3252
Sök

Hur koppla slutsteg och batteri hemma?

8 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#1
Vill koppla in högtalaren hemma för att spela in den innan jag tar ut den till bilen. Känns som att risken att en klåfingrig polare försöker vrida upp ljudet på fyllan innan den är inspelad är mindre om den står på vardagsrumsgolvet och spelar lite försiktigt när jag är på jobbet big_smile

Frågan: Var ska jag koppla gnd kabeln om jag kör allt hemma? Kan det gå direkt till batteriet eller måste jag koppla det genom nånting först? Går ju direkt i chassit i bilen så jag är lite förvirrad sad Nedan följer en skitsnygg bild så ni förstår vad jag menar wink


http://www.garaget.org/gallery/archive/39195/161675_fwzn8b.jpg

493 Inlägg
27 september 2007
#2
är ej säker men det måste ju funka att sätta den på   minuspolen för jorden funkar ju som en sorts minus bara att man kopplar den till chassit i bilen istället för till batterite då behöver man ju bara 1m kabel istället för tex 5 smile


8 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#3
har en gammal bmw 325 och batteriet sitter i bakluckan ca 20 cm från där förre ägaren kopplat gnd kabeln smile så det satte lite tankar i huvudet på mig.

NÅGON SOM VET SÄKERT?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 september 2007
#4
Det går kalasbra att sätta kabeln på minus spolen. Men glöm ej säkring. Lite skeptiskt mot att du använder en laddare. Köp en omvandlare istället för tänk på att när man laddar batterier så måste man skruva upp korkarna...

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
27 september 2007
#5
Det är precis som Euroman skriver.

I en bil så drar man separata pluskablar till olika elförbrukare, men när det gäller minuskablarna så använder man sig av bilens kaross så att den fungerar som en "förlängning" av batteriets minus. På det sättet blir det korta minuskablar eftersom man kan sätta kabeln i närmaste "plåtbit" som har bra kontakt med övriga karossen.

Whitetrash
589 Inlägg
27 september 2007
#6
Ja, eller koppla bara högtalarkablarna från en vanlig stereo på högtalaren?
Absolut enklast i min mening.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

8 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#7
__Marcus skrev:
Ja, eller koppla bara högtalarkablarna från en vanlig stereo på högtalaren?
Absolut enklast i min mening.
har ingen stereo hemma som driver en 400rms bas wink




Tack för hjälpen grabbar ska kila ut och hämta batteriet big_smile

8 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#8
Children-Of-Bodom skrev:
Det går kalasbra att sätta kabeln på minus spolen. Men glöm ej säkring. Lite skeptiskt mot att du använder en laddare. Köp en omvandlare istället för tänk på att när man laddar batterier så måste man skruva upp korkarna...
Skruva upp korkarna? Menar du om man har ett batteri med destillerat vatten? Har ett 70ah underhållsfritt smile

21 761 Inlägg
27 september 2007
#9
Vad har du för laddare, är den elektronisk och går över till underhållsladdning när den har laddat upp ett batteri?

Vad heter batteriet?

8 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Vad har du för laddare, är den elektronisk och går över till underhållsladdning när den har laddat upp ett batteri?

Vad heter batteriet?
minns inte namnet rakt av ska kolla det imorn. Laddaren börjar underhållsladda när batteriet är full laddat och har en spärr så att det inte går att ladda över smile

Ska kika på allt idag och slänga upp en bild när jag kopplat ihop allt så ni får en lägesrapport wink


Sök