3886
Sök

1-2 steg? bas?

2 Inlägg
28 oktober 2005
Trådstartare
Köpte mig en risig volvo 740 utan stereo.
Tråkigt tyckte jag och köpte mig en skitbillig CD för de få slantarna jag hade kvar.

Sedan kom tyvärr tankarna om att det hade vrit trevligt med lite bättre ljud. Så jag for till MDS och köpte mig billigaste framsystemet.
http://www.mds.se/?artnr=11152

Installerade det och testade. (hade orginal 5.25 bak)
Tycker det nya framsystemet låter mycket mesigare än orginal, framförallt de nya 5.25orna låter svagt. OK att det inte är det bästa framsystemet, men det borde väl spela ifrån orginalhögtalarna från 88?

Styr jag dock balansen lite mer frammåt så att de främre kanalerna får mer kräm så låter det dock OK.
Men varför är det så?
-för lite kräm i stereon?
-naturligt då framsystemet är tyngre att driva?
-Går det att brygg/paralell koppla stereon så att det driver framsystemet med mer kräm? och skita i orginal 5.25 bak?

Sen är jag naturligt vis sugen på en billigare bas. MDS rekomenderade naturligt vis deras paket med steg och 10".
http://www.mds.se/?artnr=pktgp210
Är det ett bra alternativ?

Sammanfattning:
Behöver jag mer kräm till framsystemet?
Tips på bra och billigt baspaket? (ska rymas längst bak i skuffen på en 740)

42 Inlägg
28 oktober 2005
Det inbyggda steget i cd-spelaren räcker sällan till något användbart. Spelar ingen roll om det står 4x56 watt eller nåt annat lustigt på paketen. Du kan vara glad ifall den lämnar 12-15W per kanal. Alltså, finns pengarna så köp ett litet steg till framsystemet så ska du se att det låter bättre.

60 Inlägg
28 oktober 2005
Det man ska tänka på är ju att det är stereon som ger ut ljudet. satsa på en bättre huvudenhet lstället...

Överladdad Golf Diesel...

533 Inlägg
28 oktober 2005
Tryck på lite kräm till framsystemet..!!

Det MDS-paketet som du kollat på är helt OK.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

719 Inlägg
28 oktober 2005
Lyssna själv på det framsystemet igår när det drevs av endast huvudenhet och det tryckte på riktigt bra! Är troligen din huvudenhet som matar kasst me effekt. Har du för huvudenhet?

live free, die young.

2 Inlägg
28 oktober 2005
Trådstartare
Hmm... lite olika bud.

Huvudenheten är någon billig noname. köpte den p.g.a. att den hade USB o.s.v... Har dock fortfarande rätt att lämna tillbaka den tror jag...

719 Inlägg
28 oktober 2005
davide skrev:
Hmm... lite olika bud.

Huvudenheten är någon billig noname. köpte den p.g.a. att den hade USB o.s.v... Har dock fortfarande rätt att lämna tillbaka den tror jag...

Ok... Skulle tro att det ligger där har dock inte hört en 740 orginal högtalare, men lätt bättre än mitt orginal framsystem och det är det bästa orginal framsystemet jag har hört i äldre bilar!

Ett förslag är att du åker till MDS eller micro och ber att få lyssna på högtalarna kopplade till endast en huvudenhet och se om det är någon skillnad!

live free, die young.

362 Inlägg
14 maj 2007
Jag tror du syftar på att du får ut ett högre ljud ur originalhögtalaren. Det beror på att 740s originalhögtalare är grymt lättdrivna. Men bättre ljud än de du köpt är det knappast. Du får bara vrida mer ljud framåt och höja mer på stereon.

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
14 maj 2007
en ny stereo med mer effekt hjälper alltid. men ett steg är ju mkt bättre för där har du mer kräm än vad det är i en stereo. + att ljudet blir klarare och finare diskant..
du löser det säkert, gå efter vad du tycker och har råd med...så gör jag iaf! lycka till

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

6 851 Inlägg
14 maj 2007
Mycke svamel här nu..
Som jag förstog det så hade du precis köpt de MDS högtalarna och kopplat in. De måste spelas in ett vist antal timmar innan du säger att de är "svaga".
Att dina org. spelar mera just nu kan bero på att de just suttit där sen 88 och har gott och väl spelat in sig.

Sen är det klart att du får mera kraft till högtalarna med ett slutsteg, men det va inte det saken handlade om.
Ge de nya högtalarna någon vecka eller mera så kommer de att lossna lite och gummit blir mjukare.

Sök