2603
Sök

Oljetryck audi a4 1,8T -97 ???

29 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
#1
Kopplade precis in oljetrycksgivare, mätaren är graderad från 1-7. vid kall motor visar den 5 på tomgång sen ökar den nästan i takt med varvräknaren och vid lite högre varv ligger den på 6 ända uppe på 7 ibland. vid tomgång på varm motor ligger den på 1.8.. men vid körning verkar den hålla sig vid 4 och uppåt. Har jag kopplat fel, är detta förfarande normalt? är 1.8 vid tomgång lågt. kan 7 vara för högt?


Ägare till en Volvo XC 70
62 Inlägg
8 september 2007
#2
Tja!

jag har också en oljetycks mätare i bilen och den visar på tomgång ca 1,8- 2,0 bar och sen vid belasting så kan det stiga upp mot 7 bar så jag tycker inte det är något fel på ditt tryck. om det hade varit dåligt oljetryck så hade oljetrycks lampa tänds och blinkat smile


29 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
#3
kanon, då blir jag lugnare.... fler erfarenheter nån?


29 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#4
Kollade upp det nu, enligt vag ska oljetrycket ligga på 5-7 bar på 3000RPM vid varm motor..
min ligger klart över dom gränserna dom första milen men efter några mil sjunker det och ligger på 4bar vid 3000RPM  antar att silen är igen koksad. Nån som vet om det går att bara byta silen på AEB motorn eller om man måste byta även pumpen eller om det är lika bra när man ändå är där? Har även läst om en del som även byter olje slangar till och från turbon, tror ni att det behövs med dessa värden?



Sök