3991
Sök

Brusar i högtalarna?

1 585 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
Tjenare!

Kopplade in lite av mitt ljud igår. Men märkte att det brusar från högtalarna bak. Har inga högtalare monterade fram än. Men har försökt leta lite men värkar inte som det är nån kabbel som ligger imot eller nått sånt. Vad kan det vara läst lite om att det kunde va generator brus vad gör man åt det då?. Batteriet är helt nytt iallfall. Och högtalarna spelade jag i min förra bil med och med samma slutsteg och stereo men då brusade det inte. Fast nu kör jag 4st högtalare på samma slutsteg. Det är ett 4kanals slutsteg. Nån som vet vad det kan vara. Skruvar man upp volymen mycket hör man inte det så bra men vid volume 1-5 hör man bara brusljudet. Vid 0 försvinner det. Från basarna kommer det inget brusljud så borde ju va nått med högtalarna:/ Låter nästan som en radio där man inte fått in nån kanal för att beskriva ljudet lite.
Senast redigerat av Jolle87 (3 september 2007)

27 Inlägg
3 september 2007
Antagligen några kablar som ligger för nära varann å orsakar brus..
Du har separerat ström och signal kablar ordentligt? Kolla även så att signalkabeln till högtalarna bak inte ligger för nära andra kabelhärvor i bilen..

Säker på att steget orkar driva både basarna och högtalarna?

Lycka till:)

1 585 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
kabblarna ligger rätt nära varandra då det inte är så stort bagage utrymme. Plus att batteriet sitter bak i bilen. Jadå steget klarar av att driva alla 4:a högtalare. Spelar ingen roll om jag kör 1 högtalare på steget så brusar det ändå. För titta lite närmare på det och se om det kan va nått som ligget emot..
Senast redigerat av Jolle87 (3 september 2007)

low profile
253 Inlägg
3 september 2007
jord eller liknande är problemet, måste typ vara det. störningar alltså.

1 585 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
okey menar du att det är dåligt jordat eller? för jag använder samma jord punkt som batteriet är fäst på. Sen kör jag bara basarna på steget går det hur bra som hälst och dom spelar bra. Men så fort jag kopplar in 6,5orna så börjar det brusa i dom testa att bara köra 6,5orna men brusa ändå. Så antagligen är dom sprängda eller nått annat som är fel har även tittat på kabblarna vid stereon osv men allt ser bra ut och ingen kabbel som ligger emot nån stans eller kortsluter.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
3 september 2007
Ha stereon igång sen sätter du igång och lyfter runt kablarna lite för att se om bruset minskar när en viss kabel kommer längre ifrån en annan och sådär. Skulle chansa på att lågnivå korsar strömkabeln eller jordkabeln. Oftast då det blir brus men det är bara att testa smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

1 585 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
har testat det men det fungerar inte tycker det låter lika mycket hur mycket jag än håller på att flytta sladdar och har mig:/ Låter hela tiden nu. mäst när bilen är igång och när man kör:S

6 851 Inlägg
1 585 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
hela strömpaketet är köpt på mds det största. Men värkar va nått som spökar:/ tycker det är lite konstigt...

Smålänning
7 887 Inlägg
4 september 2007
TT-Avant skrev:
Vad har du för signalkabel?

Tror inte det har SÅ mycket med saken att göra. Jag kör signalkabel för hemmabruk (oskärmad) köpt på clas ohlson och strömkabel är dubbla grova högtalarkablar som ligger på samma sida som signalkablarna, och mitt brusar inte. Då kör jag full range på 6*9:or och inte basar.

Dessutom är slutsteget köpt på clas ohlson och högtalarna är världens sämsta skit (GAS).

Så jag skulle nog testa att kolla jord, och att strömkablarna inte blir varma. Känn också på steget när du krämat på en stund. Är det mycket varmt så är det för klent.

Farsan hade såna störningar som blir när man har dålig radiomottagning i sin gamla stereo, och då höll den på att ge sig, för den dog en vecka senare. Dock bara ljudet...
Senast redigerat av twin_cam (4 september 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Kolla att inte kablarna trycks mot något eller är dåligt isolerade. Det kan bli störningar och det går ut i högtalarna med en massa brus. Om detta inte är problemet så kolla ditt steg att de allt är som det ska och att de inte kämpar för mycket.

1 585 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Har nu testat nästan allt! Har testat ett annat steg men det hjälpte inte. Jag kör med vanliga högtalar kabblar som man har till viken stereo som hälst, Och har även testa flytta rundor på allt men det blir samma sak. Kabblarna är inte dragna vid varandra utan remoten på vänster sida och sen jord och plus från höger sen, rca kabblen framifrån. Kan va dålig jord men det är den jord punkten som batteriet är jordat på orginal. Då borde det ju vara en bra jord punkt tycker man. Steget blir ej varmt och inte plus kabblen iheller. Steget kan leverera 4x250wrms så dom borde kunna driva 2st 6,5 iallfall på 200w 100w rms stycket. Det är nog generator brus man hör i högtalarna. Men vad kan det bero på då? Nått mer man kan testa:( Kan ju va så att signal kabblen har blivit förstörd elelr nått vem vet ska nog köpa en ny och testa. Men tvivlar på att det hjälper. Alla saker är nästan nya och har spelat med allt i min förra bil och då gick det bra även när jag testa lite snabbt när jag köpte denna bilen gick det. Men sen när jag gjorde allt serriöst så hände detta:S
Senast redigerat av Jolle87 (4 september 2007)

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Dina högtalarkablar, dom är väl bra isolerade och sitter inte tillsammans med nåt eller "nuddar" något såsom chassit eller liknande?

1 585 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
jadå dom är bra isolerade och nej har tittat på alla och dom nuddar inte chassit. Skulle va om nån gammal kabbel ligger emot nån stans.

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Kolla på ALLA kablar som är dragna från stereon alltså fram bak, RUBBET det kan vara så att någon skit kabel ligger gömt och orsakar störningar. Ta eltejp isolera skiten ut varje som du tror kan orsaka detta.

1 585 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
yes ska göra det, Har redan gjort det på några kabblar. Men får leta lite mera vet att det ska finnas gammla kabblar till till orginal högtalarna fram och bak som kan ligga emot chassit och störa kanske..

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
ja gör det kolla även att dom inte är lindrade med varandra och skaver, detta måste man undersöka varje gång innan man börjar med ljud. Om du inte hittar problemet efter detta så lägger du upp bilder så fixar de sig på 1 eller annat sätt smile

1 585 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
nu har jag letat och tejpat ett par kabblar som jag hitta. Men fortfarande samma sak slängde ut allt ur bilen nu. Skiter i ljudet nu får va så här så länge, Har testat allt utom att byta utt rca kabblen eller signal kabblen. Antagligen är nått sönder elelr så är det nått annat. Aja tack för svaren iallafall. Aldrig haft problem innan så är väll nått med bilen..

Sök