2699
Sök

För mycket olja i motorn - Vad händer?

385 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena!
Bytte olja på skönheten precis, men det blev aningen för mkt olja.
Ca en halv-en centimeter över "Full"-sträcket. Kan motorn ta skada av det? Vad händer??

Mvh Mathias.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 augusti 2007
#2
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

76 Inlägg
24 augusti 2007
#3
så pass lite tror jag inte att den ska ta skada av!

385 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#4
twin_cam skrev:
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

Okej. Drar den då olja även efter att det blivit rätt mängd olja i motorn? Och kommer det fortfarande komma ut genom packningarna?

// Mathias.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 augusti 2007
#5
KG skrev:
twin_cam skrev:
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

Okej. Drar den då olja även efter att det blivit rätt mängd olja i motorn? Och kommer det fortfarande komma ut genom packningarna?

// Mathias.

Det beror på hur mycket tur du har, och vad skicket på motorn är.

Antagligen så händer ingenting... Det jag beskrev är skräckscenariot. Brukar inträffa vid 1,5 gånger mängden...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

385 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
KG skrev:
twin_cam skrev:
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

Okej. Drar den då olja även efter att det blivit rätt mängd olja i motorn? Och kommer det fortfarande komma ut genom packningarna?

// Mathias.

Det beror på hur mycket tur du har, och vad skicket på motorn är.

Antagligen så händer ingenting... Det jag beskrev är skräckscenariot. Brukar inträffa vid 1,5 gånger mängden...

1,5 gånger vilken mängd? =P Mängden det blivit för mkt, eller den totala mängden i motorn? Bilen har rullat 24000 mil, och med min tur kommer säkert det värsta hända tongue
Tack för så snabba svar förresten! smile

677 Inlägg
24 augusti 2007
#7
Stoppa i en slang i röret för stickan och slanga ur lite grann.
Men jag tror inte den mängden ska spela nån roll.

385 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#8
Måste tyvärr kila nu, ölen kallar på mig nerifrån kylen... wink Men fortsätt skriv svar, uppskattar det verkligen!

// Mathias.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
24 augusti 2007
#9
Min polare råkade hälla i en halv liter för mycket olja i sin saab 900, efter ett tag så började den spruta ut den överflödiga oljan igenom turbon... När vi sen hälde ut den oljan som var för mycket slutatde den att spruta ut olja.

Men den kunde lika bra ha fortsatt med det, beror helt på hur mycket tur man har.

Mvh Dennis


1 827 Inlägg
25 augusti 2007
#10
det absolut värsta som kan hända när man har för mycket olja i motorn är att oljenivån blir så hög att vevaxeln daskar i oljan när den roterar... Inte skitbra på kanske 7000 rpm för då har du generalras.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 augusti 2007
#11
Hej, lossa och töm oljefiltret, där har du cirkus så mkt som är för mkt...
Naturligtvis med motorn avstängd...

MVH Hampus


Meister
6 763 Inlägg
25 augusti 2007
#12
Vet en gubbe som hade egen verkstad som alltid hällde i mer olja än vad de skulle vara. Han gjorde de med flit för då fick han sälja lite mer olja. Men jag tror inte att de är någon fara för isåfall hade rätt många bilar rasat.


677 Inlägg
25 augusti 2007
#13
camaro67 skrev:
Vet en gubbe som hade egen verkstad som alltid hällde i mer olja än vad de skulle vara. Han gjorde de med flit för då fick han sälja lite mer olja. Men jag tror inte att de är någon fara för isåfall hade rätt många bilar rasat.

Vilken idiot!

517 Inlägg
23 januari 2008
#14
Lyckades hälla för mycket olja i min 200sx så det började bolma rätt duktigt och nu får jag fylla på med jämna mellanrum och rykandet förtsätter fast nivån är OK... vad är fel?

3 235 Inlägg
23 januari 2008
#15
Max märket finns ju där av nån anledning:)

Oljetrycket blir förmodliget för högt, och då kommer oljan att pressas ut förbi vevaxelpackningar. i värsta fall kan de rivas sönder, eller tryckas ut.

Töm överskottsolja för att vara på den säkra sidan.
För det andra kan katalysatorn ta skada när motorn förbränner överflödig olja...


375 Inlägg
24 januari 2008
#16
Trycker kommer ut genom lättaste vägen, ibladn via packningen som sitter på oljepåfyllarlocket, och även om man har "tur" så går bara toppackningen.
Om trycker inte försvinner från vevhuset så kommer kolvar, vevaxel och lager belastas hårt och ta skada.

Om du har lust att motortvätta så är det enklaste du kan göra är att skruva ut oljefiltret lite så att det inte tätar och sedan starta motorn. Så fort motorn går igång så stänger du av den!
Under denna korta tid så har du säkert fått ut ca 2dl olja. Bara kolla stickan och skruva fast filtret igen.
Och NEJ, det är inte skadligt för motorn under denna korta stund.

Det komemr inte skvätta runt olja, men det kommer rinna


735 Inlägg
24 januari 2008
#17
Andreas_ace skrev:
Trycker kommer ut genom lättaste vägen, ibladn via packningen som sitter på oljepåfyllarlocket, och även om man har "tur" så går bara toppackningen.
Om trycker inte försvinner från vevhuset så kommer kolvar, vevaxel och lager belastas hårt och ta skada.

Om du har lust att motortvätta så är det enklaste du kan göra är att skruva ut oljefiltret lite så att det inte tätar och sedan starta motorn. Så fort motorn går igång så stänger du av den!
Under denna korta tid så har du säkert fått ut ca 2dl olja. Bara kolla stickan och skruva fast filtret igen.
Och NEJ, det är inte skadligt för motorn under denna korta stund.

Det komemr inte skvätta runt olja, men det kommer rinna

Låter lite risky ändå:P Varför inte bara sticka i en slang där oljestickan sitter och suga ur överflödet? Enkelt, riskfritt och så får man garanterat ur rätt mängd med olja! Borde bli mindre arbete också då man slipper massa oljestänk i motorrummet

Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
#18
Ghost_Face skrev:
Lyckades hälla för mycket olja i min 200sx så det började bolma rätt duktigt och nu får jag fylla på med jämna mellanrum och rykandet förtsätter fast nivån är OK... vad är fel?

Troligen någon packning eller slang... är inte så hemma på vad som brukar vara värst på 200SX.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.


Sök