4041
Sök

Belysningen blinkar...

22 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Hej.
Har införskaffat ett rf t3002 steg o koppla in det istället för ett annat steg som satt i innan. Drog  på musiken o såg att instrumenteringen började blinka i takt med musiken neutral  har två steg redan från början. enda som är ändrat är ju att jag har lagt i rf t3002 steg o t3002 drar lite mer ström. Men jag tänkte på att de skulle behövas lite mera kräm för stegen så jag köpte ett Maxxima Deep Cycle batteri och en kondensator innan jag ens köpte stegen!

Någon som vet något?hmm

its not what you drive its how you drive it

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 september 2007
det räcker nog inte med ett batteri. Du ska ha Gul Optima batteri. Klart bästa

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
22 september 2007
lasse_Stor skrev:
Hej.
Har införskaffat ett rf t3002 steg o koppla in det istället för ett annat steg som satt i innan. Drog  på musiken o såg att instrumenteringen började blinka i takt med musiken neutral  har två steg redan från början. enda som är ändrat är ju att jag har lagt i rf t3002 steg o t3002 drar lite mer ström. Men jag tänkte på att de skulle behövas lite mera kräm för stegen så jag köpte ett Maxxima Deep Cycle batteri och en kondensator innan jag ens köpte stegen!

Någon som vet något?hmm

Vilka tre steg har du alltså nu och vilken impedans belastar du dem med?

För att kunna ge förslag på vad som behöver uppgraderas i din strömförsörjning så måste vi få veta vilka grejor som finns och hur de belastas.

7 Inlägg
22 september 2007
kasta kondringen åt helvete. du behöver ett extra batteri. och kom ihåg att det måste vara likadana batterier så att dom inte laddar ur varandra. en kondensator värkar bara dom första 2-3 basslagen sen så är den ur laddad.

22 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Just nu har jag ett GAS alpha 4 kanaligt...ska köpa RF T4004 o sen så har jag ett t3002 som sitter i tillsammans med alpha steget. Fan trodde att det skulle räcka med maxxima batteriet...sad de belastas normalt. allt är i 4 ohm. ska belastas sen till 2 ohm om jag köper en JBL GTI MK2 12"

21 761 Inlägg
23 september 2007
RF T3002 ger 1x200WRMS vid 4 Ohm och är ett klass AB steg, strömförbrukningen blir strax under 25A om verkningsgraden är 60%.

Om GAS steget är ALPHA X4 så ger det 4x100W, men det är väl max-effekten tror jag. Tar man 4x50W och 60% verkningsgrad så hamnar strömmen på samma som RF T3002, dvs strax under 25A. Tillsammans blir det 50A om du spelar med högsta RMS-effekt, vilket du sällan gör.

Hur stor generator har du?
Blinkar det bara när du har motorn avslagen?

Den där strömförbrukningen ska inte vara något större problem om du har en någorlunda bra generator.

6 851 Inlägg
23 september 2007
har du grova kablar och ordentlig jord?

22 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Drönirettab: har inte tänkt på det. neutral hade motorn på då jag märkte det...ska kika...har inte bilen här nu. tror att de ska vara 70A på generatorn!
TT-avant: har 33mm kablar från dls som splittas till 2 21mm! ordentlig jordning måste jag faktiskt kika efter om alla kablar ligger som de ska.

6 851 Inlägg
23 september 2007
Då bör inte + kabeln vara ditt problem iaf.
Men om du inte är säker på din jord, börja med att kolla där..!
Du kanske skall kolla din batteri jord oxå.

21 761 Inlägg
23 september 2007
Om belysningen blinkar så är det jorden från batteri ner till karossen som inte är bra, håller med TT-Avant att du bör kolla upp den.

Ifall det är 70A generator så får man räkna med att den kanske kan ge runt 35A innan spänningen börjar sjunka, när motorn går på tomgång. Testa att varva upp motorn till tex 2000 varv när du spelar högt och se om belysningen blinkar då också.

Ett enkelt sätt att mäta om batterijorden har bra kontakt är att mäta mellan plus och minus på batteripolerna och jämföra med när du mäter mellan karossplåt och batteriplus, när du spelar högt. Om det skiljer en del i spänning så är det dålig kontakt nere vid karossen där batterijordkabeln sitter fast.

Sök