2526
Sök

materialtjocklek på låda?

48 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
tjo, har läst att man ska ha 19 mm mdf eller 22 mm spånskiva. men e så att ja har 24 mm spånskiva liggandes som ja tänkte andvända, blir de nån skillnad om ja använder det? hur förändras ljudet me olika tjocklek?

//Pompa

6 851 Inlägg
28 september 2007
Det gör inget om du använder din 24mm spånskiva,kommer funka mycke bra. Det man gör när man använder en tjockare skiva är att man gör lådan stabilare.

4 554 Inlägg
28 september 2007
ju stummare desto bättre, tänk bara på att de blir tyngre och räkna på innermåtten för rätt volym:P

105 Inlägg
28 september 2007
Jag bygger med 22mm björkplywood samma material som man bygger P/A högtalare... Inte speciellt fuktkänsligt och väldigt stumt med tanke på att det är ganska små lådor man bygger om man jämför med P/A...
JAg skulle inte bygga i spån men tanke på hur fuktkänsligt det är och ergo en bil är ganska fuktig. MDF eller Björkplywood är mina rekomendationer... 22mm är då att föredra.

48 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
okej, trodde inte de skulle göra nån skillnad direkt, ska ju inte tävla me att direkt så var mest nyfiken.

route: du ahr no en poeng där men lådan ja hade innan var också i spån å den har inte råtnat upp på den tiden ja ahr haft den i allafall så de går nock:P

tack för svaren.

6 851 Inlägg
28 september 2007
route skrev:
Jag bygger med 22mm björkplywood samma material som man bygger P/A högtalare... Inte speciellt fuktkänsligt och väldigt stumt med tanke på att det är ganska små lådor man bygger om man jämför med P/A...
JAg skulle inte bygga i spån men tanke på hur fuktkänsligt det är och ergo en bil är ganska fuktig. MDF eller Björkplywood är mina rekomendationer... 22mm är då att föredra.

nu är det ju inte så farligt att bygga i spån. Det är ju inte så jätte fuktigt i bilen förhoppningsvis.Har själv en del spån matrial i mina byggen och det har funkat väldigt bra de senaste 12åren jag har hållt på med ljud.
Vill man vara på den säkrare sidan så kan man ju alltid måla lådan innan man klär den.

451 Inlägg
28 september 2007
22 mm MDF har jag! och de behövs verkligen tycker jag, gör stor skillnad mot för bara 19, 3 mm är mycket!

Touch by U
910 Inlägg
28 september 2007
Lådan jag har byggt är på 19 mm MDF tongue funkar fint

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil

86 Inlägg
29 september 2007
Har en låda som är till två basar, en nygjord som är till en bas och en låda som ska börjas byggas idag hade jag tänkt!

De två första är byggda i 19mm MDF, limmat, skruvat, lagt silikon i alla fogar, spacklat osv osv!

Den jag ska bygga idag (basreflexlåda) hade jag tänkt att bygga i 38mm, dvs dubbla lager MDF och ska se om det överhuvudtaget kan hjälpa smile
Att experimentera är en del av det roliga!

1 418 Inlägg
29 september 2007
inte mindre än 19 mm mdf bara..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Sök