2233
Sök

Vinterförvaring av sportbil att tänka på hjälp behövs

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#1
Tjenna, n u är det snart tyvärr dags att ställa in min Mustang och köra shetlands ponnies hela vintern sad

Köpte mustangen i somras och stormtrivs i den, men 305 hästar med breda däck i svenskt vinterväglag med rostskydd från texas USA är kanske inte så man skall behandla drömbilen. Så det finns nog inte så många andra val än att ställa in den över vintern.

Jag skulle vilja ha lite tips på vad man skall tänka på, alltifrån om man skall ha kallgarage?, täcke över bilen?, skall man koppla ur batteriet,? tycker ni man skall köra in den på service innan ? skall man ha bensin i tanken,? olja i motorn?

Har aldrig haft en "sommarbil" innan så jag skulle vilja ha så många tips och allt man behöver tänka på...

Nu när jag ändå är inne på det söker efter garage eller liknande inom Helsingborgs området, betalar bra såvida platsen är optimal smile

tack på förhand för hjälp ang detta

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

1 072 Inlägg
3 september 2007
#2
Smaken är som baken. Kallt eller varmt är upp till ägaren men du kan få problem med möss/råttor oavsett.
Fick de problemet i peggan och de åt upp fodret i dynan i förarsätet. Men fick ett tipps att lägga grenar från enbuskar runt! Funkar smile De gillar tydligen inte detta då de är rätt vassa och obehagliga.

Bensinen är samma där. Vissa säger tom tank då vatten lägger sig i botten och andra full tank då tanken kan rosta. I nya bilar brukar tanken oftast vara i plast så idag spelar det nog ingen roll.

Olja i motorn bör du ha smile Men att byta till ny olja är att föredra och varmköra bettan nån gång ibland är inget fel. Får lite cirkulation på kylarvattnet med som annars även det kan bilda rost.

Koppla ur batteriet är nog inte fel om du inte har en qtec? som underhålls laddar hela tiden.

Just de! Ska du täcka bilen finns det två varianter av bil täcken. Ett är helt tätt vilket kan orsaka kondens inunder vilket INTE är bra. Och ett som andas!
Senast redigerat av sik (3 september 2007)


452 Inlägg
3 september 2007
#3
Innan jag ställde av bilen förra året så gjorde jag en oljeservice på den ..
Byta oljor, filter och lita sånt ..

Tvättade den riktigt noga och körde sakta sakta ut till garaget och bytade till plåtfälgar som bilen fick stå på under vintern. Batteriet kan du montera ur och underhållsladda också ..

Man har läst att folk drabbats av mögel och grejer på säten men mycket hänger nog på vart man står. Jag har haft turen att stå i ett nybyggt garage hela vintern där det varit mycket torr luft .. har bara haft rutorna halvvägs nere ...

Hade funderingar på att dra över ett kapell men läste runt om att det kunde bildas fukt mellan kapell och kaross vilket bidrog till rost så bilen fick stå i garaget och damma .
Annars tar man bara typ något skynke och lägger över ... om man nu inte tycker om att det dammar allt för mycket på kärran ..


"The Stig"
390 Inlägg
3 september 2007
#4
När jag ställde av Mazdan förra året så enda platsen jag hade var på en stor loge.Var ventilerat och bra.Spände upp en presseningen 2 dm över hela bilen så den inte vilade mot karossen.

Ska göra samma sak med Skylinen,om man nu kommer in med den wink. Så starta den lite då och då,varmköra lite på tomgång.Har även en C-Tech laddare som underhåller batteriet så det är fulladdat hela tiden.

Hade inga problem med djur,tex råttor/katter osv.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

658 Inlägg
3 september 2007
#5
Ska du inte köra med den så tycker jag varmgarage.

Tvätta bilen noga innan den rullas in, gärna underredet också.

Jag skulle byta olja och kylarvätska, iaf det senare.

Jag skulle koppla in en underhållsladdare (tex c-tech) med batteriet kvar i bilen. Då fungerar ju larm och allt sådant.

Sätt på däck du inte är rädd om alternativt palla upp bilen. Pallar du upp den så se till att ha så stora anläggningsytor som möjligt, kanske såna där fina "gummikuddar" att lägga på pallbockarna.

Se till att åka ut till bilen och varmkör den några gånger under vintern, kolla så allt verkar torrt och schysst.

Jag skulle nog ha tom tank eller näst intill. Bensin blir sämre med tiden.

Står bilen inne skulle jag inte täcka den, risken är ju bara att man repar den när det ska av och på. Tänker du inte besöka den kanske det inte spelar så stor roll. Damm är ju iaf inget som fastnar i lacken. Däremot om den står så det kommer in katter och fåglar och liknande kan det vara smart. (Fast då skulle inte jag ha bilen stå där wink )

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

23 Inlägg
3 september 2007
#6
http://www.automotorsport.se/artikelmal … sion=17101

-där hittar du gott om tips för vinterförvaring!

