3827
Sök

Invärtesrengöring och oljeläckage?

892 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#1
Ja jag tänkte köra lite sån där rengöringsmedel i motorn och sen byta olja, hoppas det löser upp lite gammal skit och kanske får bort vissa stopp jag misstänker att jag har.

Bilen läcker även olja, lite här och där, misstänker bl a packningen mellan vevaxel och svänghjul.

Vad jag nu undrar är ifall läckaget kan bli värre om jag rengör? Tankegången är att skiten i motorn fungerar som ett läckagestopp, och om det löses upp så läcker den mera, samt ny, fräsh, lättflytande olja som lätt smiter ut...är det någon risk? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

761 Inlägg
29 augusti 2007
#2
hmm, läcker den så får du nog snart byta ändå.. Helst innan du får olja och skit på lamellen.. Sen är det så att ny olja ofta kan mjuka upp tätningsgummi, så att det håller bättre tätt. Varför ska du ha i rengörningsgrejs,, problem eller bara förebyggande?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

892 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#3
Ok, det visste jag inte, man får hoppas att den tätar bättre då. smile
Om det är packningen mellan svänghjul/vevaxel så väntar jag gärna så länge det går att byta. Verkar vara ett rätt stort ingrepp att byta den, kommer kosta så det känns (ta bort subframen, sänka motorn, bort med växellåda osv). Den läcker ju inte speciellt mycket just nu. Några droppar i veckan kanske...
Anledningen jag häller i sån där rengöring är väl mest i förebyggande syfte, oljan i nu är rätt ofräsh, så jag tänkte att det kan ju inte skada att göra ren den så gott det går. Jag misstänker att det är rätt så mycket skit i motorn, så vill få bort ev. proppar om det finns några.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

761 Inlägg
29 augusti 2007
#4
Kan lova att där inte finns proppar,, då hade motorn skurit.. Rent generellt så är det inte så bra att hälla i sådana medel, om man inte vet i vilket skick motorn är i. Är där mycket cox så är risken att detta släpper i stora bitar och risken finns alltid att det kan plugga en oljekanal. Samma risk har man om en motor gått på mineralolja och man plötsligt häller i helsyntet, det löser också upp cox.. Har din motor bara körts på bra helsyntet så finns ingen anledning till att göra intern motortvätt då sådana oljor knappt kan coxa.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

736 Inlägg
29 augusti 2007
#5
Om det inte läcker mer än ett par droppar är det nog ingen fara, brukar ju bara läcka när man kör och oljan blir varm och lättflytande. Du kan ju vänta och byta packboxen då du byter koppling nästa gång, när det nu blir aktuellt.


892 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#6
@Markus: Ok, såpass alltså? Alltså det där med propp...
Men du rekommenderar alltså att jag INTE ska göra en tvätt? Jag vet inte vad den har gått på för olja innan, men det borde vara helsyntet. Oljan är nu rätt svart och nästan lite grumlig, så den vill verkligen ha ny olja (har en dunk Mobil1 till den *mums*), därav anledningen jag tänkte hälla i det där medlet. Men om den nu gått på helsysntet, och därför inte coxar som du säger, så borde det väl inte släppa några stora bitar...? Skulle gärna vilja köra igenom medlet, men vill ju inte det ska bli sämre! smile

@frasse: Ah, smart! smile Jo så länge det inte blir värre så väntar jag nog. Egentligen inte säker på att det är där den läcker. Tycker det borde ha hamnat på svänghjulet då, och jag tycker inte den slirar eller hugger speciellt mycket...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

654 Inlägg
30 augusti 2007
#7
Vad är det för medel du skall slå i?
Som nämnt så kan ny olja göra befintliga packningar fräshare,men kan även göra dom "så mjuka" att det kanske börjar läcka mer istället.

Tipset är nog att bytta packningarna och göra en sk Engine flush.
Har gjort Engine flush på 2 tidigare bilar och blev grymt förvånad över hur mycket skit det egentligen sitter i en motor.
Kostar visserligen en slant,men ack så bra investering.
Plus att det även ger några HK på en äldre och sliten motor som rullat många mil mellan olje bytena.

