3379
Sök

Hur ska man trimma en b20?

50 Inlägg
21 oktober 2005
Trådstartare
#1
Jag hade tänkt trimma en b20. Det är en b20 på 130hk, sitter i en båt.

Jag hade tänkt använda dubbla weber förgasare, plana toppen, porta, trimkam.

Jag undrar om man behöver byta vevstakarna till starkare eller liknade.
Det sitter en marinvev i så den borde hålla för lite trim.

Vad finns det mer att göra för att "krämma" ur mer effekt ur den?

/Thomas

Evolution
1 627 Inlägg
21 oktober 2005
#2
de behöver du inte bytta vevstake för  nästa steg är ju nästan överladning då kan de krävas andra grejer i motorn

Fäll ner pungen och landa

Båtmekaniker
57 Inlägg
22 oktober 2005
#3
Om du ska ha den i båten så rekomenderar jag inte överladdning...

Friska motorer tänder varje varv

10 287 Inlägg
22 oktober 2005
#4
300 Hkr ur en B20 som sugis är liiite våldsamt. 150 literhästar ur även en modern kostruktion kräver sin man.
Och den torde bli jobbig som båtmotor.

Skall man trimma B20 så är det Janne "gulan" Lundin i mitt gamla mekgarage i Sundbyberg som gäller. Hans gamla Amazon är rätt mytomspunnen i Stockholms racingvärld.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

191 Inlägg
22 oktober 2005
#5
Tänk bara på att du inte får skicka på för mycket effekt på drevet då kommer det inte gå nå vidare...
Vad är det för drev du har ?


50 Inlägg
22 oktober 2005
Trådstartare
#6
Jag har ett Vp 270 drev. Vill bara få ur mer effekt ur motorn för att kunna köra fortare med båten. Kör man full gas så varvar motorn 4700rpm. Sedan ska propellern bytas mot bättre också, är orolig för att motorn inte ska varva ur om man byter propeller.

191 Inlägg
23 oktober 2005
#7
270 dreven ska väl inte palla mer än 150hk ?


21 Inlägg
23 oktober 2005
#8
Om du vill ha råd om trimning på B20, så ska du vända dig till KG volvotrimning. www.Kgtrimning.com

50 Inlägg
23 oktober 2005
Trådstartare
#9
jo då, drevet klarar iaf 200hk.

10 287 Inlägg
23 oktober 2005
#10
Kom igen nu. 300Hkr som sugis. 150 literhästar ur en B20. Hävdar du allvarligt att det "inte är några problem med rätt man" så är det någon som har lurat dig ordentligt.
Gränsen för en sugis ligger på runt 130Nm/liter med bensin=> 260Nm , give or take, i en B20 som sugis.
Dvs med 100% fyllnadsgrad (vilket är totalt vansinne) så skulle du ha 260Hkr vid 7000rpm, dvs 8000rpm med 100% fyllnadsgrad för att få 300Hkr.

I en M3 motor, med sina sjukt fina toppar, och justerbara kammar, så lyckas
man med runt 80% fyllnadsgrad vid maxvarv.

Skulle man lyckas göra lika bra flöde och förbränningsutrymme i en B20 som i en modern M3 så skulle en B20 behöva varva 10000 rpm för att nå 300 Hkr.

Är du riktigt vaken? Samma trimningsgrad i en 3.2 liters M3 skulle innebära 480 Hkr.

Vet du inte ens vem Janne "Gulan " Lundin är så föreslå inte ens sådana här vansinnigheter.

/Göran


bmw750 skrev:
Sharky skrev:
300 Hkr ur en B20 som sugis är liiite våldsamt. 150 literhästar ur även en modern kostruktion kräver sin man.
Och den torde bli jobbig som båtmotor.

Skall man trimma B20 så är det Janne "gulan" Lundin i mitt gamla mekgarage i Sundbyberg som gäller. Hans gamla Amazon är rätt mytomspunnen i Stockholms racingvärld.


/Göran

ska man trimma B20 skall man ner till göteborg... då 300Hk ur en sån är inga prlbem med rätt man. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
23 oktober 2005
#11
Man måste väl inte hålla sig till 2.0 liter? wink  Tror iofs inte att det finns NÅGON som har plockat ut 300 sughästar ur ett B20 block oavsett slag o borr.

10 287 Inlägg
23 oktober 2005
#12
Närå, man kan gå upp några dl i en B20. Men den springande punkten är att fyllnadsgraden inte blir bättre av det på varv. Dvs man får mera vrid på mellanvarv men samma toppeffekt i runda slängar.

Och vill ni veta ALLT om B20 ( inklusive dom 16V toppar som gjordes i stycketal), gå in på Amazon-forumet och jaga upp Jannes trådar.

/Göran

Gredd skrev:
Man måste väl inte hålla sig till 2.0 liter? wink  Tror iofs inte att det finns NÅGON som har plockat ut 300 sughästar ur ett B20 block oavsett slag o borr.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
23 oktober 2005
#13
Jag kollade lite. Till B20 finns sex stycken 16V Denzeltoppar tillverkade. Tyvärr vill dessa spricka mellan kamgallerierna så man brukar få svetsa dom. Med Denzeltoppen fick man 196Hkr ur en B20.
Sedan finns fem stycken 16V "Raceman" toppar i omlopp för B21. Milan i Göteborg har två själva och Janne Lundin har en som är omborrad för att passa B20.