MVH/ Erik

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
3 september 2007
#7
Det finns en produkt att köpa som man sätter i vägg-uttaget som håller råttor borta. Den ger ifrån sig ett ljud som stör råttorna. Den ska inte störa hundar, katter osv men våran lilla golvmopp störde sig på den. Men i förvaringen för bilen har du antagligen inge hundar osv? smile
Den produkten heter "Silverline Mus och Råttfritt 50" eller nå liknande.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

658 Inlägg
3 september 2007
#8
Mäki skrev:
Det finns en produkt att köpa som man sätter i vägg-uttaget som håller råttor borta. Den ger ifrån sig ett ljud som stör råttorna. Den ska inte störa hundar, katter osv men våran lilla golvmopp störde sig på den. Men i förvaringen för bilen har du antagligen inge hundar osv? smile
Den produkten heter "Silverline Mus och Råttfritt 50" eller nå liknande.

Men en sån där liten golvmopp är ju nästan som en råtta wink

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

5 710 Inlägg
3 september 2007
#9
Det jag tyckte artikelförfattaren glömde var "torrbollen".
En sådan i cupén minskar risken för mögel på bälten, klädsel osv.

MVH Jonas
..............

220 Inlägg
3 september 2007
#10

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

1 723 Inlägg
3 september 2007
#11
de senaste 3 vintrarna har den stått i kallgarage och jag har tvättat av den, pallat upp och satt i en torrboll. Aldrig startat den under vintern, varför skulle jag? En kallstart i onödan när den kan vila vinterhalvåret istället. Nu har jag en c-tek laddare så den underhållsladdar hela vintern. Olja byter jag när den ställs på. Tanken är nästan tom. huruvida tanken ska var tom eller full kan man diskutera tills man kräks. Likaså vad som är rätt och fel vid vinterförvaring över lag.

375 Inlägg
4 september 2007
#12
anledningen till att man bör starta och varmköra några gånger är att packningar lätt torkar och spricker annars, är vad jag har fått höra i alla fall.


32 Inlägg
4 september 2007
#13
Skulle inte tro att packningar spricket om bilen står oanvänd i ett halvår. I så fall är nog packningen kass från början. Amatöranalys från mig. Jag hade min coupe avställd i ett gäng år utan att startas mer än sporadiskt någon gång och jag har inga problem med packningarna.

Bensinen förr i tiden hade inte så mycket k-sprit i sig så då fanns det problem med vatten. Nu ska det inte vara något problem.  Jag fulltankar nog min för då minskas rinsken för kondens i hålrummet ovanför bensinen.

Täckte bilen med biltemas överdrag. Inte oprimalt mot lacken kanske men det var völventilerat!

Jag hade rutorna nere någon halvcentimeter och det räckte för att hålla den torr trots vinterförvaring i välventilerad lada på jordgolv. Det sistnämnda är inte så bra så det ska fixas till denna vinter. Ska lägga en pressenning på jorden, fiberduk och sedan 10cm stenmjölssand som jag packar. Sen har jag min förvaring klar!

Bruzze


375 Inlägg
4 september 2007
#14
det är bara vad jag har hört från många, sen skiljer det ju typ 30 år mellan våra bilar också så det kanske har nåt med saken att göra.


1 723 Inlägg
4 september 2007
#15
jag får några droppar olja på golvet när den står still över vintern. Men på sommaren är det borta när bilen används igen. Tror det är värre med en kallstart (i mitt fall då den står i kallgarage) än att packningarna torkar lite.

190 Inlägg
4 september 2007
#16
Det är bättre att låta den stå ostartad på vintern ioch med att man aldrig får upp rätt arbetstemperatur på oljan om man inte kör bilen, vilket leder till att du bara får en massa bensin i den. bensin smörjer inget vidare.

Så mitt tips, byt olja, skaffa en C-tec och låt den stå ostartad.

En annan sak, om man är rädd för att råttor ska ta sig in i bilen, palla upp den på pallbockar, fast ställ pallbockarna i skålar med lite tändvätska i. Luktar inte så gott men det håller råttorna på avstånd, och det är inte brandfarligt i sig heller som tex fotogen.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Smålänning
7 887 Inlägg
4 september 2007
#17
Uppallad, C-tec och en torrbollen is da shit!

Viktigt däremot är starten som den får till våren!
Lungt och försiktigt, köra sakta på lite halvojämn mark så att alla bussningar och allt får lossna.
Jag skulle byta växellådsoljan med till våren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
658 Inlägg
4 september 2007
#18
Vart ställer ni bilen när ni snackar råttor å fåglar å katter, i lador lr ?

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
4 september 2007
#19
Hej du!

Jag brukar göra som så, tvättar bilen noga, fulltank (kondensrisk), tar bort pluskabeln från batteriet (bäst är antagligen att ta ut batteriet helt), drar över ett bilkapell över bilen. Min står i kallgarage, känns som om mössen inte vill bygga bo i bien lika gärna som om den hade stått varmt...

Tänk också på att i värsta fall om bilen står länge på däcken så kan däcken bli "buckliga" så ställ på några andra däck för säkerhets skull...ställ också alltid på betonggolv eller liknande å inte på jord/grus.....fast de hade du väl inte tänkt....

Kolla kylarvattnet också!!

En gång Volvo, Alltid Volvo

Avstängd
658 Inlägg
4 september 2007
#20
Det är inga gammla radial däck från 70 talet nu för tiden därmed blir inte däcken "buckliga" kan bli lite platta men det försvinner så fort du kör med den. Annars rulla bilen emellanåt.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!


Sök