Traz skrev:
Tja,
Behöver lite tröst mina vänner, ber dig att läsa igenom detta och lämmna en kommentar om vad du tycker!
Jag har alltså gått på 5 lektioner á 40 min. Vi har redan börjat övningsköra på landsvägar (70 vägar).
Den erfarenhet jag hade innan dessa lektioner var att jag en enda gång hade varit ute och fått köra igång bilen ca. 10 meter med min far för 4 år sedan.
Nu är det så att jag inte har behärskat kopplingen 100% och vi har redan varit ute och kört så fort och höll på att bli påkörda bakifrån eftersom vi nästan fick motorstopp pga. av att jag kopplade in ettan vid en fart av 5-10 km/h.
Det kändes så bra de förra lektionerna, då körde vi inte fortare än 30-50 km/h och tog det lungt med svängar etc. Men nu efter att ha slappnat av efter landsvägkörning så började jag att få attityden som liknar "äh, vi klarar svängen, äh, behöver inte stanna" osv. och glömma bort grunden med koppling osv.
Det som känns svårt, och som trafikskoleläraren nästan blir småsur över, är att jag har hittils inte behärskat koppling broms och gas.
Ett bra exempel på det är:
Åker fram och ser att det är en korsning framför. DÅ är det så mycket att tänka på - speglar, vägmärken, fart, koppling, växel, gas och broms samt trafikanter och övergångställen och människor SAMT lärarens ord. Jag blir stressad av det eftersom jag inte har det automatiserat än, och då händer det lätt misstag.
Ibland vet jag inte riktigt var gränsen går för 2:an alltså att jag inte vågar släppa kopplingen på en låg fart och tror att motorn ska få stopp samtidigt som jag inte vill lägga in 1:an annat än om jag helt stannar upp. Detta hände på min femte lektion (total körtid 3 timmar 20 minuter)
Har ni också haft det så här? Hur länge tog det att bemästra kopplingen så att det inte rycker när man växlar och att man automatiskt vet när man ska ha vilken växel?