892 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#8
Medlet är nått jag köpte på micro. Ser ut som en konservburk med nått. Kommer inte ihåg vad det heter, och sitter på jobbet nu så svårt att kolla...
Killen som hjälpte mig sa att det skulle lösa upp skit och göra rent.

Jag hoppas på att det inte är packningarna till vevhuset som är dåliga. Kommer kosta 50% av vad jag köpte bilen för, och inget jag har pengar för nu...
Men vad är då en engine flush? Nått som en firma gör? Vad skulle det tänkas kunna kosta?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

498 Inlägg
30 augusti 2007
#9
Vad kostar en Engine flush??


761 Inlägg
30 augusti 2007
#10
Har den varit körd på helsyntet är det nog ingen större fara att hälla i medlet,, men behövs det??

Min 9000 har snart gått 40.000 mil,, jag bytte kamkedja när den hade gått 36.000 och där var sågottsom inget skit alls i motorn. Men den har enbart varit körd på bra oljor, typ mobil 1, och bytt var tusende mil. Tänk också på att en bra olja blir svart snabbare än en dålig, för oftast "tvättar" en dyr olja motorn ren, och håller sotet mm upplöst så att det inte kan sätta sig på väggarna.. Inte ovanligt med kolsvart olja på 100 mil i en normalsleten motor.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

892 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#11
Nja, kanske inte alls behövs, om så länge det inte skadar så kan jag ju lika gärna hälla i det tänker jag. Jag har ju redan medlet inhandlat, och blir det inga problem så kan det väl vara bra att underhålla? smile

Jag vet ju inte vad för olja den har varit körd på tidigare, men det ska vara helsyntet i nu, och det blir ju det jag häller i...

Men tycker du fortfarande jag ska skita i medlet, och bara hälla i nya oljan? Bilen är ju en -95'a som enligt mätaren gått 16.500 mil, tysklandsimport.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

761 Inlägg
30 augusti 2007
#12
Jag kan ju bara svara för vad jag hade gjort, men jag hade inte hält i något medel i min motor.. Ett enkelt sätt att kolla om man behöver rengöra är att lyssna på motorn, speciellt vid start. Startar den och går tyst och fint direkt och inte ryker så har man förmodligen en genomfrisk motor. Tickar den länge efter start från toppen så har den förmodligen problem att få fram olja till tryckarna, vilket kan tyda på antingen oljekanaler eller tryckare är fulla av cox. Det har gått något av en hysteri i att hålla motorn ren med diverse medel, och visst det är inte fel, men frågan är om någon kan påvisa en solklar livslängdsökning. jag tycker att det är viktigare att byta olja något oftare, för då har man en ren motorn och dessutom en bra oljefilm överallt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

892 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#13
Ok, ja jag vet ju inte exakt hur motorn ska bete sig vid uppstart, men den tickar inte alls vad jag har hört, men svårt att höra ifall den går tyst annars med luftfiltret som sitter och suger. smile
När man startar låter det som om den liksom "calibrerar" (oh där fick jag till det! roll) tomgången, alltså svajar lite, men det kan vara inbillning också, inget som märks på varvräknaren. Den är helt stilla...och efter några sekunder så ger den sig med det med. Kanske kan tyda på något annat, men det är ju knappt märkbart och såpass lite så det känns inte som det skulle vara något...

Du har verkligen gett mig lite att tänka på. Ska fundera på om jag ska hälla i det eller ej, men det kanske inte blir att jag gör det då utan bara byter olja. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

6 Inlägg
24 juli 2008
#14
enpatte skrev:
Vad kostar en Engine flush??

Jag kollade i veckan, och i göteborg skulle de ha 1200:- för en engine flush sen tillkommer ju lite kulor för ny olja och filter!

-Min celica är fräckare än din fiat-

498 Inlägg
28 juli 2008
#15
Intensio skrev:
enpatte skrev:
Vad kostar en Engine flush??

Jag kollade i veckan, och i göteborg skulle de ha 1200:- för en engine flush sen tillkommer ju lite kulor för ny olja och filter!

Det var ingen dålig bump!
Tråden är  ett år gammal.
Senast redigerat av enpatte (28 juli 2008)



Sök