Men 300Hkr....jo tjena...

/Göran

Denzeltopp:
http://junsele.com/viewpic.asp?id=25489

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
23 oktober 2005
#14
Kommer du från ett universium med annan fysik? Varken du, Milan Knezevic, Gulan , Timo, KG eller någon annat i vårat universium får några 300 Hkr ur en  B20 som sugis utan att  bygga om den så fullständigt att du bara har kvar gjutbiten där det står B20.

Förstår du inte matematiken och dom motormässiga grunderna i det inlägg jag skrev tidigare i tråden? VV lär dig åtminstone dom grunderna innan du försöker stå fast vid absurditeter.

Om det nu är så jäkla enkelt med en B20, varför kör inte Volvo med B20 i STCC, stackars Volvo som inte vet bättre utan lägger ner miljoner för att få en usel modern motor att lira på dom effekterna. Du får ta och ringa Volvos motorsportavdelning och tala om för dom att det finns en kille i Göteborg som minsann kan få deras sugisar att trotsa fysikens lagar.

Ett B20 block från 74-76 kan man borra 93mm som ger 2.2 L. Strokning ger inget på maxeffekt då ökat slag brukar ha en förmåga att sänka motorns fyllnadsgrad då motorvolymen i förhållande till portarean ökar.
Då sitter man med ett 2.2L block. Å sen då? 136 Hkr/liter är lika hopplöst det.


/Göran


bmw750 skrev:
Sharky skrev:
Jag kollade lite. Till B20 finns sex stycken 16V Denzeltoppar tillverkade. Tyvärr vill dessa spricka mellan kamgallerierna så man brukar få svetsa dom. Med Denzeltoppen fick man 196Hkr ur en B20.
Sedan finns fem stycken 16V "Raceman" toppar i omlopp för B21. Milan i Göteborg har två själva och Janne Lundin har en som är omborrad för att passa B20.

Men 300Hkr....jo tjena...

/Göran

Denzeltopp:
http://junsele.com/viewpic.asp?id=25489

vilken milan??

är det milan jag tänker på så är det föga otroligt...

sen 300Hk är inga prlbme, då du kan borra rätt friskt, pg.a mycket gods att ta på, sen betongfylla är heller inga problem...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
24 oktober 2005
#15
Är ganska grön på detta forum men man inser rätt snart att någon här gillar att provocera en smula smile Mata inte trollen!

Och Göran, tänk på laddtrycket...ehum...blodtrycket!

10 287 Inlägg
24 oktober 2005
#16
Om du inte, som Gredd trodde, är ute bara för att provocera, utan har blivit matad med denna smörja av dina polare, och dom tror på det i sin tur, då kan dom inte ha alla indianer i kanoten.

Eftersom du åker BMW, och säkert tycker att BMW gör bättre motorer än en gammal Volvo B20, så kan du ju öppna huven på din BMW750 och fundera.
300 Hkr i en B20 som sugis skulle alltså motsvara 750Hkr i din BMW750. Som sugis. Om nu dina polare tycker det är busenkelt med en B20 - så är det bara för dig att peka på din motor och säga åt dom att "fixa 750Hkr, det var ju inga problem".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Chef
12 Inlägg
6 november 2005
#17
Sharky:
Milan har jag för mej är död !Därav vet nog inte Bmw750 vem han är!

Och "lätt" 300hk som sugmotor i en B20 är nog rätt överdriven!
För 300hk lär kosta DUKTIGT med stålar ...Vill jag påstå allafall!
Jag hade en B20 på 200hk och den var INTE gratis big_smile

MVH Jompa
Senast redigerat av TTR Jompa (6 november 2005)

Jompa
070/7566516

Chef
12 Inlägg
6 november 2005
#18
bmw750 skrev:
jaså?? vet jag inte vem det är?? he he... du vet inte mycket om mig... det märks... både milan o göran vet jag vilka det är, o då inte skarky här inne...

NEJ ..Jag vet inte vem du är!! Skulle jag det lr?
Den Milan Sharky tänkte på, byggde en breddad amma på 80talet !
Enligt Lundin så är han död!?
Men du verkar veta bättre smile

/Jompa

Jompa
070/7566516

pimp-in-rby
6 november 2005
#19
du skulle haft en b23 istället! en ja känner har över 450 hästar i en Ascona -b...

anledning:han hade inget annat för sig på dagarna,,han är väldigt kunnig för väldigt billig peng

#2573
1 489 Inlägg
6 november 2005
#20
pimp-in-rby skrev:
du skulle haft en b23 istället! en ja känner har över 450 hästar i en Ascona -b...

anledning:han hade inget annat för sig på dagarna,,han är väldigt kunnig för väldigt billig peng

Finns den bilen i närheten av oss pimp ?

• Även den starka måste ta i när han skiter


Sök