4419
Sök

240 eller 740,vad tycker ni?

2 122 Inlägg
8 december 2007
#41
gjärna en 242 från 75-78

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

24 Inlägg
8 december 2007
#42
håller med om b230k e en riktigt slö motor med en stående förgasare med jätte många vaacum slangar!!!! släng den!!!!


Dalarna
156 Inlägg
8 december 2007
#43
ja tkr att du sak ta en 240... dom är lite fränare big_smile

Dalarna

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 december 2007
#44
roligare med en stor 745

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

outlaw
106 Inlägg
8 december 2007
#45
ironhead skrev:
roligare med en stor 745

eller inte!!!! 242 det är grejor det!

bad ass boys drive bad ass toys

4 506 Inlägg
8 december 2007
#46
Volvo 240pga.

Bättre viktfördelning är 740. 740=lättare baktill.
Om du tänker efter på rally bilar m,m så ser du
att det är 240 som gäller.
Mkt snyggare att se på.
Går utan större ingrepp få ner till 1100kg.
Orginal vikt 1340kg.
m,m m,m

Kan du andas kan du dö.

553 Inlägg
8 december 2007
#47
Tycker 740 är snyggare om det är 90-92 modellerna, men jag skulle nog ha kört på en 240, hellst en 242:a.. 740 är lätta i baken men de går mer som pråmar på vägen... hur som helst så tycker jag båda är bra obejekt smile

226 Inlägg
8 december 2007
#48
ShyGuy skrev:
Men då hänger jag på med en fråga, vilken har starkast låda av de två? Och med en lite lätt jättetuktad motor,är OD något att ha?

740 M46 är mer strycktålig än 240 M46 (starkare grejer i lådan)
M46 är bättre än M47 men en M90 är väl att föredra eller en M45 dogbox


645 Inlägg
8 december 2007
#49
Sattsa på en 240turbo (155hk) eller 240 glt -79 till -84 (136hk) eller möjligtvis en -75a så du kan regga med annan motor (med ventilerade skivor och 1031 axel är den godkänd för 220hk och 275Nm)
Om det är 242 eller 244 spelar ingen roll då du ändå ska i med bur så blir karossen styv nog.
240 har bättre viktfördelning än 740 samt bättre väghållning och är lättare.
och enligt mig ser bättre ut smile
Och varför tror ni volvo satte 240 i grupp-a istället för 740? wink
Senast redigerat av zajja (8 december 2007)

//Marcus Saari

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 december 2007
#50
det ska va en 242:a med en motor från en 760:i då har du både en snygg bil å en som går bra å är lätt trimmad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

16 197 Inlägg
8 december 2007
#51
ska man välja mellan pest eller kolera så får de nog blir en 242..

740 ser ju ut som nå skit man bockat till på tekniken i plugget.. dom e SÅÅÅÅÅ fula.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

emil1986
8 december 2007
#52
Bara fördelar med 240! Trots att den kom före 740 känns karossen modernare och trevligare för ögat att titta på. 240 ser också mindre klumpig ut än 740 och är trevligare att sitta i. En stylad 240 blir nästan alltid bättre än 740. (Nu låter det säkert som att jag inte gillar 740 alls men det gör jag, det är en bra bil med en extrem design som verkligen skiljer sig från mängden vilket är häftigt!)

Supraman
2 300 Inlägg
8 december 2007
#53
Tycker att du ska köra på en 2 leifare.

Dom är mer kult än 740.
Som sladdbil är det sak samma då upphängningarna är i det närmsta identiska.
Men är ju upp till dig.

var öppen får båda och köp den bil som kommer vid rätt tillfälle som du gillar.

Vad det gäller motor såär ju turbo alltid kul men finns inte det så i mitt tycke spelar det ingen roll om du väljer förgasareeller insprut.

Dock blir det ju roligast med dubbla webrar och roliga kam och topp.
Då har man en kul bil sen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

414 Inlägg
9 december 2007
#54
xorox_88 skrev:
svanstrom skrev:
En 240GLT årsmodell 87 det var väl då dom gjorde största motorn eller något? Fast jag kanske iofs är helt ute o cyklar roll

87 orna har ja den minsta glt motorn, den första 240 glt har störst för dom fick typ mindre hästar varje år

Hehe okej tongue Så kanske det var då, blanade väl ihop det då ;D

hej

245 Inlägg
9 december 2007
#55
-79,-80,-81 har 140hk -82,-83 har 136 å -84 å uppåt har 129hk

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

399 Inlägg
9 december 2007
#56
En 240!! big_smile inget fel på 740 men som sladd bil är 240n lite coolare big_smile

VOLVO for life

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2007
#57
gregolt skrev:
Viktfördelningen bak-fram på 740 är inte optimal för väghållning vilket är bra för en busbil.

55% fram och 45% bak är väl inte så illa tongue


845 Inlägg
Smålänning
7 887 Inlägg
10 december 2007
#59
Som det är nu efter ändrignarna så får du ju fixa till en 240 med bur och B234F motor och regga. Men då måste du byta bromsar också smile

Sen om den är äldre än -75 så får du ju turbokonvertera B234:an med, eller stoppa i en femma direkt så har du en bil som rockar hela vintern! Och i sommar med, mn då går det åt mer däck...
Asfalten är hal om man har mycket effekt wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

551 Inlägg
1 januari 2008
#60
knut skrev:
håller med om b230k e en riktigt slö motor med en stående förgasare med jätte många vaacum slangar!!!! släng den!!!!

Om vi snackar om den som sitter på 740 så är det ingen slö motor! Där sitter ju 2 ports förgasare på den.. dom går inte dåligt det kan jag lova dig! Sen att motorn e byggd på konstiga delar e en annan femma, men dom går bra..

You can't B serious, oh K


Sök