3144
Sök

Vad är bäst? Gammal bil med få mil eller ny med många mil

527 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Vad är bäst?

En gammal bil med få mil, eller en ny bil med många mil?
Båda bialrna kostar exakt  lika mycket

Motivera gärna.

Tanke exempel (häng inte upp er på just detta exempel):
Volvo 850 -96 14 000mil 50 000kr
Volvo 850 -00 22 0000mil 50 000kr

Hmm.
17 september 2007
Viktigare är hur bilen är skött. Servicebok m.m. Mil är inte allt.

527 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Men nu har du bara dessa två saker att välja mellan.
Ny bil med många mil, eller gammal med få mil.
Vad är bäst!
Senast redigerat av Loffe123 (17 september 2007)

Smålänning
7 883 Inlägg
17 september 2007
Loffe123 skrev:
Men nu har du bara dessa två saker att välja mellan.
Ny bil med många mil, eller gammal med få mil.
Vad är bäst!

Omöjligt att svara på! Måste få veta mer om servicehistoriken!

Den kortmilade kan hålla runt hörnet och den långmilade kan hålla i 100 000 till! Allt beror på servicen!

Men eftersom det är samma bilmodell så borde felen vara samma så jag skulle köpt den kortbmilade om båda har samma servicehistorik.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

527 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Ni måste tänka rent hypotetiskt...teoretisera lite...kom igen nu :-)

En bil slits ju med milen, men en bil slits även med åren som går. Vad sliter mest/minst?
Mil eller år.

Båda är servade som de ska.

671 Inlägg
17 september 2007
svår fråga... men den äldre med låga mil tar jag! ta det till extremen... en -07a med 50 000 mil köper man ju inte gärna!

Second is the first loser

527 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Bra svar där!

Men tar vi det extremt åt andra hållet då, skulle du kunna köpa en Volvo 240 från -85 med 0 mil för 50 000kr istället då? :-)

Smålänning
7 883 Inlägg
17 september 2007
Loffe123 skrev:
Bra svar där!

Men tar vi det extremt åt andra hållet då, skulle du kunna köpa en Volvo 240 från -85 med 0 mil för 50 000kr istället då? :-)

Bra fråga. Faktiskt.
Beror helt på hur 240:n vart förvarad. Under idealiska förhållanden så skulle de nog falla på 240 ändå.

I ditt fall så tror jag att jag skulle köpa den gamla bilen. Är ju körd så pass att den inte gått sönder av stillestånd, men inte för långt.

En volvo är av så pass god kvalité att åpren inte sliter så mycket på inredning och lack.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

539 Inlägg
17 september 2007
jag skulle ta nyare bil... mil är inte altt... du får en modernare och mer utrustad bil kan man säga... moderna bilar kan gå mycket mer än 20.000 mil smile

men som sagt, mil är inte allt... färg, motoralternativ, utrustning och massa andra saker som spelar roll

160 Inlägg
17 september 2007
För det första så ska du kolla upp hur många ägare det har varit på bilarna. En bil som har gått få mil men har haft kanske 20 ägare är suspekt. En bil som har gått långt men har få ägare är då att satsa på. Har det varit extremt många ägare på en bil med få mil på mätaren så är det troligt att bilen är ett måndags exemplar och att ägarna har stött på många problem och därmed bara sålt bilen vidare för att bli av med problemet.

Sedan så ska du som alla andra säger titta upp servicen på båda bilarna. Dåligt servad bil slits fortare än en välservad bil. Sedan ås kan det faktiskt vara så att långmilaren är ett stabilare köp om ägaren har kvitton på att motorn har blivit renoverad. Bättre att då köpa en långmilare som nyligen har fått en motorrenovering än att köpa en bil med få mil på mätaren med en komande renovering på gång.

Annars är det så att dagens bilmotorer håller långt över 20.000 mil. Det rä mig veterligen bara Simca från tidigt 80-tal som hade motorer som var slut efter 10.000 mil.big_smile

GOES wild
325 Inlägg
17 september 2007
Skriver detta för att vara snäll, innan en moderator låser tråden!

§3 När du postar (gäller forumet)
• Välj en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om och följ rubrikanvisningarna som hittas i en klistrad tråd i varje forum. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna kommer att låsas eller raderas utan förvarning.

Läs mer här

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

Sök