4393
Sök

Hur funkar Turbo konvertering?

51 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, vad gör man med motorn? Går det att göra på alla äldre motorer? Vad behövs för att göra en "vanlig" gammal volvo motor till en turbo?

761 Inlägg
23 september 2007
#2
Jadu, det finns ungefär 1000 trådar om ämnet.. Sök på turbokonvertering så får du många svar.

Enklast är nog att byta till en volvomotor med turbo från början.. Då slipper du en viss risk med att SBP klagar på dig. De kan givetvis göra det endå, men det är bättre med en hel turbomotor än något hemmabyggt turbobygge.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

51 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#3
ok! Tack: )! Vad finns det för olika turbomotorer (volvomotorer) som man kan sätta i? Vilken är "den bästa"?

Almännt tokig
481 Inlägg
23 september 2007
#4
beror på vad för bil är det en 2/7/940 är nyare 940 turbo motor att före dra alternativt b23ET från en äldre 760 turbo. annars är 850 turbo motor riktigt kul men en hel del jobb att sätta i en sådan i en äldre kaross. notera att bilen inte kommer att gå att besikta efter motor bytet om man inte gör en komplett omreggning men då måste massa annnat bytas ut ochså tex bromsar hjul upphängning med mera.

Inline sixes ist sie scheisse.......

51 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#5
Det är en 740.
Besiktningen är inga problem, pappa är SFRO besiktningsgubbe big_smile. Dock är han inte så haj på volvo turbo grejer just, annars brukar han ha koll på sånt där...
Passar en 940 turbomotor skapligt, eller är det lika krångligt som att sätta i en 850T?

Bärs!
3 456 Inlägg
23 september 2007
#6
940 turbo motor (B230FT/FK) passar perfekt i din 740 kaross.

Garaget.org peakade 2008.

66 Inlägg
23 september 2007
#7
lyckost dig som har en pappa som håller på me sånt..hehe...! 940 motorn är i stort sett samma motor som du redan har i din 740i så motor fästen och allt är likadant är väl typ elen som är  största skillnaden, sen om du har en förgasar motor i 740i nu så måste du byta bränsle pumpen och bränsleslangarna...

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

761 Inlägg
23 september 2007
#8
-CrazyDriver- skrev:
Det är en 740.
Besiktningen är inga problem, pappa är SFRO besiktningsgubbe big_smile. Dock är han inte så haj på volvo turbo grejer just, annars brukar han ha koll på sånt där...
Passar en 940 turbomotor skapligt, eller är det lika krångligt som att sätta i en 850T?

Du letar inte kille big_smilelolcool??  Nä, för att bli lite tråkig, för att de ens ska vara möjligt genom SFRO så måste du regga den som amatör eller ombyggt fordon.  Enklast är ju ombyggt fordon. Detta kräver ju att du även byter ut hela bromssystemet och kan lämna bromsdata. Det är ju i slutänden SBP som ska regga om den. Lycka till om du ger dig på det!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
23 september 2007
#9
Eller så köper du en billig volvo tic med eller utan motor.. då har du ju turbo på papper..

Peder DailyFresh

654 Inlägg
24 september 2007
#10
Som många skrivet,så är det volvos B-serie som passar (med vissa undantag),men framför allt B23ET som har starkare bottendel mot B230FT/K vad ja fått höra.
Den motor skall passa rakt i om ja minns rätt och du behöver bara fixa lite med elen.

Även om din pappa är SFRO ingengör så kan det skapa problem på vnaliga besiktningen sen.
Och då är det sen din pappa som kan få ta smällen om oturen är som värst.

Ett annat tips är att kontakta Rejmes i stan och höra med dom om Intyg på motor bytet.
Vet att sånna intyg skrevs förr vid motor byten,men vet ej om det görs längre.

Annars är nog det bästa alt at köpa en Turbo kaross utan motor för att kunna besikta bilen som vanligt.

Sporthojspilot Deluxe
42 Inlägg
24 september 2007
#11
kolla www.savarturbo.se, där finns hur mkt som helst om volvoturbo och i synnerhet rödblockare
Senast redigerat av knohultarn (24 september 2007)

good ´ol chicken

793 Inlägg
24 september 2007
#12
Varför inte bara byta bil? Köp min big_smile

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

51 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#13
Jag håller med om att det enklaste vore att helt enkelt bara byta bil, billigare också. Men grejen är den att jag vill ha ett projekt att mecka med, göra det själv liksom (med farsans hjälp också iofs big_smile). Byggde ju epatraktorn själv och så... Tycker det är kul att mecka , även om jag inte är jättekunnig, men man lär sig med tiden.

