3199
Sök

Förstabil för max 20000:-

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
24 september 2007
#21
205 gti, och mi16 motor i tongue

Peder DailyFresh

1 754 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#22
Hellfire skrev:
Fråga 1: Det beror på hur bra mekarkunskaper du har. Inget är allt för svårt så länge du har bra kunnande och ett garage med lite plats. Jag skulle dock inte rekommendera dig att turbokonvertera en som från början inte har turbo. Du får den inte genom besiktigningen och det kostar en del att konvertera såtillvida att du inte känner någon som kan tillhandahålla dig med billiga delar. Är du ute efter att trimma omgående så rekommenderar jag dig att köpa en bil med turbo ifrån början.

Ett 3-tums system är inte svårare att montera jämfört mot 2-tum t.ex. Gäller bara att ha stegmuffar så att det passar på katalysatorn om du ska ha en bil med kat. Finns å andra sidan ingen anledning att montera ditt ett 3-tum på en vanlig sugmotor vars motorvolym inte överstiger 2.0l. Du kommer bara att tappa effekt på bottenregistret genom att motorn inte får det motstånd som den ska ha. På en bil med turbo så är det annorlunda och där kan du tjäna effekt. Räcker mer än väl med 2,5-tum eller 2-tum på en vanlig sugmotor. Du tjänar nästintill inget alls på att bara byta ett avgassystem men du får naturligtvis goare ljud.

Och jag äger just nu en Saab 900SE turbo-96. Fulltryckare på 185 hk som jag köpte för 15k.

1. Jag trodde att det var lagligt, synd alltså...

2. Så om 3 tums system är lagligt men onödigt eftersom att en Mi16 bara förlorar kraft, men det låter ju så jäkla nice, eller hur?

---------------------

Ska jag ha 205 GTi ska det vara 1.9 litersmodellen, inte 1.6an.

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
24 september 2007
#23
Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Fråga 1: Det beror på hur bra mekarkunskaper du har. Inget är allt för svårt så länge du har bra kunnande och ett garage med lite plats. Jag skulle dock inte rekommendera dig att turbokonvertera en som från början inte har turbo. Du får den inte genom besiktigningen och det kostar en del att konvertera såtillvida att du inte känner någon som kan tillhandahålla dig med billiga delar. Är du ute efter att trimma omgående så rekommenderar jag dig att köpa en bil med turbo ifrån början.

Ett 3-tums system är inte svårare att montera jämfört mot 2-tum t.ex. Gäller bara att ha stegmuffar så att det passar på katalysatorn om du ska ha en bil med kat. Finns å andra sidan ingen anledning att montera ditt ett 3-tum på en vanlig sugmotor vars motorvolym inte överstiger 2.0l. Du kommer bara att tappa effekt på bottenregistret genom att motorn inte får det motstånd som den ska ha. På en bil med turbo så är det annorlunda och där kan du tjäna effekt. Räcker mer än väl med 2,5-tum eller 2-tum på en vanlig sugmotor. Du tjänar nästintill inget alls på att bara byta ett avgassystem men du får naturligtvis goare ljud.

Och jag äger just nu en Saab 900SE turbo-96. Fulltryckare på 185 hk som jag köpte för 15k.

1. Jag trodde att det var lagligt, synd alltså...

2. Så om 3 tums system är lagligt men onödigt eftersom att en Mi16 bara förlorar kraft, men det låter ju så jäkla nice, eller hur?

---------------------

Ska jag ha 205 GTi ska det vara 1.9 litersmodellen, inte 1.6an.

Eftersom att du är ute efter ljud så går det lika bra med ett 2,5-tumssystem. Bara att satsa på ett märke som ger bra ljud, olika märken ger olika ljud. Men på den fronten så får du fråga någon annan, jag är inte så kunnig på vilka märken som kan tänkas låta fräckast på en MI16. Har bara haft Simons system på mina bilar. Finns ju Ferrita och Remus t.ex.

En sak till som kan vara värt att notera, avgasvärdena kan öka till det negativa ju grövre system du monterar, detta eftersom att katalysatorn går för kall. Det blir för stort flöde så katalysatorn får inte upp den värme som behövs för effektiv rening. Min tjej har samma problem varje år på SBP med sin 9000 turbo från 88:a. Hon brukar klara sig på marginalen, hon har 3-tum på den bilen.

Sedan som en annan sa i tråden, det finns Peugeot 309 GTi 16V också men dock är den modellen grymt svår att hitta. Det är inte många som äger en sådan. Vanliga 309 GTi 8V finns det gott om däremot men då ska du hellre satsa på en 205:a.

