2614
Sök

Förstabil för max 20000:-

5 Inlägg
3 oktober 2007
#41
Varför inte saab 9000 CSE snygga, går bra och sköna att köra big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
3 oktober 2007
#42
Hellfire skrev:
Saab 900 turbo 16V. Ett mycket bra val bara växellådan är i bra skick vid köp. Växellådan = Akilleshälen på Saab turbo. Gamla 900 modellen Aero hade endast 8 ventiler och 140 hk från 88 genom katalysatorn. Satsa istället på en vanlig turbo 16V. Se också upp med att titta på 900S turbo 16V från 90-92 då dessa är lättrycksturbo på 145 hk. Svårt att hitta en fräsch 900 turbo 16V av äldre modellen, satsa då istället på en 9000 turbo 16V från 88 å framåt, helst från 90 då nya tändsystemet kom till och effekten ökade från 160 till 165 hk. Saab turbo drar inte alls så mycket i förhållande till effekt och bilens vikt men gasar du ofta och använder turbon mycket så drar det så klart iväg. Annars ligger det på runt 0,75-0,8l.

Måste rätta dig lite... Gamla (OG) 900 aero Hade 175 hk 16 ventils turbomotor tillverkades 84 - 93. Den du tänker på hette T8 special, och hade 155 hk f.o.m 87, 150 med kat, och 145 innan -87. tillverkades  till -89.

900S gjordes 90 - 93 och var mycket riktigt på 145 hästar. Konverteras lätt till en fulltryckare.
Och ja, jag har koll.

Gamla 900 är bra på det att det är en väldigt stryktålig bil (Utom växellådan) och driftsäker. Sen har den riktigt billiga delar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 oktober 2007
#43
Gammal Omega...roll Ack ack ack. Vill man inte att bilen ska hålla?
Bara två japanare nämns.
Tror knappt man hittar en hyfsad Suzuki idag. (rost) Honda, då kan du också titta på Civic 1.6. Rapp liten rackare fast den bara har 107 hästar. Finns massor med trim. Drar den soppa överhuvudtaget? Du kanske måste tanka en gång om året eller nåt sånt?smile
Vågar man föreslå Carina 2? Du var ju ute efter nåt som spöade en Volvo. Och det gör den lätt. 0-100 på runt 10, drar 0.8 Går aldrig sönder. Fast de börjar bli gamla så räkna med en som gått minst 20.000mil. Ibland ser man ju någon "gubb-bil" med 12000mil på mätaren. Bara o slå till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
3 oktober 2007
#44
Holiace skrev:
Vad tros som Audi Coupe GT från 1986 och framåt? Min låtsaspappa sa att den hade hemsk körkänsla, vad vet ni?

Min bror har en sådan, går bra, ruuskigt skön och rolig att köra, har en motor som är känd för att hålla bra, rostar väl inte så mycket heller då dom brukar vara helgalvade och sist men inte minst så ser nästan ut som en urquattro. ;)

Kan tilläggas att min brors Coupe GT inte är i sådär jättebra skick, men det jag nyss skrev stämmer ändå in rätt bra på den. :P
O angående mitt påstående att motorn håller bra så kan jag säga att både jag o min far har en likadan motor som vi aldrig haft några problem med.

Whine whine!

1 754 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#45
En 90-tals BMW 318i då?
http://www.blocket.se/vi/13653635.htm?ca=11_s

1.8 liters motor...

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
3 oktober 2007
#46
twin_cam skrev:
Hellfire skrev:
Saab 900 turbo 16V. Ett mycket bra val bara växellådan är i bra skick vid köp. Växellådan = Akilleshälen på Saab turbo. Gamla 900 modellen Aero hade endast 8 ventiler och 140 hk från 88 genom katalysatorn. Satsa istället på en vanlig turbo 16V. Se också upp med att titta på 900S turbo 16V från 90-92 då dessa är lättrycksturbo på 145 hk. Svårt att hitta en fräsch 900 turbo 16V av äldre modellen, satsa då istället på en 9000 turbo 16V från 88 å framåt, helst från 90 då nya tändsystemet kom till och effekten ökade från 160 till 165 hk. Saab turbo drar inte alls så mycket i förhållande till effekt och bilens vikt men gasar du ofta och använder turbon mycket så drar det så klart iväg. Annars ligger det på runt 0,75-0,8l.

Måste rätta dig lite... Gamla (OG) 900 aero Hade 175 hk 16 ventils turbomotor tillverkades 84 - 93. Den du tänker på hette T8 special, och hade 155 hk f.o.m 87, 150 med kat, och 145 innan -87. tillverkades  till -89.

900S gjordes 90 - 93 och var mycket riktigt på 145 hästar. Konverteras lätt till en fulltryckare.
Och ja, jag har koll.

