3418
Sök

Tändstift fast i topplocket (Nu med bild på sida 4)

Galen
849 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#21
tändstiften har nog suttit där riktigt länge, plus att dom satt fast som bara sjutton.

ingen som vet vad det där verktyget heter som japmax snackar om?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Galen
849 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#22
kom igen behöver veta vad verktyget heter:/

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

321 Inlägg
24 september 2007
#23
Fattar inte om du menar att det enbart är gängorna som sitter där eller om stiftet rykt av precis efter skallen där du fäster hylsan? Vet inte om kanske tänker på gängtapp? Sitter enbart gängorna kvar är det väl de du kan använda. Men om du har hål rakt ner i cylinderloppet måste ju skit trillat ner där också? Bästa är nog att riva toppen, sen kanske det är för mycket pengar att lägga på den bilen? Men om det är gängtapp du tänker på så kommer ännu mer skit komma ner i loppet. Sen kan ju inte enbart gängorna sitta kvar, då du har alutopp är gängorna i stiftet hårdare än i toppen, så jag tror du haft sönder gängorna i toppen. Då blir det till att riva och dra i helicoil.


Galen
849 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#24
http://www.garaget.org/gallery/archive/46405/160101_anuw8i.jpg
tändstiftet


Det som är markerat med svart sitter kvar nere i topplocket och det röda har jag fått upp så alltså där tändstiftet suttit mellan gängorna är det ett litet hål. förstår ni?

kom igen mer svar, ska kolla gäntapp.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

10 287 Inlägg
25 september 2007
#25
Grispitt funkar måhända men toppen måste av så att du kan göra rent i cylindern.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

321 Inlägg
25 september 2007
#26
Frippe08 skrev:
http://www.garaget.org/gallery/archive/46405/160101_anuw8i.jpg
tändstiftet


Det som är markerat med svart sitter kvar nere i topplocket och det röda har jag fått upp så alltså där tändstiftet suttit mellan gängorna är det ett litet hål. förstår ni?

kom igen mer svar, ska kolla gäntapp.

Då går inte gängtapp. Men med tanke på att det är hål igenom så har ju säkert skit från stiftet åkt ner i cylinderloppet. De enda jag kan tänka mig är grispitt dimension större, tror dock inte det funkar. Borde ju sitta som satan med tanke på att stiftet gick av och det är lätt att dra av grispittar. Tänk på att om du drar av grispitten kommer du säkert få riva av toppen!
Senast redigerat av HardCore (25 september 2007)


654 Inlägg
25 september 2007
#27
Troligen har stiftet/en suttit där rätt länge.
Kanske gått lite varma också.
kanske även om nån försökt skruva ut dom medans motorn varit varm och det varit ojämn värme expansion mellan stift och topp.
Finns flera orsaker,kan även va ett matreal fel från NGK(sällsynt dock),fel stift för din motor,fel åtdragnings moment osv.

Men som det redan har nämnts,bäst är att plocka av toppen för att kunna inspektera om det ev ligger stift rester kvar på kolven osv.
Sånt som man INTE vill ha kvar när motorn startas!

Galen
849 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#28
aja blir att ringa en verkstad då:( någon som vet en verkstad i sthlm som är bra på såna här problem eller ska jag lämna inn den hos Nissan?

tänker inte riva toppen:/

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

1 785 Inlägg
25 september 2007
#29
_Andrew_ skrev:
3:e personen jag läser om vars NGK-stift har gått av..

Vet någon vad det beror på?.
Känns som man får köpa bosch istället

Jag tror att det hela beror på att vissa spänner stiften allt för hårt. Man behöver inte momentnyckel men de som är så starka att de inte känner hur hårt de drar skulle behöva.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

644 Inlägg
25 september 2007
#30
Märkesverkstäder tar nog minst 1000:-/tim så jag hoppas du hittar någon liten verkstad som kan tänka sig ett svartjobb..


321 Inlägg
25 september 2007
#31
Frippe08 skrev:
aja blir att ringa en verkstad då:( någon som vet en verkstad i sthlm som är bra på såna här problem eller ska jag lämna inn den hos Nissan?

tänker inte riva toppen:/

Demontera och montera toppen på den kan inte vara speciellt avancerat. Har du lite mekvana så kan du säkert fixa det. Kanske har en polare som inte heller har tummen helt mitt i handen? Köp dig en Haynes reparationshandbok och gör det steg för steg. Du kommer säkert lära dig något nyttigt på vägen också.

Om du absolut inte vill riva den själv så gör som någon skrev, lämna in den till en mindre verkstad. Stora märkesverkstäder tar ju ut ockerpriser.


