3395
Sök

Tändstift fast i topplocket (Nu med bild på sida 4)

Galen
849 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#41
Han var här och försökte med grispitt och massa annat men den ville inte ge med sig sad

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Galen
849 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#42
OKej, jag lovade att uppdatera när bilen var fixad och nu är den det;)

Han tog bilen till en kille som tog av topplocket sedan svetsade dom på en mutter kan man säga och tog ut tändstiftet. dom bytte också alla tändstift och termostaten.

Kalaset gick på 6780kr

Dyrt tändstifts byte:( men lägga upp bilder på det senare om någon är intresserad.

Felet var att han som satte i tändstiften hade dragit i dom alldeles för hårt, ringarna under var helt platta hmm

Mvh Fredrik!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

3 235 Inlägg
23 december 2007
#43
Så jävla irriterande...och dyrt...sad

Hade liknande problen med en dieselbil, då jag skulle byta glödstift på den. De första tre kom ut utan problem, men den sista satt väldigt hårt, men till slut lyckades jag få loss den, men halvvägs ut började den gå väldigt hårt igen, men dumma mig reagerade inte på det och fortsatte skruva, så sprack topplocket... Inte själva locket, men den delen med gängorna..
Då var det bara att gänga om djupare ner i topplocket och köre det nya stiftet ca en cm längre in.
Det gick ju bra, bilen gick kanon efter det, trots att det hamnade lite aluspån i cylindern.

Den slutade till och med dra olja efter det, väldigt märkligt...

Vill gärna se bilderna, så bara lägg ut dom!smile

När man drar för hårt, så kan gängorna på stiftet och gängorna i blocket liksom smälta samman, det blir en reaktion vid hög värme. Och om det sitter jävligt fast, då kan man bara gänga om utan att lyfta toppen och sen dammsuga cylindern. Det hade jag gjort tror jag, men klart om det är någon annans bil...

Och viktigt att kleta på lite kopparpasta på gängorna så att det inte oksiderar/bränner fast/rostar...


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 december 2007
#44
Har inte läst alla inlägg, men för att undvika spån i motorn så kan man lägga fett på borr, grispitt, gängtapp eller var man nu är där och viftar med...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Quattro User
260 Inlägg
24 december 2007
#45
Ermm, skyller morsan det som hände på dig?
Om snubben som monterade stiftet drog åt det för hårt, så att det sedan gick av när du skulle lossa det, så är det ju inte ditt fel.

Det är helt åt helvete om hon tar av dina bil-sparpengar för att fixa till det hela sen.

!

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

3 235 Inlägg
24 december 2007
#46
Japp, fett på gängtapp hjälper för att undvika metallspån i cylindern, men dock så hamnar lite där ändå. Men om det hamnar lite fett på spånet, så fastnar ju det inne i cylindern, och kanske inte kommer ut om man dammsuger. men lite aluspån gör väl inte stor skada:) (eller)?


Galen
849 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#47
FourRings skrev:
Ermm, skyller morsan det som hände på dig?
Om snubben som monterade stiftet drog åt det för hårt, så att det sedan gick av när du skulle lossa det, så är det ju inte ditt fel.

Det är helt åt helvete om hon tar av dina bil-sparpengar för att fixa till det hela sen.

!

Det var inte riktigt så det gick till, jag skulle byta alla stiften på min morsas bil men det ena satt för hårt så jag fick inte bort det med verktyget jag hade och då sa hon att jag skulle strunta i det. Men eftersom jag får bilen när jag fyller 18 ( ca 6 månader ) så ville jag få ut dom innan det blev ännu värre.

Och då köpte jag ett bättre verktyg och då gick den av.

som tur var så kände jag nåra killar som tog av toppen och fixade det, hade jag lämnat in den hade det blivit ännu dyrare.

Jag komer nog inte behöva betala allt men endå väldigt mycket pengar för en som bara drar in 1000kr i månaden:/


P:S bilder kommer efter jul:)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Galen
849 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#48
http://www.garaget.org/gallery/archive/46405/236292_q2mnun.jpg

Ok här kommer bilden hoppas ni kan se vad det föreställer;)

Det är då gängorna på tändstiftet och man kan se vart tändstiftet gått av.
Han har då svetsat på en typ av skruv med sexkants nyckel som han sedan har skruvat upp tändstiftet med.

Man ser inte det på bilden men själva "ringarna" runt stiftet var helt platta:(

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

turboabstinens
442 Inlägg
20 januari 2008
#49
Vore det inte vettigare att FÖRST pröva att lyfta toppen själv om du så bara har studiebidrag som inkomst? Så farligt kan det ju inte vara.. Nollställ motorn, lyft av toppen, plocka ur stiftet (eller be någon svetsa på en mutter eller så..), på med ny packning, skruva dit med rätt moment.

ocertifierad klåpmekare

Galen
849 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#50
Saken är ju så att jag har knappast meckkunskap eller något för att kunna lyfta en top, plus som jag sa att det är min mammas bil så jag vill inte riskera att ha sönder den även mer:/

Hade det vart min egen bil hade jag försökt fixa det själv, bara kul att lära sig nya saker.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

442 Inlägg
22 januari 2008
#51
fy fan va jag tkr synd om dig :S ska inte dappa för mina misstag jag gjort längre, kostade INTE så där mkt...

Galen
849 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#52
Nee man ska inte deppa:P får se det som man lärt sig något nyttigt och som man aldrig gör om igen;)
Man lär sig av sina misstag:)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202


Sök