Gamla 900 är bra på det att det är en väldigt stryktålig bil (Utom växellådan) och driftsäker. Sen har den riktigt billiga delar.

Kan stämma bra det. Många blocket annonsörer som skriver aero på sina T8 special med aeroutrustning vilket vilseleder. Däremot så har jag kollat på tre av T8 special från 88:a som alla hade 140 hk och inte 145 hk enligt vägverkets beräkning. 

Holiace: Det jag menade var att det finns gott om Ford Sierra på annonser, inte svårt att hitta en om man vill. När det gäller modell så ska du titta efter Sierror från 89 och uppåt. Detta p.g.a. att DOHC motorn inte kom förrän 89.

När der gäller Audi coupé så kan jag varmt rekommendera en om du hittar en i bra skick. Audi är kända för bra kvalité samt att den 5-cylindriga motorn är en pärla trots sina ringa 136 hk. Mycket fint drag i motorn och den är dessutom bensinsnål och driftsäker, glömde nästan att nämna den underbara sång som 5:an bjuder på.

1 754 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#47
caromania skrev:
Gammal Omega...roll Ack ack ack. Vill man inte att bilen ska hålla?
Bara två japanare nämns.
Tror knappt man hittar en hyfsad Suzuki idag. (rost) Honda, då kan du också titta på Civic 1.6. Rapp liten rackare fast den bara har 107 hästar. Finns massor med trim. Drar den soppa överhuvudtaget? Du kanske måste tanka en gång om året eller nåt sånt?smile
Vågar man föreslå Carina 2? Du var ju ute efter nåt som spöade en Volvo. Och det gör den lätt. 0-100 på runt 10, drar 0.8 Går aldrig sönder. Fast de börjar bli gamla så räkna med en som gått minst 20.000mil. Ibland ser man ju någon "gubb-bil" med 12000mil på mätaren. Bara o slå till.

Carinan är inte snygg, faktiskt den fulaste av alla tipsbilar jag fått...

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
3 oktober 2007
#48
Holiace skrev:
En 90-tals BMW 318i då?
http://www.blocket.se/vi/13653635.htm?ca=11_s

1.8 liters motor...

Köp ingen gamla BMW 318, den gamla motorn har bara 105 hk. Kolla efter en BMW 318 från 89 då den fick 113 hk.

325 Inlägg
3 oktober 2007
#49
Holiace skrev:
Vad sägs om en Vw Scirocco? Är det en bil man kan tänka sig vilja ha?

Det är en grym bil det! Farsan hade 2st från första generationen i början på 80-talet men är skitsvåra att få tag i! Generation 2 är lite lättare å få tag i men fulare!!

OPEL

863 Inlägg
3 oktober 2007
#50
Kadett Gsi 16v!! Billig och BRUTAL big_smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Sleeper
3 084 Inlägg
3 oktober 2007
#51
Bmw är väl ingen bra förstabil om man har liten budget. Pajjar nått så blir det dyyyrt.

Peugeot 505 turbo men det e bara för att jag ska köpa en... finns så få så du får inte köpa en sån ändå... den e min!
Senast redigerat av Sushikocken (3 oktober 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 754 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#52
Hellfire skrev:
Holiace: Det jag menade var att det finns gott om Ford Sierra på annonser, inte svårt att hitta en om man vill. När det gäller modell så ska du titta efter Sierror från 89 och uppåt. Detta p.g.a. att DOHC motorn inte kom förrän 89.

När der gäller Audi coupé så kan jag varmt rekommendera en om du hittar en i bra skick. Audi är kända för bra kvalité samt att den 5-cylindriga motorn är en pärla trots sina ringa 136 hk. Mycket fint drag i motorn och den är dessutom bensinsnål och driftsäker, glömde nästan att nämna den underbara sång som 5:an bjuder på.

Sierra: Vad hjälper DOCH? Mer effekt ur samma slagvolym?
Annars är ganska fin bil, gillar dock 205 GTi:n mer.


Audi: Den är ganska cool eftersom att den ser ut som Ur-quattron och om jag ska köpa en ska jag köpa den med 5-cylinder motorn.

--------------------------------

Jag vet inte om bakhjulsdrift är så viktigt för mig, jag menar, dessa bilar går ju inte så fasansfullt fort så att man behöver bakhjulsdrift, eller?

Sushikocken skrev:
Bmw är väl ingen bra förstabil om man har liten budget. Pajjar nått så blir det dyyyrt.

Peugeot 505 turbo men det e bara för att jag ska köpa en... finns så få så du får inte köpa en sån ändå... den e min!

http://www.blocket.se/vi/13115478.htm?ca=11_s

Menar du den?

-----------------------

Ford Escort XR3i Vad vet ni?
Senast redigerat av Holiace (3 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Thomas_855r
3 oktober 2007
#53
varför inte en opel vectra Gt ?