324 Inlägg
25 september 2007
#32
Spraya på rostlösare, ev värma om du kommer åt. (Värm försiktigt)  Sen kan du prova med att slå i en torx i lämplig storlek. med 3/8 el 1/2 fattning. Det kan fungera.
Men ta det försiktigt bara så du inte spräcker toppen.
Om du får i en torx. Testa att dra åt lite och sen lossa.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Galen
849 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#33
HardCore skrev:
Frippe08 skrev:
aja blir att ringa en verkstad då:( någon som vet en verkstad i sthlm som är bra på såna här problem eller ska jag lämna inn den hos Nissan?

tänker inte riva toppen:/

Demontera och montera toppen på den kan inte vara speciellt avancerat. Har du lite mekvana så kan du säkert fixa det. Kanske har en polare som inte heller har tummen helt mitt i handen? Köp dig en Haynes reparationshandbok och gör det steg för steg. Du kommer säkert lära dig något nyttigt på vägen också.

Om du absolut inte vill riva den själv så gör som någon skrev, lämna in den till en mindre verkstad. Stora märkesverkstäder tar ju ut ockerpriser.

anledningen till att jag inte lyfte toppen är att jag inte har så jätte mycket mek vana plus att bilen är min mors hade det vart min egen hade jag kunna göra det och lärt mig något och den sissta anledningen är att jag vill inte göra mer skada på bilen än vad jag har gjort:/
Är 17år får 1000kr i månaden så jag vill inte bli av med mer pengar än jag redan gjort:/

Någon som kan komma på någon verkstad i sthlm som kan sånt här helst söder???

och vad ska jag söka på eniro när jag söker för att hitta en sån här verkstad??

Någon som kan tänka sig att fixa detta problem för en slant kan ju skicka ett PM tongue

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Jetonaut
32 Inlägg
29 september 2007
#34
Som sagt, om du har hål rakt ner i cylindern finns säkert lite porslins skrot från stiftet nere i cylindern... även om du skulle få ut stiftet så borde du försöka kolla om det är nåt där nere... Finns mycket bra grejor att använda, men har man 1000kr i månaden att röra sig med kan det bli tufft...

Var lite försiktig bara om du nu provar grispitt, torxbit el likn. för härdade saker är näst intill omöjliga att borra ur om man dra av dom. Grispittarna har en liten benägenhet att villa gå av...


654 Inlägg
29 september 2007
#35
Ett tips är att fråga på Zatzy alt S13 klubben om ingen i Sthlm kan hjälpa dig av med toppen och sen skruva på den igen för en "student" peng.

Bättre så än att ev orsaka skada på kolven..Iom att det är din mors bil.
kanske tom finns nån riktigt hjälpsam kille/tjej som kan göra det gratis åt dig bara för att samtidigt få lära ut lite kunskaper till nån.


Ev Ev Ev kanske kanske det går att få upp allt utan att behöva plocka av toppen.
Kom och tänka på att det borde gå att suga upp allt om inget har bränt fast eller så.
Dvs: en stark damsugare som man tejpar dit en slang i anpassad storlek för tändstift hålet.
Och sen ned och suga en jäkla massa för att försäkra sig om att allt är borta,eller iaf så mycket som möjligt.

Jetonaut
32 Inlägg
21 oktober 2007
#36
Hur går det???


948 Inlägg
21 oktober 2007
#37
kanske kan vara värt att kolla upp om det finns nått fordonsgymnasie du kan lämna bilen till dom brukar inte vara dyra..

Galen
849 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#38
Tack för svaren!

det går sisådär har haft en polares pappa här o kollat och han har något verktyg han ska testa men han trodde det inte skulle vara några problem så får se hur det går.

jag updaterar när jhag är klar;)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Galen
849 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#39
Tjenare

Nu har en kille vart här och kollat på bilen och den killen som monterade Stiftet hade dragit åt det för hårt så det är omöjligt att få ut utan att ta av topplocket.

kommer uppdatera hur mycket ett sånt här misstag kostar ser ut som det kommer gå run 7000kr just nu sad

så nu är man nästan tillbaka på ruta 1 igen med sparande av bil sad

Mvh Fredrik

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

1 058 Inlägg
17 november 2007
#40
tror det bästa hade varit att prova med en grispitt alternativt värma med gassvets och banka i en torx, sen hälla ner tex spolarvätska i cylindern och dra runt på starten för att avlägsna eventuell skit. borde inte bli tillräckligt med skit för att göra stor skada, 7000kr är trots allt en jävla massa pengar.

PoLoud =D


Sök