Jag köpte i höstas en gammal RX-7 av första generationen, den är ifrån 1983 och har passerat 13000mil nu. Bilen har stått i sju år och gick riktigt krattigt, även avgassystemet var helt slut. Efter ett att ha jobbat med bilen ett par helger så går den nu som en dröm och besiktigad utan anmärkning.
Min sjua har förgasare och den mindre 12A-motorn. Den går att köra så man kommer en bra bit under litern per mil. Fast å andra sidan så går det att köra den på ett sätt att världsmarknadspriserna på råolja skjuter i höjden. Har varit uppe och sniffat på två liter milen men skulle förmodligen kunna komma upp i lite högre förbrukning ändå. Fast då är det tung gasfot som gäller. Kör man bara med förstånd så är det en kul och billig bil.
RX-8 är en modernare bil än RX-7. 231 hk ur en 1,3 liters motor utan överladdning är imponerande, det är mer effekt än vad de äldre turbosjuorna hade.
RX-8 är komfortabel att åka i och det finns plats för passagerare i baksätet och dessa kan komma i och ur bilen föhållandevis enkelt tack vare självmordsdörrarna.
RX-8 går att trimma ganska enkelt utan att röra motorblocket, släng på en kompressor så rör det på sig.
I denna videon är en gra RX-8 med kompressor med, tycker den går riktigt friskt!
http://www.youtube.com/watch?v=foI3T8dJs6YEtt tänkbart kommande problem med RX-8 och Renesismotorn är SOT på fel ställe. Att flytta avgasportarna till gavlarna istället för som tidigare rotorhusen var genialt, risken är att sot kan leta sig in bakom sidotätningarna när rotorn passerar avgaskanalen. I övrigt så tror jag att det är en mycket bra motor med lång livslängd. Det blir inte mindre kul av att Mazda tror på motorn och har flyttat upp rödmarkeringen till 9000 eller vad det nu var. Betydligt högre maxvarv än tidigare.
Köp av RX-7 med turbo är riskabelt, bilarna är gamla och har gått många mil. Hur har tidigare ägare skött om bilen och så vidare? Är bilen redan moddad eller ska den moddas, ja då gäller det att ta sakerna i RÄTT ordning. Det finns ett antal tråkiga fallgropar som alltför många turboägare trampat ner i gång efter annan. Fast de som hänger på
www.wankelregistret.se har börjat lära sig den rätta vägen och effekterna klättrar uppåt i fast takt sedan ett par år och bilarna håller för effektökningarna med rätt preparerade motorer. Brorsans RX-7 har 522 Hk vid 7978 varv/min, vrid: 572 Nm vid 5945 varv/min, laddtryck på 2,16 bar. Brorsan har petat ner väldigt mycket kunskap i den motorn, förstärkt block och skalperade rotorer (skalperade? Kan sägas motsvara jackade kolvar på mopeder;))
Bromspapper:
Motorn skulle kunna lämna långt mycket mer effekt om det inte var för att inducern är trasig, delar av den har smält ner. Nu jagar han en ny turbo som ska palla med jobbet;)
Om jag fick möjlighet att välja så skule jag nog ha en toktrimmad RX-7 för lek och en original RX-8 för vardagsbus.