160 Inlägg
4 oktober 2007
#54
Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Holiace: Det jag menade var att det finns gott om Ford Sierra på annonser, inte svårt att hitta en om man vill. När det gäller modell så ska du titta efter Sierror från 89 och uppåt. Detta p.g.a. att DOHC motorn inte kom förrän 89.

När der gäller Audi coupé så kan jag varmt rekommendera en om du hittar en i bra skick. Audi är kända för bra kvalité samt att den 5-cylindriga motorn är en pärla trots sina ringa 136 hk. Mycket fint drag i motorn och den är dessutom bensinsnål och driftsäker, glömde nästan att nämna den underbara sång som 5:an bjuder på.

Sierra: Vad hjälper DOCH? Mer effekt ur samma slagvolym?
Annars är ganska fin bil, gillar dock 205 GTi:n mer.


Audi: Den är ganska cool eftersom att den ser ut som Ur-quattron och om jag ska köpa en ska jag köpa den med 5-cylinder motorn.

--------------------------------

Jag vet inte om bakhjulsdrift är så viktigt för mig, jag menar, dessa bilar går ju inte så fasansfullt fort så att man behöver bakhjulsdrift, eller?

Sushikocken skrev:
Bmw är väl ingen bra förstabil om man har liten budget. Pajjar nått så blir det dyyyrt.

Peugeot 505 turbo men det e bara för att jag ska köpa en... finns så få så du får inte köpa en sån ändå... den e min!

http://www.blocket.se/vi/13115478.htm?ca=11_s

Menar du den?

-----------------------

Ford Escort XR3i Vad vet ni?

Den gamla Sierra motorn innan 89 ligger på 115 hk så det skiljer egentligen bara 5 hk men i verkligheten så skiljer det betydligt mer, i alla fall när det gäller motorernas karaktär. Gamla motorn med enkelkam är seg och träig enligt mig, känns inte alls så vidare värst stark och pigg men DOHC motorn är stark som bra den i botten och relativt rapp upp till mellanregistret. Det är en betydlig skillnad mellan den gamla och den nyare Sierra motorn.

Behöver och behöver bakhjulsdrift: Alla bilar oavsett motoralternativ tjänar på att ha bakhjulsdrift, i alla fall när det gäller acceleration från stillastående då bakhjulsdrivna bilar sätter sig lite fint med baken och skjuter iväg utan allt för mycket spinn. Framhjulsdrivet brukar lyfta fronten och är mer benägen att tugga ett litet tag innan fäste kommer till. Sedan så är ju som sagt bakhjulsdrivet lite lättare att leka med i t.ex. halka och på grusvägar.

Nja alltså en äldre BMW typ E30 med en vanlig 8V fyra under huven är inte så vidare värst dyra att äga idag. BMW är inte direkt någon ovanlig bil och definitivt inte E30 modellen. Går lätt att få tag på reservdelar hos t.ex. Biltema och Mekonomen för bra priser, priser i klass med vilka andra normala Svenssons bilar som helst. Sedan så finns det gott om delar på dom flesta av landets bildemonteringar. Skulle gissa på att det inte är någon större skillnad i kostnad mellan en BMW 318 E30 och en Peugeot 205 GTI.

160 Inlägg
4 oktober 2007
#55
Glömde din fråga angående Ford Escort XR3i. Skit i dessa bilar då dom är enkom snygga enligt min subjektiva åsikt men dom är trista att köra. Gamla modellerna har endast 105 hk och dom nyare har ännu färre hästar om jag inte missminner mig. Har för mig att när katalysatorn kom så sjönk antalet hästkrafter till cirka 95 hk eller nått. Alltså inte något för dig som vill ha lite mer under huven enligt vad jag skulle gissa på.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
4 oktober 2007
#56
Hellfire skrev:
Holiace skrev:
Hellfire skrev:
Holiace: Det jag menade var att det finns gott om Ford Sierra på annonser, inte svårt att hitta en om man vill. När det gäller modell så ska du titta efter Sierror från 89 och uppåt. Detta p.g.a. att DOHC motorn inte kom förrän 89.

När der gäller Audi coupé så kan jag varmt rekommendera en om du hittar en i bra skick. Audi är kända för bra kvalité samt att den 5-cylindriga motorn är en pärla trots sina ringa 136 hk. Mycket fint drag i motorn och den är dessutom bensinsnål och driftsäker, glömde nästan att nämna den underbara sång som 5:an bjuder på.

Sierra: Vad hjälper DOCH? Mer effekt ur samma slagvolym?
Annars är ganska fin bil, gillar dock 205 GTi:n mer.


Audi: Den är ganska cool eftersom att den ser ut som Ur-quattron och om jag ska köpa en ska jag köpa den med 5-cylinder motorn.

