3478
Sök

Ljud och bild system för en segelbåt, tips och annat mottages mer än gärna!

6 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan!

Nu är det snart vinter och vi ska rusta upp våran First 53'a med lite nya saker!

För tillfället sitter det ett gäng JL Marine M770-CCS som drivs av ett JL Marine e4300M steg!
Huvudenheten är någon Pioneer 4X50w, inte helt säker på modellbetäckningen.

Och nu till vintern hade vi tänkt att montera in en LCD skärm ala 28" eller något liknande, och jag kom genast på en bra ide! Att skaffa en huvudenhet som kan spela upp DVD film direkt till skärmen!

Jag har några krav på huvudenheten, den ska ha stöd för dvix/xvid/mp3/dvd dvs det vanligaste formaten! Den ska även ha en utgång/ingång så man kan koppla in diverse mp3-spelare och självklart ska den gå att koppla till skärmen!

Ska man kanske skaffa en enhet med usb anslutning också, hur fungerar den?

Det ska inte vara någon skit sak utan hellre kvalitet!

Och nu till lite andra funderingar, vad finns det för subwoofers man kan ha i en segelbåt, den ska juh lixom helst tåla en hel del fukt etc!

EDIT= En annan sak som är VÄLDIGT viktig är fjärrkontroll! Den ska gå att kontrollera ifrån några meter ovanpå däck!

Jag kommer säkert på fler funderingar, jag återkommer wink

// Pita
Senast redigerat av pita_ (27 augusti 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 augusti 2007
Detta forum är ju egentligen inte för båtar men vi får hoppas att tråden får vara kvar, det är ju trots allt 12V iaf...

Gällande din HU så skulle jag satsa på en som är marinanpassad, tror inte en annan överlever fukten i en båt. Kan gå att ha en som har IR-öga, en burk som sitter i kabinen som tar emot signalerna från fjärren och sen ha själva spelaren i en fuktsäker låda. Lite omständigt att byta skiva dock.
Finns ju stänkskydd att montera mellan fronten och panlen den moteras i, vet inte hur bra de är.
USB delen fungerar så att du kopplar in en Mp3/extern hårddisk, sen får du upp en lista på mappar och filer på skärmen/displayen precis som i windows/mac...

Tittade på Pioneer DVH-P5900MP
Spelar DVD, har fjärr, går att koppla in VHS/annat, USB (adapterkabel krävs) samt har mycket bra ljud och kvalitet.

Gällande subwoofern så finns det ju 2 alternativ, aktiv Vs. Passiv.
Aktiv är som en hemmabiobas, den har inbyggt slutsteg.
Passiv är bara en låda med en bas, behövs separat slutsteg till.
En aktiv borde gå att linda plast och på såsett fuktskydda den.
Finns ju marinbasar och marinsteg som borde klara dina krav. Brukar ge bättre ljud men även kosta mer.

MVH Hampus

6 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Angående HU så har vi idag en "vanlig bil HU" som har tålt fukten bra i något år, den utsätts juh inte för någon mer direkt fukt än en vanlig bil skulle jag tänka mig då den är nere i hytterna osv!

Hur är denna JVC KDDV7301 ?

// Marcus
Senast redigerat av pita_ (27 augusti 2007)

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 augusti 2007
Det är en bra apparat med vettiga finesser, men den saknar dock USB anslutning.
Fjärrkontrollen måste ha fri sikt, alternativt reflexer som styr in IR signalen till stereon.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

6 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Det med USB missade jag helt när jag läste om den... Men vad har du att rekomendera? Jag ser att du har en egen butik?

Edit: Den jag länkade till har väll visst USB? Eftersom på bilden av HU så står det juh USB? Eller är jag helt bakom flötet ? tongue
// Marcus
Senast redigerat av pita_ (28 augusti 2007)

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 augusti 2007
Jo det stämmer den 7301 har USB kontakt.. det var jag som tittade på fel apparat..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök