2689
Sök

Vinterförvaring av sportbil att tänka på hjälp behövs

Colaberoende
1 219 Inlägg
4 september 2007
Jag satte på skitdäck som höll trycket och körde sedan in den i ett varmgarage förra året.
Tog ner rutorna en bil ifall att batteriet skulle ta slut så man kunde komma in med handen.
Öppnade huven lite också ifall man skulle behövt underhållsladda.
Satte i en torrboll samt en påse och sprayade lite från luktfritt.nu (Yocoair) som fungerade kanon. Gav nybilslukt.
Startade bilen ett par gånger under tiden bilen stod i garaget och det gick smärtfritt.

Hade inga problem med råttor eller andra djur.
Bilen stod i ett villagarage med pelletspannan i grannrummet. Luktade inte illa alls om bilen.

Mvh. Ena

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Tjenna, tack för så många svar, riktigt schyst.. nu vet man iaf hur och vad man skall göra, återstår bara att köpa ett täcke och en sådanhär c-tec laddare

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
4 september 2007
Det är ju alltid bra att dra runt vattnet och så lite i motorn! Om du tänker dig hur det blir när du tömmer vattnet ur ett kyl ngn gång den där vita hinnan som bildas! Kan göra så att man får korrision i termostater och givare! Dra runt vattnet och sedan byta olja och bensin när du ställer på den sedan! Bensin och olja är färskvara! Palla upp bilen på ngt så att den inte står på däcken! Däcken kan bli dåliga plus att fjädrar och dämpare kan ta stryk!

-Mike-

1 723 Inlägg
4 september 2007
SatansWrath skrev:
Tjenna, tack för så många svar, riktigt schyst.. nu vet man iaf hur och vad man skall göra, återstår bara att köpa ett täcke och en sådanhär c-tec laddare

kom ihåg att köpa ett täcke som andas så slipper du fukt under som kan bli till rost. Eller strunta i täcket. Det händer ändå inget med bilen i ett garage.

1 723 Inlägg
4 september 2007
BEATNIK skrev:
Vart ställer ni bilen när ni snackar råttor å fåglar å katter, i lador lr ?

i garaget. Gärna med gamla Big Mac rester i och under bilen. wink

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
fan bara 12 dagar till man kan köra med älsklingen, åter igen tack för alla svar, nu är det dags att köpa alla dessa utomordentligt roliga grejjor som täcke, c-tech o allt annat trams som hade varit roligare att lägga på catbacks , men whata fuck

Några frågor bara som är rätt simpla, men den här "torrbollen" som man kan göra själv, spelar det ngn roll vart man placerar den i bilen

skall man ha ngn ruta något nervevad,?

Skall man plocka ut batteriet helt o hållet o sätta det på laddning, eller skall man ha det i bilen på laddning.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

671 Inlägg
16 oktober 2007
Om jag byter olja före avställningen... kan jag köra på den sen i vår eller måste jag byta igen då?

Second is the first loser

196 Inlägg
16 oktober 2007
kohler skrev:
Om jag byter olja före avställningen... kan jag köra på den sen i vår eller måste jag byta igen då?

Garanterat inga problem att köra på den till våren.

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

671 Inlägg
16 oktober 2007
Gemini__ skrev:
kohler skrev:

Garanterat inga problem att köra på den till våren.

Gött!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 oktober 2007
jonTe skrev:
Det jag tyckte artikelförfattaren glömde var "torrbollen".
En sådan i cupén minskar risken för mögel på bälten, klädsel osv.

För övrigt är dollarkursen för ris ganska så låg big_smile

För lvrigt suger ris åt sig fukt. De som har kompetens att koka ris (inte jag) vet att vattnet försvinner!

191 Inlägg
16 oktober 2007
Ris? Mat i bilen är väl i högsta grad olämpligt, eller tänkte du starta mössfarm i bilen?

Ni som är oroliga för katter, vad är det ni tänker på då? Vad kan dom ställa till med?! Har man bara täcke över bilen ska det väl itne vara någon fara tycker man!

E30 325 Rösta gärna...

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
17 oktober 2007
Tja, min Miata överlevde då två vintrar i kallgarage, nemaproblema där inte!
Enris håller alla äckliga djur på avstånd, det har en doft som djuren inte gillar, så placera det i hjulhusen, under huven, bagaget, golvet... men ha ngt under kvistarna om du lägger dem i kupen så de ej fläckar ner ngt!
Skippa täcke, damm e inget farligt...men täcke kan vara livs farligt! yikes
Jag byte olja å fyllde tanken på hösten, ny olja på våren...vet lite onödigt kanske men för säkerhetsskull lixom..
INGA små körningar under vintern, ville undvika allt vad kondens/problem/rost det kan innebära...
På våren så väcktes japanskan försiktigt med ny olja å crusing på småvägarna efter ett välförtjänt vårbad! Å så klart en genom gång så allting verkligen satt där det skulle å såg bra å helt å fint ut! Sen var det bara att tuta å köra som vanligt! tongue

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 oktober 2007
Tusen åsikter, här kommer en till.

Varmgarage.

Tvätta ur och i och på. Inga glasspapper eller annat kvar om du är orolig för möss. De kommer in! Gran- eller enris har jag också hört fungerar. Jag har inga möss i mitt garage så jag bryr mig inte.

Byt olja om du vill. Varför inte? Kostar några hundra.

Fyll tanken, eller inte. Dagens soppa är skit och risken är att den blir halvdålig av att stå några månader. Säkert inget problem med en modern insprutad bil men vi med gamla fuggar o sidventiler brukar stå med startgas o jävlas. roll

Palla inte upp den. Hallå. Den ska stå några månader inte år. Däcken blir inte platta. Däremot skulle jag pumpa upp dem ett par hekto. Är du orolig kan du ju rulla bilen 2 meter för hand var tredje vecka.

Starta inte motorn. Dumheter då det bara blir bensin och vatten på fel ställe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

671 Inlägg
19 oktober 2007
Ett dilemma:
Om du har bilen stående i ett gemensamt garage... och ej har tillgång till underhållsladdare/vägguttag så får man ju ett problem... kopplar man ur batteriet så kan man ju inte låsa bilen.. för då kommer man ju inte in i den igen... innebär det att man måste ha bilen olåst eller hur ska man göra?

RE-雨宮
481 Inlägg
19 oktober 2007
Kan du inte låsa med nyckel???

RE-Amemiya Kitted FD3S

671 Inlägg
21 oktober 2007
jo men centrallåset e ju batteristyrt... vet inte om det funkar med batteriet frånkopplat... får testa..

Meister
6 763 Inlägg
21 oktober 2007
Du kan strö ut använd kattsand runt om om du är rädd för råttor. Annars är de väll att underhållsladda batteriet och kanske tvätta och vaxa ordentligt innan så all skit försvinner lätt

Sök