--------------------------------

Jag vet inte om bakhjulsdrift är så viktigt för mig, jag menar, dessa bilar går ju inte så fasansfullt fort så att man behöver bakhjulsdrift, eller?

Sushikocken skrev:
Bmw är väl ingen bra förstabil om man har liten budget. Pajjar nått så blir det dyyyrt.

Peugeot 505 turbo men det e bara för att jag ska köpa en... finns så få så du får inte köpa en sån ändå... den e min!

http://www.blocket.se/vi/13115478.htm?ca=11_s

Menar du den?

-----------------------

Ford Escort XR3i Vad vet ni?

Den gamla Sierra motorn innan 89 ligger på 115 hk så det skiljer egentligen bara 5 hk men i verkligheten så skiljer det betydligt mer, i alla fall när det gäller motorernas karaktär. Gamla motorn med enkelkam är seg och träig enligt mig, känns inte alls så vidare värst stark och pigg men DOHC motorn är stark som bra den i botten och relativt rapp upp till mellanregistret. Det är en betydlig skillnad mellan den gamla och den nyare Sierra motorn.

Behöver och behöver bakhjulsdrift: Alla bilar oavsett motoralternativ tjänar på att ha bakhjulsdrift, i alla fall när det gäller acceleration från stillastående då bakhjulsdrivna bilar sätter sig lite fint med baken och skjuter iväg utan allt för mycket spinn. Framhjulsdrivet brukar lyfta fronten och är mer benägen att tugga ett litet tag innan fäste kommer till. Sedan så är ju som sagt bakhjulsdrivet lite lättare att leka med i t.ex. halka och på grusvägar.

Nja alltså en äldre BMW typ E30 med en vanlig 8V fyra under huven är inte så vidare värst dyra att äga idag. BMW är inte direkt någon ovanlig bil och definitivt inte E30 modellen. Går lätt att få tag på reservdelar hos t.ex. Biltema och Mekonomen för bra priser, priser i klass med vilka andra normala Svenssons bilar som helst. Sedan så finns det gott om delar på dom flesta av landets bildemonteringar. Skulle gissa på att det inte är någon större skillnad i kostnad mellan en BMW 318 E30 och en Peugeot 205 GTI.

Så sant så sant att en bmw 318 inte är dyr att äga, faktiskt en väldigt snål bil som inte slukar mkt bensin, knappast dyr att försäkra och billig i skatt, som en lyxig golf kan man säga. Sen att dom är sjukt roliga att köra med en sänkningsats på är riktigt trevligt^^

10 sec före dig...
540 Inlägg
4 oktober 2007
#57
saab 9000 turbo!


236 Inlägg
4 oktober 2007
#58
Tinoz skrev:
saab 9000 turbo!

Där har du min röst me! E inne på min andra nu..sålde min första 9000cc o fick väldigt snabbt återfall o köpte en likadan! tongue Dricker inte rent för mkt om man e snäll. Får en väldigt fin för 15k. Ofta chippade eller trimmade på annat vänster så dom brukar gå jäkligt bra! Väldigt roliga bilar att köra o dom brukar vara väldigt välutrustade. Gav 6k för min o den e utrustad me skinn, ac, eltaklucka, elhissar, färddator, c-lås..you name it! tongue
Köp en 9000 o du e fast! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2007
#59
Holiace skrev:
caromania skrev:
Gammal Omega...roll Ack ack ack. Vill man inte att bilen ska hålla?
Bara två japanare nämns.
Tror knappt man hittar en hyfsad Suzuki idag. (rost) Honda, då kan du också titta på Civic 1.6. Rapp liten rackare fast den bara har 107 hästar. Finns massor med trim. Drar den soppa överhuvudtaget? Du kanske måste tanka en gång om året eller nåt sånt?smile
Vågar man föreslå Carina 2? Du var ju ute efter nåt som spöade en Volvo. Och det gör den lätt. 0-100 på runt 10, drar 0.8 Går aldrig sönder. Fast de börjar bli gamla så räkna med en som gått minst 20.000mil. Ibland ser man ju någon "gubb-bil" med 12000mil på mätaren. Bara o slå till.

Carinan är inte snygg, faktiskt den fulaste av alla tipsbilar jag fått...

lol
Den är ju skitsnygg.
cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2007
#60
Holiace skrev:
Audi: Den är ganska cool eftersom att den ser ut som Ur-quattron och om jag ska köpa en ska jag köpa den med 5-cylinder motorn.

Alla Audi-coupe är 5cylindriga?
De tidigaste har 2,1 liters 5an på 115 hästar och de från 85(?) 2,3 på 136-138hk. Håller med, trevliga bilar. Kylsystemet är väl det enda stöket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök