk.

674 Inlägg
18 december 2007
#7
Zeth_Filth skrev:
en extern är ju en wastegate fast den är öppen...det är inte en intern WG.
ungefär som att jämnföra att ha en öppen dump och en dump som inte pyser alls.
vad låter goast en öppen dump som pyser och vrålar eller en som inte säger ett knyst..

det blir ett häftigare ljud vid trimning.
vet ej om det ökar hk eller vrid i motorn ?

men typ något sådant funkar det. va det de du ville veta ?

Vadå öppen???  Sov du när du skrev det eller??? 

Den är inte mer öppen än en intern.   Så här är det.   En extern wastgate är precis vad det låter som. Den är byggd på grenröret innan turbon för att precis som den interna reglera hur mycket avgaser som ska tryckas igenom turbon & på så sätt få turbon att snurra & ladda luft till motorn olika mycket.  Den externa funkar i princip på samma sätt som en öppen dump.   Inte för att den ÄR "öppen" utan för att den är extern dvs. byggd på laddtrycks röret innan spjällhuset.  Den är bara byggd på ett annat sätt för att klara de mer extrema förhållanden så som värmen & trycken den utsätts för.  Ser lite ut som en luftkyld cylinder med liknande flänsar för kylningens skull.  Det som är fördelen med den externa mot den interna är att den är bättre på att bibehålla ett konstant avgastryck & på så sätt få de önskvärda egenskaperna att ladda luft till motorn genom registret utan att pika & gå ner i ladd så som en intern wastgate har tendenser till att göra oftare.
Personligen tycker jag att den är ful & otymplig!  En intern wastgate som inte klarar att ladda så gott som lika bra som en extern är i min mening en felbyggd turbo.

Men det mesta ligger väl i smaken vad man vill ha.   Den externa är detsutom svindyr i inköp...

With great freedom comes great responsebility


Sök