Bra med så många motorkunniga män härinne wink

Finns det nån turbo motor (av de föreslagna typ) som man helst inte ska ha, eller är alla ganska likvärdigas vad gäller hållbarhet och Hk?

761 Inlägg
24 september 2007
#14
Om du syftar på hårdvaran så håller de rätt så lika.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

4 506 Inlägg
24 september 2007
#15
-CrazyDriver- skrev:
Det är en 740.
Besiktningen är inga problem, pappa är SFRO besiktningsgubbe big_smile. Dock är han inte så haj på volvo turbo grejer just, annars brukar han ha koll på sånt där...
Passar en 940 turbomotor skapligt, eller är det lika krångligt som att sätta i en 850T?

Vi borde bli ihop, Tror du skulle tycka om mig, Och jag skulle tycka om din pappa väldigt mycket ochså! lol

Kan du andas kan du dö.

51 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#16
_Wallis_ skrev:
-CrazyDriver- skrev:
Det är en 740.
Besiktningen är inga problem, pappa är SFRO besiktningsgubbe big_smile. Dock är han inte så haj på volvo turbo grejer just, annars brukar han ha koll på sånt där...
Passar en 940 turbomotor skapligt, eller är det lika krångligt som att sätta i en 850T?

Vi borde bli ihop, Tror du skulle tycka om mig, Och jag skulle tycka om din pappa väldigt mycket ochså! lol

Om du har en 940 turbomotor till övers så kanske vi kan diskutera saken cool

4 506 Inlägg
25 september 2007
#17
-CrazyDriver- skrev:
_Wallis_ skrev:
-CrazyDriver- skrev:
Det är en 740.
Besiktningen är inga problem, pappa är SFRO besiktningsgubbe big_smile. Dock är han inte så haj på volvo turbo grejer just, annars brukar han ha koll på sånt där...
Passar en 940 turbomotor skapligt, eller är det lika krångligt som att sätta i en 850T?

Vi borde bli ihop, Tror du skulle tycka om mig, Och jag skulle tycka om din pappa väldigt mycket ochså! lol

Om du har en 940 turbomotor till övers så kanske vi kan diskutera saken cool

haha ja jag ska ju köpa in en snart så yikes) vi får väll samsas om den..

Kan du andas kan du dö.

654 Inlägg
25 september 2007
#18
Prova det gällande intyg från Volvo (Rejmes skrev sånna tidigare bla).
Kommer inte ihåg vad intyget heter,men det är ett intyg där volvo godtjäner att denna motor som stoppats i denna kaross har bromsar och mycket annat som klarar av det.
Finns säkert nån som kan fylla i om vad det intyget heter.
MEN,har fått för mig att ja läst nånstans om att Volvo slutade skriva dessa intyg för en del år sen,men INTE helt säker på detta.

Annars så tror ja du ska hör amed dig pappa gällande motorbyte och amatörbyggt fordon.
För det är inte bara motor som MÅSTE bytas för att kunna regga det som amatörbyggt fordon.SFRO!
Om ja minns rätt så skall det va frågan om:
Drivlinan,bakaxel,bromsar osv som INTE skall vara avsett för att passa utan problem som skall monteras isf.utan det skall bara passa in efter en massa jobb.

Har en PDF fil med dessa regler där det står mer ingående,ska se om ja kan hitta denna.Plus att det säkert är nått som ja skrivit fel om nu ovan iom att ja inte har filen framför mig.

761 Inlägg
25 september 2007
#19
det gäller ombyggt fordon, det du beskriver.. Amatörbyggt så måste du göra en egen bärande konstruktion till att börja med.. Det vill hon nog inte, utan ombyggt räcker om man får intyg på bromsar mm.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

391 Inlägg
25 september 2007
#20
jag har inte läst alla inlägg här men en del.. Det du kan göra är att köpa grenrör och alla grejer från skroten för det passar din B23a/B230 typ samma på 740/940 tic 940ins grenrör ska vara bättre vet jag eller så köper du volvos B230FK+M90 lådan så håller den med:cool: motorn för det är den bästa och när du besiktigar så kan du ta bort turbon bara och hänga dit avgashuset från turbon och det går att besiktiga med tro mig;)



Sök