Om du bara tänker ha bilen ett tag tills du får ihop lite mera pengar till att köpa en annan bil så kan jag rekommendera dig att provköra en Ford Sierra 2,0l DOHC som kom 89. Lite speciell motor, 120 hk och 8 ventiler fast med dubbla kammar. Motorn är stark och rätt rapp. Tappar dock ork på höga varv (efter 5000 varv) och den toppar runt 190 eller i vissa fall 200 km. Sierran har ju dessutom bakhjulsdrift så den är roligare på vintern och på grusvägar samt att den motorn är bensinsnål. Den svara ganska så fint på enkelt trim, har en vän till mig som tidigare var Ford frälst och ägde flera Fordar, hans 90:a hade 2,5-tums system, öppet filter och ett chip. Han tyckte den gick märkbart bättre, gjorde jämt upp med flera turbobilar från 0-100 km innan den blev lite avhängd. Vet dock inte vilket chip han hade i den. Kan nämnas att han fick småproblem med spikning efter chipet om han körde på 95 oktan, men det försvann på 98 oktan.

1 754 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#24
Kan en Mi16 låta såhär lagligt i Sverige med 2.5 tums system?
http://youtube.com/watch?v=XNVu_O2UowM
Vad har en 405 Mi16 och 205 GTi från början?


Jag skulle gissa att jag kör på antingen 205 GTi, 405 Mi16 eller Saab 900 turbo.
Omegan drar för mycket och kostar för mycket.
405 SRi var inte lika snabb eller snygg som Mi16.

---------------
Senast redigerat av Holiace (24 september 2007)

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
25 september 2007
#25
Holiace skrev:
Kan en Mi16 låta såhär lagligt i Sverige med 2.5 tums system?
http://youtube.com/watch?v=XNVu_O2UowM
Vad har en 405 Mi16 och 205 GTi från början?


Jag skulle gissa att jag kör på antingen 205 GTi, 405 Mi16 eller Saab 900 turbo.
Omegan drar för mycket och kostar för mycket.
405 SRi var inte lika snabb eller snygg som Mi16.

---------------

Jag skulle tippa på att det är lagligt ljud i Sverige.

Jag skrev tidigare vad dessa två bilar har men jag tar det igen:
405 MI16 = 148 hk
205 GTi från 89 = 122 hk

1 754 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#26
http://www.blocket.se/vi/13564392.htm?ca=11_s

Den verkar vara i bra skick, kanske köpa en 205a i alla fall?

Denna: http://www.blocket.se/vi/13438403.htm?ca=11_s
Verkar väldigt utsliten och är ju från 1987 och det är ju inte bra, för det sa du, Hellfire.

Men 205 Gti 1990+ är ovanliga eller väldigt mycket dyrare än de från 88 eller 89.


En Saab 9000 Turbo verkar kanske som ett bra alternativ, från 90 och framåt alltså. Frågan är vilken jag vill ha mest, 205 GTi, 405 Mi16 eller Saab 9000 Turbo?
Senast redigerat av Holiace (26 september 2007)

Jag kan inget om allt.

427 Inlägg
26 september 2007
#27
Här kommer jag med ett nytt förslag smile
Honda crx / civic hälst crx 88-91 mycket rolig att köra finns för 15k drar mycket lite soppa och bra kvalitet smile

Lycka till.

1 754 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#28
CRX-vtec skrev:
Här kommer jag med ett nytt förslag smile
Honda crx / civic hälst crx 88-91 mycket rolig att köra finns för 15k drar mycket lite soppa och bra kvalitet smile

Lycka till.

Tack, ska fundera, men det verkar som att CRXen börjar på 15000:- vilket betyder att där börjar skick-skalan...

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
27 september 2007
#29
Ska du ha en CRX så ska du satsa på 89 och uppåt, 88:ans modeller hade samma motor som i Honda Civic 1,6 SOHC 16V = 107 hk men 89 så är det 1,6 DOHC 16V = 124 hk. Tidigare modeller än 88:a hade 1,6 DOHC 16V = 125 hk och lite annorlunda kaross. Men SOHC motorn på 107 hk är trevlig den också.

Dom 205:or som du visade i annonsen så okej ut dock 87:a och 88:a, som jag nämnde tidigare så är ju dom äldre 205:orna under 88:a med 1,6 motorn på 105 hk och 88:a så var det 1,9 motorn men fortfarande bara 105 hk, inte förrän 89 kom 122 hk motorn i Sverige.

När det gäller japanska GTi:er så är det framförallt rosten man ska titta extra noga på. Annars kan japanska GTi:er vara riktigt roliga. Har två förslag, Suzuki Swift GTi 89:ans modell. Bara 101 hk men bilen är väldigt lätt och motorn är oerhört ettrig. 1,3 16V. Varvar som en galning. Vill du göra det lätt för dig så kan du spana efter en Mazda 323F. Dom har en 1,8 16V motor på 131 hk och går riktigt bra. Brukar vara lätt att hitta 323F på blocket, finns rätt många av dom för ett lågt pris.

