3738
Sök

Krav på mopedkörkort väntas

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Fler olyckor och snabbt ökande försäljning gör att regeringen vill införa körkort för alla slags mopeder från 2009, enligt ett lagförslag som förbereds. Körkortskraven ska också gälla för snöskoter och terränghjuling.

– I propositionen kommer vi att föreslå nationella, svenska regler om att alla mopedförare måste ha ett riktigt körkort, säger kanslirådet Catrin Tidström på näringsdepartementet till Göteborgs-Posten

Säger som en känd radiopratare ÄNTLIGEN!

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

9 108 Inlägg
9 september 2007
Ja detta har jag efterlyst hur länge som helst då många av dom kör som VILDAR, skiter i högerregel (som är den viktigaste trafikregeln av alla) och kör där dom kommer åt, gärna med hjälmen satt ovanpå huvudet istället för som den ska sitta.

Det ska dock inte vara världens svåraste prov och sånt men dom ska likt förbannat ha lärt sig trafikreglerna.

Elever borde kunna välja till det som elevens val eller bara en extrakurs i dom aktuella årskurserna i grundskolan och ha det under lektionstid, kanske även ge betyg i ämnet så dom förhoppningsvis lägger ner lite tid på att lära sig också!

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
MilleN skrev:
Ja detta har jag efterlyst hur länge som helst då många av dom kör som VILDAR, skiter i högerregel (som är den viktigaste trafikregeln av alla) och kör där dom kommer åt, gärna med hjälmen satt ovanpå huvudet istället för som den ska sitta.

Det ska dock inte vara världens svåraste prov och sånt men dom ska likt förbannat ha lärt sig trafikreglerna.

Elever borde kunna välja till det som elevens val eller bara en extrakurs i dom aktuella årskurserna i grundskolan och ha det under lektionstid, kanske även ge betyg i ämnet så dom förhoppningsvis lägger ner lite tid på att lära sig också!

Word.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
9 september 2007
KottenV70r skrev:
MilleN skrev:

Word.

Grymt sant.

Jag har en 4vägskors precis utanför mig, jag ser korset när jag sitter här. och jag vet inte hur många gånger per dag jag bara ser de komma och blåsa på rakt över korset. För några år sedan va det en kompis till mig som kom på EU moppe och bara körde i det korset. han körde in i sidan på en bil och åkte in i rutan. Han skar upp armen i armhålan ungefär. Idag har han höger armen i en skena och kan bara röra 2 fingrar lite grann och får enbart köra automatare. hände för 5-6år sedan.

så JA; någon kurs eller så innan man kör moppe tycker jag att de ska införa

Vilket jävla drag :)

220 Inlägg
9 september 2007
bara fördelar med körkort på mopeder. kommer själv ihåg hur vilsen jag kände mig i början.. kunde knappt en enda trafikregel.

1 174 Inlägg
9 september 2007
Detta Är Bra!

956 Inlägg
9 september 2007
jafan...mopedister är ju fan lite utav en trafikfara...

eldus veldus

4 299 Inlägg
9 september 2007
Det är en bra idé, men frågan e hur många de e som kommer att bry sig om att hålla sig till reglerna. Mopedister har ingen erfarenhet oftast om vad som egentligen kan hända förrän olyckan e framme. Så att mer info om vad som händer vid en olycka å vad olyckorna beror på skulle nog ge mer resultat.

Å de där me att ha hjälmen uppe kommer de nog inte bli färre av pga att man tagit körkort, idioterna tycker ju att dom e så "balla".

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
9 september 2007
får bara hoppas att dem inför detta. börjar bli trött på alla "mopperaggare" som inte vet hur man betér sig i trafiken. har varit nära att fronta med samma moped 4 gånger för att han/hon inte vet hur man uppför sig i trafiken. och rätt vad det är så smäller det och hur fan kommer det kännas att ha frontat med en 15 åring? kan ju gå jävligt illa. så hoppas på att det blir bättring på dem snart

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Giftig
419 Inlägg
9 september 2007
Måste bara ta och citera Gert Fylking: "ÄNTLIGEN!"

