H.T skrev:
När jag sitter framför datorn nu med sugrör i munnen som jag andas igenom. Så har jag inga problem o få in tillräckligt med luft när jad andas normalt. Om jag springer med sugrör i munnen så blir de svårare.
Då e frågan hur de fungerar på en bil. För de har jag inte full koll på.
Orginal luftburk med filter kan man ju se som ett sugrör, jobbigt att dra in luft igenom. Men bilen är ju anpassad till de, förhoppningsvis. När man monterar på ett öppetfilter så får bilen lättare o få in den mängd luft den behöver. MEN drar motorn in mer luft bara för att de är lättare o få in luften igenom öppnafiltret?
Om motorn och org. filtret inte är anpassad för varandra från fabrik, låter ju konstigt om de e så, så betyder de att bilen lämnar fabriken med ett "sugrör i munnnen". När man monterar på öppen "sport" filter, så tar man bort sugröret och bilen får in lättare/större volym/mängd luft.
Då är frågan, min bil är ju anpassad från fabrik med org. filter. Där motorn är anpassad o jobba med ett viss motstånd från org. filtret när den suger in luft. Vad händer när man tar bort motståndet och sätter dit öppenfilter?
Drar bilen in mer luft en innan = ökat effekt/prestanda
Får bilen/motorn jobba mindre för att få in den luft den behöver = effektivare motor, ingen ökning i effekt/prestanda
Bsr ser jag som ett seriös företag, men man kan tyvärr inte veta vilka föratag man kan lita på hur stora dem en är.
Jag har ett öppetfilter anordning från dem med avskärmning. Jag köpte de för att få sportigare insugsljud + dumpljud som man får.
Kan de vara så att dem lurar mig? Förstör jag min fina bil (tycker jag iaf) med ett filter från dem. Tappar jag effekt pga att jag drar in massa varmluft? Kan dem vara så giriga att dem utvecklar ett filterkitt som förstör min bil bara för att tjäna mera pengar.
Mvh H.T
Väntar svar från Sharky