3 627 Inlägg
27 september 2007
#30
Volvo 740 GLT, säker, bekväm och relativt pigg, den har ju trots allt 159hk standard! Sen så drar den väl en liter milen om du kör normalt.. och om du är gasglad så vill jag inte veta vad den dricker tongue

Nackdelen med dessa är att de ofta är sönderkörda (dock inte i närheten av lika sönderkörda som tex 740 Turbo) men hittar man ett fint objekt så kommer den gå många 10tals tusen mil smile Lättmeckade som få, och går att trimma en del utan några större ingrepp smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

12 Inlägg
27 september 2007
#31
honda givetvis

1 754 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#32
ToXtreme skrev:
Volvo 740 GLT, säker, bekväm och relativt pigg, den har ju trots allt 159hk standard! Sen så drar den väl en liter milen om du kör normalt.. och om du är gasglad så vill jag inte veta vad den dricker tongue

Nackdelen med dessa är att de ofta är sönderkörda (dock inte i närheten av lika sönderkörda som tex 740 Turbo) men hittar man ett fint objekt så kommer den gå många 10tals tusen mil smile Lättmeckade som få, och går att trimma en del utan några större ingrepp smile

Kan då meddela att jag övningskör en GLT och den är hemsk.

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
28 september 2007
#33
Holiace skrev:
ToXtreme skrev:
Volvo 740 GLT, säker, bekväm och relativt pigg, den har ju trots allt 159hk standard! Sen så drar den väl en liter milen om du kör normalt.. och om du är gasglad så vill jag inte veta vad den dricker tongue

Nackdelen med dessa är att de ofta är sönderkörda (dock inte i närheten av lika sönderkörda som tex 740 Turbo) men hittar man ett fint objekt så kommer den gå många 10tals tusen mil smile Lättmeckade som få, och går att trimma en del utan några större ingrepp smile

Kan då meddela att jag övningskör en GLT och den är hemsk.

lol

9 108 Inlägg
28 september 2007
#34
Behöver inte ens skriva vad jag tycker tror jag wink Ska du ha en 24V i fint skick får du nog gå upp några tusenlappar men i bruksskick är det inga problem i ~15.000-kronorsklassen.

2,6 Omegan går fint med sina 150hk men det är ingen lamelldiff på den som på 3000 tyvärr.


1 754 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#35
Hellfire nämnde Fords Sierra 2.0 DOCH förut: http://www.blocket.se/vi/13522876.htm?ca=11_s

Vad tros? Bra, nice bil med like krut?

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
29 september 2007
#36
Holiace skrev:
Hellfire nämnde Fords Sierra 2.0 DOCH förut: http://www.blocket.se/vi/13522876.htm?ca=11_s

Vad tros? Bra, nice bil med like krut?

Alltså det beror ju på hur mycket krut du är ute efter. Sierran har 120 hk och bakhjulsdrift vilket betyder skoj på vintern och på grusvägar. Sedan är den startsnabb och har bra kraft och must genom registret upp till 5000 varv där motorn kroknar och du bör växla. Detta kan avhjälpas med lite trim för att få upp varvvilligheten så att den går att varva till varvstopp utan att låta träig och ansträngd. Gör 0-100 på ca 9.5-10 sek original och ca 190-200 km i toppfart. Får du ett bra exemplar så hakar du på både turbo och GTi:er upp till 120 km innan du får räkna med att bli avhängd. Min väns far ägde en sådan och min kompis lånade alltid den bilen på helgerna, var ute och körde som satan med den, körde en hel del rödljusrace med den och jag körde mot den med min dåvarande Golf GTi 16V och den gjorde jämt upp till strax över 100 km innan min segade om. Många bilar som fick se sig omkörda vid rödljusrace av den Sierran. Sen om den gick ovanligt bra vet jag inte men min sambos tillfälliga extra bil som är en Ford Scorpio med samma motor rör också på sig rätt så duktigt. Då får man tänka på att Scorpio väger en hel del mer jämfört mot Sierran och det är lite annan utväxling på Scorpion också.

Körv
3 535 Inlägg
29 september 2007
#37
Ford Escort 1.8i GL kan jag rekommendera smile

Jäkligt pigg bil med 105 hk. Toppar väl en 187Km/h.. (Enligt handboken.. 185 i verkligheten tongue)

En polare hade en 205 GTi och vi tävlade en jäkla massa gånger mot varann, hehe.. Men jag vann ALLTID! big_smile nu var detta visserligen 1.6an.. hehe.. Kör ifrån hans nya 740 GLE också wink

Sätt på sportluftfilter och i med nåra wunderbaums och du blir kungen på stan cool

Truckdriving Man

1 754 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#38
Så här är det, jag vill ha en nice 0-100 km/h, om den kroknar efter 130 är inte så hemskt, men bakhjulsdrift skulle ändå vara nice.

