en extern är ju en wastegate fast den är öppen...det är inte en intern WG. ungefär som att jämnföra att ha en öppen dump och en dump som inte pyser alls. vad låter goast en öppen dump som pyser och vrålar eller en som inte säger ett knyst..
det blir ett häftigare ljud vid trimning. vet ej om det ökar hk eller vrid i motorn ?
men typ något sådant funkar det. va det de du ville veta ?
en extern är ju en wastegate fast den är öppen...det är inte en intern WG. ungefär som att jämnföra att ha en öppen dump och en dump som inte pyser alls. vad låter goast en öppen dump som pyser och vrålar eller en som inte säger ett knyst..
det blir ett häftigare ljud vid trimning. vet ej om det ökar hk eller vrid i motorn ?
men typ något sådant funkar det. va det de du ville veta ?
Vadå öppen??? Sov du när du skrev det eller???
Den är inte mer öppen än en intern. Så här är det. En extern wastgate är precis vad det låter som. Den är byggd på grenröret innan turbon för att precis som den interna reglera hur mycket avgaser som ska tryckas igenom turbon & på så sätt få turbon att snurra & ladda luft till motorn olika mycket. Den externa funkar i princip på samma sätt som en öppen dump. Inte för att den ÄR "öppen" utan för att den är extern dvs. byggd på laddtrycks röret innan spjällhuset. Den är bara byggd på ett annat sätt för att klara de mer extrema förhållanden så som värmen & trycken den utsätts för. Ser lite ut som en luftkyld cylinder med liknande flänsar för kylningens skull. Det som är fördelen med den externa mot den interna är att den är bättre på att bibehålla ett konstant avgastryck & på så sätt få de önskvärda egenskaperna att ladda luft till motorn genom registret utan att pika & gå ner i ladd så som en intern wastgate har tendenser till att göra oftare. Personligen tycker jag att den är ful & otymplig! En intern wastgate som inte klarar att ladda så gott som lika bra som en extern är i min mening en felbyggd turbo.
Men det mesta ligger väl i smaken vad man vill ha. Den externa är detsutom svindyr i inköp...