3281
Sök

Dubb eller Friktionsdäck?

Rally ludde
213 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#1
Vilket är bäst för en Arbetspendlare som mig?

Jag kör 25 mil om dagen, 17 dagar i månaden ca.

Vad är säkrast och bäst för en långpendlare som mig?

Snälla hjälp mig, måste köpa nya sulor till bilen men vet inte vad jag ska välja...

Har också en VW Vento -93 TD som pendlarbil, Ingen prestanda bil som sagt smile

Hajrå

////////RallyLudde////////

Smålänning
7 883 Inlägg
5 september 2007
#2
Eftersom du långpendlar så kör du rätt mycket på snö och isfria vägar, så jag skulle nog satsa på friktionsdäck. Bättre komfort.

Dupp är dock alltid säkrare i halka, om man kör som en biltjyv.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
6 september 2007
#3
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).


Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
6 september 2007
#4
steifan skrev:
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

huh?
10 427 Inlägg
6 september 2007
#5
HardcoreHunny skrev:
steifan skrev:
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

Är det blaskigt/blött på vintern så hjälper nog inga dubbar wink
Brukar väl inte vara allt för isigt i Skåne/Halland osv


Rally ludde
213 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#6
Bor i Katrineholm men pendlar till södertälje...
Så det är mellan dem städerna.

////////RallyLudde////////

Masterworks
6 september 2007
#7
Jag skulle satsa på dubb, det är bara dubb
som biter när det har frusit till isgata!

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
27 september 2007
#8
steifan skrev:
HardcoreHunny skrev:
steifan skrev:
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

Är det blaskigt/blött på vintern så hjälper nog inga dubbar wink
Brukar väl inte vara allt för isigt i Skåne/Halland osv

Hahaha!!! Du e då för rolig! Märks att du icke varit i Skåne/Halland under den delen på året som kallas för vinter!
Självklart hjälper det ju knappast med dubb då det e blaskit/blött, vilket det oftast e på dagtid, men sen har vi ju kvällar å nätter då det fryser på å mornar när man ska till jobbet å det icke hunnit bli varmt å smält, då e det snor halt, blank is e vanligt här nere särskilt längs med kusten!
Å det e då man glad för att man har dubb på däcken å slipper vara "Bambi på hal is" :S

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Rally ludde
213 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#9
Verkar som dubb är bästa alternativet.

Dock har min bil totalrasat så nu måste jag köpa en ny, *snyft*madsad
Motorn hade skurit efter ett litet olje läckage som fått kamremmen att hoppa.

Fasen vilken otur man ska ha

////////RallyLudde////////

Fordonstekniker
157 Inlägg
29 september 2007
#10
Ajsatan... tyvärr sånt som händer:(

De ska vara mer än det verkar;)

Körv
3 535 Inlägg
29 september 2007
#11
Synd sad Tur att det inte var en jättedyr bil iaf smile

Hursomhaver! Dubbdäck är de som gäller kompis wink

Truckdriving Man

407 Inlägg
29 september 2007
#12
steifan skrev:
HardcoreHunny skrev:
steifan skrev:
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

Är det blaskigt/blött på vintern så hjälper nog inga dubbar wink
Brukar väl inte vara allt för isigt i Skåne/Halland osv

Haha....som någon förgående skribent påtalade så verkar du inte ha varit i de här trakterna någon gång. Själv bor jag vid den halländska kusten och pendlar 5 mil inåt landet varje dag, det är nog de värsta förhållandena du kan tänka dig. Kan vara någon plusgrad och fuktigt på vägen när jag börjar köra på morgonen och inåt landet så kan det vara blankis. Här nere skiftar temperaturen ständigt från några plus till en del minus och det gör vägbanan väldigt skiftande. Vill inte gå in på någon salt diskussionen nu också men jag tackar för att det finns även om bilen inte gillar det lika mycket. Ända jobbiga är att det är ute så satans sent på morgonen så man ibland hamnar bakom två saltbilar på bredden, går typ i 50 hela vägen då….

För dig som skapade tråden så ursäktar jag mig för en liten utflykt. Tycker du ska tänka med huvudet och inte plånboken när det gäller däck. Tänk över hur det brukar vara på vägen där du mestadels kör. Brukar det ofta vara isigt och halt så är dubbdäck att rekommendera. Ens säkerhet är trots allt värd några extra kronor tycker jag. Själv körde jag visserligen med friktionsdäck en del förra året men det var ingen höjdare även om det var en relativt mild vinter. Skulle du trots allt köpa friktionsdäck så köp av en hyfsad kvalité.

Rally ludde
213 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#13
Kan säga att jag tänker med huvudet och skiter i plånboken. Som du säger så får man inte snåla på däckena.

Men min prio ett just nu är att skaffa en ny bil helt enkelt, vilket inte är det lättaste tyvärr.