-----------------------------------------

Hur skulle det vara med en Saab 9000 turbo då?
http://www.blocket.se/vi/13457014.htm?ca=11_s
Senast redigerat av Holiace (30 september 2007)

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
1 oktober 2007
#39
Holiace skrev:
Så här är det, jag vill ha en nice 0-100 km/h, om den kroknar efter 130 är inte så hemskt, men bakhjulsdrift skulle ändå vara nice.

-----------------------------------------

Hur skulle det vara med en Saab 9000 turbo då?
http://www.blocket.se/vi/13457014.htm?ca=11_s

Om du gillar att accelerera 0-100 km ofta, d.v.s. du gillar att trycka fullt ös 1:an, 2:an och 3:ans växel för att känna draget för att sedan nöja dig utan några planer på att nå högre farter än 130 km så ska du nog välja en Sierra. Tänk på att du får bakhjulsdriften på köpet vilket ger ett högre underhållningsvärde i vissa avseenden samt att snabba starter gynnas av bakhjulsdrift. Saab turbo är oerhört fina bilar men gillar du som att max-accelerera 0-100 km ofta så får du räkna med att Saabs växellådor är klent byggda och ett lådras kommer att vara oundvikligt efter ett tag, särskilt som du är ute efter en relativt billig bil och i och med detta får räkna med en begagnad långmilare.

Fördelen med Sierra är att den modellen är lätt att hitta i annonserna, det finns med andra ord många att välja mellan, sedan så är den billig att försäkra samt att delarna till bilen är relativt billiga och lättåtkomliga. Inte svårt att hitta delar till en Sierra på t.ex. skroten eller på biltema. Många Sierror är inte ungdomsägda vilket innebär att dom är mildare behandlade och mer varsamt körda. Det är betydligt lättare att råka köpa sönderkörda GTi:er än att råka köpa en sönderkörd Sierra. Men gör som så att du provkör en Sierra så får du själv bilda dig en uppfattning.

Annars kan väl BMW 318 E30 alt E36 vara ett alternativ. Där har du ju återigen bakhjulsdriften att leka med. Visserligen så är inte 318 den piggaste av bilar men 113 hk duger, 0-100 km på cirka 10-11 sek. 

Beror ju på hur pass fixerad du är av sekunder och tider.

1 754 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#40
Hellfire skrev:
Om du gillar att accelerera 0-100 km ofta, d.v.s. du gillar att trycka fullt ös 1:an, 2:an och 3:ans växel för att känna draget för att sedan nöja dig utan några planer på att nå högre farter än 130 km så ska du nog välja en Sierra. Tänk på att du får bakhjulsdriften på köpet vilket ger ett högre underhållningsvärde i vissa avseenden samt att snabba starter gynnas av bakhjulsdrift. Saab turbo är oerhört fina bilar men gillar du som att max-accelerera 0-100 km ofta så får du räkna med att Saabs växellådor är klent byggda och ett lådras kommer att vara oundvikligt efter ett tag, särskilt som du är ute efter en relativt billig bil och i och med detta får räkna med en begagnad långmilare.

Saabs lådor är alltså deras svagaste punkt, detta ser jag som ett problem eftersom att en låda kostar mycket att byta.

Hellfire skrev:
Fördelen med Sierra är att den modellen är lätt att hitta i annonserna, det finns med andra ord många att välja mellan, sedan så är den billig att försäkra samt att delarna till bilen är relativt billiga och lättåtkomliga. Inte svårt att hitta delar till en Sierra på t.ex. skroten eller på biltema. Många Sierror är inte ungdomsägda vilket innebär att dom är mildare behandlade och mer varsamt körda. Det är betydligt lättare att råka köpa sönderkörda GTi:er än att råka köpa en sönderkörd Sierra. Men gör som så att du provkör en Sierra så får du själv bilda dig en uppfattning.

vad menar du med "många att välja mellan"? Att det finns många olika modelle eller att bilen är vanlig?
BTW: Vart finns information om vad en Sierra drar? Eller bilar i huvud taget?


Hellfire skrev:
Annars kan väl BMW 318 E30 alt E36 vara ett alternativ. Där har du ju återigen bakhjulsdriften att leka med. Visserligen så är inte 318 den piggaste av bilar men 113 hk duger, 0-100 km på cirka 10-11 sek. 

Beror ju på hur pass fixerad du är av sekunder och tider.

Har för mig att en BMW med 1.8 liters motorn drar ganska mycket , jag har nog fel men jag vill vara säker.

-----------------------------

Vad tros som Audi Coupe GT från 1986 och framåt? Min låtsaspappa sa att den hade hemsk körkänsla, vad vet ni?

Jag kan inget om allt.


Sök