Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Fråga 1: Det beror på hur bra mekarkunskaper du har. Inget är allt för svårt så länge du har bra kunnande och ett garage med lite plats. Jag skulle dock inte rekommendera dig att turbokonvertera en som från början inte har turbo. Du får den inte genom besiktigningen och det kostar en del att konvertera såtillvida att du inte känner någon som kan tillhandahålla dig med billiga delar. Är du ute efter att trimma omgående så rekommenderar jag dig att köpa en bil med turbo ifrån början.
Ett 3-tums system är inte svårare att montera jämfört mot 2-tum t.ex. Gäller bara att ha stegmuffar så att det passar på katalysatorn om du ska ha en bil med kat. Finns å andra sidan ingen anledning att montera ditt ett 3-tum på en vanlig sugmotor vars motorvolym inte överstiger 2.0l. Du kommer bara att tappa effekt på bottenregistret genom att motorn inte får det motstånd som den ska ha. På en bil med turbo så är det annorlunda och där kan du tjäna effekt. Räcker mer än väl med 2,5-tum eller 2-tum på en vanlig sugmotor. Du tjänar nästintill inget alls på att bara byta ett avgassystem men du får naturligtvis goare ljud.
Och jag äger just nu en Saab 900SE turbo-96. Fulltryckare på 185 hk som jag köpte för 15k.
1. Jag trodde att det var lagligt, synd alltså...
2. Så om 3 tums system är lagligt men onödigt eftersom att en Mi16 bara förlorar kraft, men det låter ju så jäkla nice, eller hur?
---------------------
Ska jag ha 205 GTi ska det vara 1.9 litersmodellen, inte 1.6an.
Eftersom att du är ute efter ljud så går det lika bra med ett 2,5-tumssystem. Bara att satsa på ett märke som ger bra ljud, olika märken ger olika ljud. Men på den fronten så får du fråga någon annan, jag är inte så kunnig på vilka märken som kan tänkas låta fräckast på en MI16. Har bara haft Simons system på mina bilar. Finns ju Ferrita och Remus t.ex.
En sak till som kan vara värt att notera, avgasvärdena kan öka till det negativa ju grövre system du monterar, detta eftersom att katalysatorn går för kall. Det blir för stort flöde så katalysatorn får inte upp den värme som behövs för effektiv rening. Min tjej har samma problem varje år på SBP med sin 9000 turbo från 88:a. Hon brukar klara sig på marginalen, hon har 3-tum på den bilen.
Sedan som en annan sa i tråden, det finns Peugeot 309 GTi 16V också men dock är den modellen grymt svår att hitta. Det är inte många som äger en sådan. Vanliga 309 GTi 8V finns det gott om däremot men då ska du hellre satsa på en 205:a.
Om du bara tänker ha bilen ett tag tills du får ihop lite mera pengar till att köpa en annan bil så kan jag rekommendera dig att provköra en Ford Sierra 2,0l DOHC som kom 89. Lite speciell motor, 120 hk och 8 ventiler fast med dubbla kammar. Motorn är stark och rätt rapp. Tappar dock ork på höga varv (efter 5000 varv) och den toppar runt 190 eller i vissa fall 200 km. Sierran har ju dessutom bakhjulsdrift så den är roligare på vintern och på grusvägar samt att den motorn är bensinsnål. Den svara ganska så fint på enkelt trim, har en vän till mig som tidigare var Ford frälst och ägde flera Fordar, hans 90:a hade 2,5-tums system, öppet filter och ett chip. Han tyckte den gick märkbart bättre, gjorde jämt upp med flera turbobilar från 0-100 km innan den blev lite avhängd. Vet dock inte vilket chip han hade i den. Kan nämnas att han fick småproblem med spikning efter chipet om han körde på 95 oktan, men det försvann på 98 oktan.