3456
Sök

Saab ingen tomgång, går inte riktigt!!

Kinna
146 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
hejsan alla snälla garaget medlemmar:D nu e de så att jag skulle uppskatta så mycket hjälp och tips som möjligt. Jag har en saab 9000 2.3t 200hk, -92 med tcs. Det började igår med att jag märkte att så fort turbon skulle börja ladda riktigt så blev gaspedalen trög, så fort jag släppte gasen,så blev den lätt och mjuk igen. Så jag fick tips att kolla så klart alla vakuum-slangar och prova att byta magnetventilerna som en sitter på torpedväggen och en på vänster framskärm.Det sitter även en liten backventil (som är svart/vit ) mellan spjällhuset och magnetventilen på torpedväggen. Jag provade då att vända på denna backventil, och körde, och tyckte den kändes bättre bilen. Sedan efter de när jag skulle starta igen, så bara dör bilen igen, ingen tomgång alls. När bilen är varm så ligger den på ca. 500rpm och går lite ojämnt. Har kollat alla slangar,provat att vända backventilen igen, provat att byta plats på magnetventilerna, utan framgång. Turbo/APC mätaren funkar inte heller,den står bara rakt upp. Denna har fungerat tidigare. Jag har hittat en slang som går från magnetventilen på vänster framskärm, och den hitta jag lös under spjällhuset. Någon som kan tänka sig vart den skall gå?? Uppskattar all hjälp!


519 Inlägg
19 september 2007
#2
slangen du menar ska nog sitta på spjällhuset,sitter ett utag på/under spjällhuset som är lite svår att hitta.......

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
20 september 2007
#3
Edit. Ojojoj.. läste lite fort.
Senast redigerat av charlz (21 september 2007)


5 710 Inlägg
20 september 2007
#4
charlz skrev:
Du hade en lös slange från Mv'n skrev du.

Slangarna från Mv'n ska sitta i:
1. Turbons kompressorhus
2. "Cobran" dvs röret mellan luftburk och turbo.
3. I wg-dosan. Liten guldig rund dosa som sitter fast i turbon.

Njaa MV:n han pratar om är till TCS:n och avlastningsventilen inte MV:n till laddtrycksregleringen.


>>tizon, du har råkat ut för TCS strul vilket medför trög gaspedal, ingen tomgång, lågt laddtryck och förmodligen lyser det en kontrolllampa i panelen.
Kan vara lite varsom men du kan ju börja med den lösa slangen
Den skall sitta i insuget någonstans, kika efter en ledig nippel.

MVH Jonas
..............

Kinna
146 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#5
okej ja tackar för svar, jag ska ner sedan och kika på det. Mer hjälp uppskattas:)


Kinna
146 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#6
Nu har jag varit nere och kikat en hel del, och den slangen som låg löst under spjällhuset,hittade jag en plats till på undersidan av spjällhuset, så den sitter nu. Men problemet kvarstår. DI/APC mätaren rör sig inte alls,den bara pekar rakt upp, och bilen känns som att vara på typ grundladd, svårt för mig och se när jag inte har någon extern tryckmätare. har typ kollat alla slangar,och inte sett något som är fel. Någon med fler tips?


1 019 Inlägg
25 september 2007
#7
tizon skrev:
DI/APC mätaren rör sig inte alls,den bara pekar rakt upp, och bilen känns som att vara på typ grundladd, svårt för mig och se när jag inte har någon extern tryckmätare.

Då har du läck på en vakuumslang. Lossa anslutningen till den slang som går in i kupén (Y-kors) och blås i den, läcker det så får du lyfta på locket över instrumentpanelen och byta den. Är den tät så är det läck på nån slang mellan insuget och slangen du lossade.


Kinna
146 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#8
okej,tack för svaret,jag skall ner imorgon och kolla på det.


2 164 Inlägg
25 september 2007
#9
Byt alla vakumslangar och sen återkom.
På en sån gammal bil kan de läcka var som helst på dom.

MVH

F


Kinna
146 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#10
har varit nere och kollat lite idag me, ja hade inte mycke tid på mig, men jag öppnade luckansom sitter över torkarmotorn osv. den stora svarta,jag kunde se slangen som kom från y-korset i motorrummet, upp och sen går den in i kupén, så då måste man väl ta bort hela locket som täcker instrumentpanelen,för att kunna följa denna slang??


1 019 Inlägg
26 september 2007
#11
tizon skrev:
...så då måste man väl ta bort hela locket som täcker instrumentpanelen,för att kunna följa denna slang??

Japp



Sök