////////RallyLudde////////

Förjaevle Brao
555 Inlägg
30 september 2007
#14
ja bor i glesbygd å kör ofta på isiga vägar, så ja kör alltid me dubbdäck, hade ja dock bott i stan hade ja nog satsat på friktions däck, men hur man än gör så e de nog alltid lite säkrare me dubbdäck:)


huh?
10 427 Inlägg
30 september 2007
#15
Vallås Locos skrev:
steifan skrev:
HardcoreHunny skrev:

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

Är det blaskigt/blött på vintern så hjälper nog inga dubbar wink
Brukar väl inte vara allt för isigt i Skåne/Halland osv

Haha....som någon förgående skribent påtalade så verkar du inte ha varit i de här trakterna någon gång. Själv bor jag vid den halländska kusten och pendlar 5 mil inåt landet varje dag, det är nog de värsta förhållandena du kan tänka dig. Kan vara någon plusgrad och fuktigt på vägen när jag börjar köra på morgonen och inåt landet så kan det vara blankis. Här nere skiftar temperaturen ständigt från några plus till en del minus och det gör vägbanan väldigt skiftande. Vill inte gå in på någon salt diskussionen nu också men jag tackar för att det finns även om bilen inte gillar det lika mycket. Ända jobbiga är att det är ute så satans sent på morgonen så man ibland hamnar bakom två saltbilar på bredden, går typ i 50 hela vägen då….

För dig som skapade tråden så ursäktar jag mig för en liten utflykt. Tycker du ska tänka med huvudet och inte plånboken när det gäller däck. Tänk över hur det brukar vara på vägen där du mestadels kör. Brukar det ofta vara isigt och halt så är dubbdäck att rekommendera. Ens säkerhet är trots allt värd några extra kronor tycker jag. Själv körde jag visserligen med friktionsdäck en del förra året men det var ingen höjdare även om det var en relativt mild vinter. Skulle du trots allt köpa friktionsdäck så köp av en hyfsad kvalité.

HAHA
Har bara varit i Danmark på sommaren wink
Verkar vara ungefär samma stuk som här i Dala-trakterna då.
Kanske bara längst upp i norr det är svinkallt och konstant is då wink


study
772 Inlägg
30 september 2007
#16
kör på dubb då har du bådeoch när dummen är slit har du friktion.

259 Inlägg
30 september 2007
#17
tjenis jag tycker du skall satsa på dubb o då menar jag inte vilka som helst . det är stor skillnad på ett bra o ett dåligt både i broms o grepp. har kört med gislaved nordfrost - nordfrost 5 o alltid varit mycket nöjd o det där att man inte behöver dubb i södra swe är bullshit det är här dom förädiska isfläckarna finns . jag tycker du skall köpa nf5 så lovar jag att du blir jävligt nöjd . tänk på att alla däck handlarna vill sälja det dom har mest provision på eller mest på lager av så lita på däcktest typ teknikens värld mvh från pendlaren mag från ystad


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 september 2007
#18
HardcoreHunny skrev:
steifan skrev:
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

joo men kör man med huvudet så ska det nog gå bra med friktionsdäck också, jag menar när man vet om det så får man väll ta det lite lugnare bara tongue smile



funderar själv på att köpa lågprofils friktionsdäck till min i vinter smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Masterworks
30 september 2007
#19
_Glenne_ skrev:
HardcoreHunny skrev:
steifan skrev:
Var bor du då?

Blaskigt/blött = friktionsdäck
Isigt/hårt = dubbdäck

Friktionsdäck är ju billigare än dubbdäck också.
Kanske ger lägre bränslekostnader i slutändan också
med friktion.. men är väl inget vidare på isigt underlag
(säkert med en del undantag).

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

joo men kör man med huvudet så ska det nog gå bra med friktionsdäck också, jag menar när man vet om det så får man väll ta det lite lugnare bara tongue smile



funderar själv på att köpa lågprofils friktionsdäck till min i vinter smile

Finns ytterligare en fördel med dubbdäck, dom river bort den polerade skorpan vid rödljus
som många spinnande friktionsdäck har skapat när dom ska iväg!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 september 2007
#20
Masterworks skrev:
_Glenne_ skrev:
HardcoreHunny skrev:

Det tråkiga med blaskigt/blött är ju att när det väl fryser på så blir det snorhalt!yikes
Så jag hade då utan tvekan valt dubbdäck! Visst e det billigare med friktionsdäck på både ett å annat vis, men om man står där i diket lr sitter i fronten på någon annan så ångrar man nog allt den dumsnålheten!hmm

joo men kör man med huvudet så ska det nog gå bra med friktionsdäck också, jag menar när man vet om det så får man väll ta det lite lugnare bara tongue smile



funderar själv på att köpa lågprofils friktionsdäck till min i vinter smile

Finns ytterligare en fördel med dubbdäck, dom river bort den polerade skorpan vid rödljus
som många spinnande friktionsdäck har skapat när dom ska iväg!

men det är då inte mkt för jag tycker då dubbdäck polerar fina ytor med roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!


Sök