3385
Sök

montera ur airbagen på pasagerarsidan.

3 182 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
skulle villa har bort airbagen på pasagerarsidan i min volvo 965a 1995a helt ok hållet.är det någon som vet på ett säkert sätt hur man gör är det värt risken över huvutaget.

Anledningen att jag vill ha bort den helt är för att tjejen är med barn ok ungen kommer i januari.

tack på förhand.
Senast redigerat av pukan2 (26 september 2007)

3 182 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Det kan man också göra men vi vill ha ungen i framsätet.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 september 2007
Enklaste men dyraste sättet är ju att göra det hos Volvo.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

430 Inlägg
26 september 2007
Henrik_G skrev:
men om ungen sitter i baksätet kan ju mamma sitta brevid och "prata" med ungen hela tiden:)

Inte så roligt när man kör själv och babyn behöver napp eller annat...
Man har inte alltid en mamma som kan sitta bredvid i bak med sig.

Själv kör jag med att "bilen har en ballong som blåser upp sig om man krockar som är farlig för små barn" till min tre-åring.
Annars så blir det bara tjat om att sitta fram, jämt och ständigt. Sen att jag bara har airbag på förarsidan är inte viktigt. Haha

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 september 2007
om ungen måste ha napp eller något om den sitter bak så är det bara stanna bilen hur svårt är det ?
varför krångla till det med många 1000 lappar extra när man kan stanna till i 3 min och se efter ungen

syrran har båda sina ungar bak pga att det är kudde fram och det funkar bara stanna till lite snabbt och kolla dom sen köra igen svårare än så är det inte

8 883 Inlägg
26 september 2007
Barn åker säkrast i baksätet, varför ens chansa på annat.
Måste du ha barnet i fram så låt en verkstad koppla ur airbagen, för hon/han är väll värd att åka säkert.

Fotograf på tierpidag.se

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
27 september 2007
Team-Adolfsson skrev:
om ungen måste ha napp eller något om den sitter bak så är det bara stanna bilen hur svårt är det ?
varför krångla till det med många 1000 lappar extra när man kan stanna till i 3 min och se efter ungen

syrran har båda sina ungar bak pga att det är kudde fram och det funkar bara stanna till lite snabbt och kolla dom sen köra igen svårare än så är det inte

Snälla barn!Kopplar ur den gör du på Volvo! Hade V40 (utan airbag) när grabben kom, hade honom i framsätet nu kom dottern och vi har Saab (med airbag) Funkar men tusen ggr smidigare med barnet i fram!
Nackdelar fram=Kommer att kosta en peng om man har airbag!Eventuellt sämre säkerhet vid krock!
Nackdelar bak=Stanna titt som tätt, man har uppsikt på barnet hela tiden, man kan ha kontakt med barnet, barnet ser båda föräldrarna,barnet slipper stirra in i ett baksäte,mm mm listan är lång
Skulle satsat på att ta bort airbag med första barnet! Nu har jag två som kan sysselsätta varandra när inte grabben retar lillan och man får stanna för att sätta i napp eller trösta!
PS Grattis och Lycka Till DS
Senast redigerat av MikeAero (27 september 2007)

-Mike-

räcermicra
41 Inlägg
27 september 2007
det är ju bara så enkelt att man inte får lov att röra en airbag om man inte är licencierad mekaniker pga säkerhetsrisk.. och hanteringen av en urplockad airbag är väldigt strikt.. så det blir att lämna in skiten, det är det enda rätta, eller ha kärringen att sitta i bak med ungen hahaha tongue

Fotograf
1 319 Inlägg
27 september 2007
jag har då tagit ur airbagen i min bil 2ggr:) inte är det nån fara bara man gör som man ska tar av pluspolen först och sen kollar upp riktigt hur man ska göra i sin bil och så...

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

8 883 Inlägg
28 september 2007
fredda_king skrev:
jag har då tagit ur airbagen i min bil 2ggr:) inte är det nån fara bara man gör som man ska tar av pluspolen först och sen kollar upp riktigt hur man ska göra i sin bil och så...

Ja det var ju en beskrivning som heter duga.
Och om du säljer bilen och nästa ägare vill ha airbagen, vad gör du då? Monterar i den själv och riskerar anndras liv pga. okunskap eller?

Fotograf på tierpidag.se

654 Inlägg
29 september 2007
jag skulle personligen INTE hålla på med Airbag om ja inte VERKLIGEN visste vad ja gjorde.
har sätt både airbag och bältestreckare detonera (precis,detonera) och det är sjuk kraft i dom!
Även så att den kan utlösa bara genom statisk elektrisitet när du håller på med den även om batteriet är urkopplat osv.

Så uppsök gärna en verkstad som är auktoriserade för detta jobb.

Eliminator
1 441 Inlägg
29 september 2007
1 Vill koppla ur airbag för barnets bästa, men vet ej hur.
2 Om ca 5-10 år kopplar du in airbag, naturligtvis själv, hur vet du att den 100% funkar, tänk om olycka,,och någon skadas allvarligt, för barnens bästa?.
3 Pappa kopplar ur airbag själv, men vet inte säkert hur, olycka inträffar, för barnets bästa?
Lämna in för säker och garanterad felfri in och urkoppling, kostar under 1000 :-x2( i och ur) för barnets bästa.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 september 2007
Kanske det fins på volvo så du kan ansluta en nyckel till att kunna stänga av den å sätta på den vid behov ??

Så som det fins i andra bilar i dags läge kolla upp om du kan ansluta en sådan grunka moj till passagerar sidan ....

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
29 september 2007
Du SKA åka in till en vovlo verkstad och få den urplockat!

om där finns så du kan stänga av den med nycket så använd INTE detta eftersom de inte är säkert det funkar!

Det finns tyvärr inga alternativ  när det gäller airbag, det är bara en verkstad som får/bör plocka ur den.

Mvh Dennis

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 september 2007
Jo det e ju en sak som e klart som korv spad att en auktoriserad skall fibbla med den
för det e ju en sprängladning ... lite statisk elektrisitet så pan i nyllet kan det bli .....!!!!

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Sök