Är så jävla trött på alla dryga moppepojkar (och ibland flickor) som tror att de äger vägen där de kör. De har ju ingen som helst koll på trafiken eller risker m.m. Och det är ju sällan det går under 70 för de värsta idioterna.
Jag minns ett tillfälle som jag bevittnade när de va en moped som kom körandes i full sula utefter en cykelbana som gick jäms med ett bostads område så när han kör förbi cykelutfarten från bostadsområdet så kommer det ut en mamma med barnvagn å jag ljuger inte om jag säger att det var mindre än en halv meter från att han/hon brakade rätt igenom vagnen. Det hade inte varit kul att få se en sån sak.
Senast redigerat av _VeNoM_ (9 september 2007)

LTJD

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 september 2007
jag tycker att detta är en mycket bra förslag, körkort till alla modeler, ALLA mopeder med registreringsnumer som på en bil och likadant för bestraffning vid fel. det skulle sänka mycket med trafik olyckor. många olyckor sker när man svänger höger och kommer en moped från ingenstans på en parallel mopedväg. många olyckor inträffas just så, bort med dessa. många kör med spritt i blodet eller struntar i trafikregler för att dom kan inte dessa regler, eller kör utan hjälm. starkare krav ska finnas om staten vill sänkar ner olyckor med mopeder. jag hoppas för mig och alla andra trafikanter att nya regler med mopeder kommer att ske så snart som möjligt. MVH:

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Giftig
419 Inlägg
9 september 2007
HardCore skrev:
Enligt mig så om de nu ska ha riktigt körkort för att framföra mopeder så kan de också passa på och höja tillåtna hastigheten på mopeder, är inte mer än logiskt enligt mig smile

Så börja nu att säga hur fel jag har wink

Om jag fortfarande hade varit i moppeåldern hade jag fullkommligt struntat i det, blir ju ändå olovlig körning när ens moped gör närmare 100km/h

Måste dock hålla med om att vissa borde inte ens få bli skjutsade på moped.

Måste säga att jag inte håller med, hur skulle det vara om det blev tillåtet för mopeder att köra i 100km/h på cykelbanor bredvid gående och cyklande.
Och om det skulle vara för eu-mopeder så kan jag väl hålla med lite men inte någon höjning till 100km/h, 60 kanske är en rimlig höjning men då endast på 70 vägar förstås.

LTJD

Opelfreak
431 Inlägg
9 september 2007
mm körkort och en höjning till 50km/h

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

Muttley
9 september 2007
johan89 skrev:
mm körkort och en höjning till 50km/h

nej körkort och en sänkning till 20 borde de vara för har icke sett många 15 åringar på moped som kan köra smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 september 2007
100? lägsta hastighet på motorvägen är 70, kan du tänka dig en moped på motorvägen?, nej inte jag eller, men 60 är väl ok och inga moped sidåväg i stan. om det skulle blir så, många bilförare skulle köpa moped därmed sänka ner otroligt mycket utsläpp i städer, det finns idag mycket attraktiva mopeder att köpa och kommer att blir bättre med tiden. men kan mäktiga folk från olika kommuner komma överans om det? tveksam, MVH:

Sleeper
3 084 Inlägg
9 september 2007
bästa förslaget hittils men snart får man väl ta körkort för gräsklippare. Vilket år var det då MC /bil/terrängfordon ingick i B körkortet? ska man ta alla "vanliga körkort" nu på körskola så måste man läsa samma teori typ 5ggr och för att få alla körkort för en medelsvensson så kostar ju det ca 50.000 jävligt onödigt enligt min mening varför ska man ta skoterkort när man har tex bil/mc kort och lite vett i huvve!? bara för att vv vill suga pengar så de får råd att göra fler onödiga vägar 2/1 så det håller i 1½ år för att sedan lägga nya pga 15cm djupa spår?

Tycker redan VV har fullt upp när man får vänta ½år på uppkörning (iaf här i övik) så i framtiden så får man väl vänta 10år på uppkörning kanske man ska ställa sig i kö för sin framtida son/dotter redan nu xD
Senast redigerat av Sushikocken (9 september 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

DFFL
9 020 Inlägg
9 september 2007
Jag körde eu-moped utan kort i två år, så jag tror inte att alla kommer skaffa detta körkortet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
9 september 2007
FireTraXX skrev:
Jag körde eu-moped utan kort i två år, så jag tror inte att alla kommer skaffa detta körkortet.

Givetvis inte, samma problem finns ju med bilar också i viss mån. Men jag tror ändå att många kommer skaffa det. Speciellt om dom gör som jag sade, att ha det som valbar kurs i skolan.

Sedan kan man väl hoppas att dom förstår att dom får vänta med att ta bilkörkort om dom åker dit utan moppekort också.

55 Inlägg
9 september 2007
Jag skaffade min moped för några månader sen men är dock inte några av de störda fallen. Såg en gång ute på E4an här, det gick (tillsammans med trafik) cirka 100 på bakhjulet, mitt i vägen, med skjuts, utan hjälmar och plus att de va lite större killar som satt på. Detta skulle nog få stopp på sånna här.
Senast redigerat av bound (9 september 2007)

Living life sideways!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 september 2007
det behöver inte vara hella bilkörkort teori, men enbar det som tillhör trafiksamordning, säkerhet och trafikregler, med vetenskap om detta, mopedförare skulle ändra omfatning på det hella. MVH:

Sök