3887
Sök

Fundering ang. AWD

40 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej, jag är rätt ny på det här; men jag har ett stort projekt framför mig och vet inte riktigt vad som behövs för att få till AWD på min Eclipse. Jag vet att jag har lite knäppa idéer, så inget påpekande om det tack... roll
Är det någon som vet om jag behöver en annan motor för att kunna göra om en FWD Eclipse -97 till AWD? Eller är det bara byta ut och komplettera axlar mm? Den kommer byggas om i princip totalt och befinner sig i reparationsnödvändigt skick för tillfället... Är det någon som vet något om sådant här? Vore tacksam för alla svar jag kan få smile


1 567 Inlägg
8 oktober 2007
#2
Först och främst så är det väl växellådan som bör bytas..sen en bakaxel ..Vore det inte biligare i längden att köpa en eclipse awd från början..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

40 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#3
Kanske... om jag kunde hitta en hmm
Men jag fick denna till toppen pris, så inte klagar jag. Dessutom vore det ju trist att slippa göra det själv wink

Så det är växellådan det hänger på och inte motorn?


1 661 Inlägg
8 oktober 2007
#4
Men den lilla erfarenhet som du har så kommer du förmodligen inte klara detta jobbet.
Men enklast vore nog att köpa en växellåda, vinkelväxel, kardan och en ny bakvagn  från en Eclipse AWD

Kalaskillen
246 Inlägg
8 oktober 2007
#5
AWD, varför inte bara skriva fyrhjulsdrift, fyrkrafsare roll (volvo freaks tongue)
Men de är ju en del jobb som behöver göras för att en framhjulsdriven ska bli fyrkrafsare. Enklast är ju att ta från en redan fyrhjulsdriven bil, som de ovan har nämt

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

1 741 Inlägg
8 oktober 2007
#6
jag tycker ju att det låter roligare att bakhjulskonvertera en eclipse. göra typ samma sak men du skaffar en konverterad låda och sliter drivaxlarna fram. big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 661 Inlägg
8 oktober 2007
#7
Jo, fast många bilar med äkta 4WD driver inte nån stans om det inte driver överallt.

Smålänning
7 883 Inlägg
8 oktober 2007
#8
Du behöver växellåda, fördelningslåda, kardaner, axlar, nav, kanske en hel bakvagn för att bygga om. Att köpa dom delarna löst är nog dyrare än att hitta en eclipse avd i fungerande skick. Såvida du inte hittar en fyhjulsdriven eclipse på skroten och lyckas övertala skrotaren att delarna är jättebilliga nya...

Hardjim skrev:
Jo, fast många bilar med äkta 4WD driver inte nån stans om det inte driver överallt.

Du har aldrig åkt eller kört en ÄKTA fyrhjulsdrien bil va?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 661 Inlägg
8 oktober 2007
#9
twin_cam skrev:
Du behöver växellåda, fördelningslåda, kardaner, axlar, nav, kanske en hel bakvagn för att bygga om. Att köpa dom delarna löst är nog dyrare än att hitta en eclipse avd i fungerande skick. Såvida du inte hittar en fyhjulsdriven eclipse på skroten och lyckas övertala skrotaren att delarna är jättebilliga nya...

Hardjim skrev:
Jo, fast många bilar med äkta 4WD driver inte nån stans om det inte driver överallt.

Du har aldrig åkt eller kört en ÄKTA fyrhjulsdrien bil va?

Jag äger och skruvar med en.

Så repeterade du bara det jag skrev innan med. Har man en bakvagn så har man axlar och nav. fördelningslåda är samma som vinkelväxel ifall du inte visste. Kardaner? Man har bara en, fast oftast i två eller tre delar.

Mekaniker
472 Inlägg
9 oktober 2007
#10
Hardjim skrev:
twin_cam skrev:
Du behöver växellåda, fördelningslåda, kardaner, axlar, nav, kanske en hel bakvagn för att bygga om. Att köpa dom delarna löst är nog dyrare än att hitta en eclipse avd i fungerande skick. Såvida du inte hittar en fyhjulsdriven eclipse på skroten och lyckas övertala skrotaren att delarna är jättebilliga nya...

Hardjim skrev:
Jo, fast många bilar med äkta 4WD driver inte nån stans om det inte driver överallt.

Du har aldrig åkt eller kört en ÄKTA fyrhjulsdrien bil va?

Jag äger och skruvar med en.

Så repeterade du bara det jag skrev innan med. Har man en bakvagn så har man axlar och nav. fördelningslåda är samma som vinkelväxel ifall du inte visste. Kardaner? Man har bara en, fast oftast i två eller tre delar.

De bilar som kan lägga över kraften mellan hjulparen tappar helt drivning ifall tex en drivaxel går. Äkta fyrhjulsdrift är det ju för det.
Senast redigerat av BMWKimmo (9 oktober 2007)

BMW-tok

40 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#11
Visst är det smidigare att köpa en färdig bil, inget tvivel - men det skulle förstöra nöjet! mad
Få se..:
- Axlar
- Nav
- Fördelnigslåda/Vinkelväxel
- Växellåda
- Kardan
..så, eftersom det var ett par delar kanske jag skall gå på den idé jag hade innan jag skrev här? Helt enkelt leta reda på en RS2 någonstans (skrot/begagnat). Bilar med den motorn har ju färdigt med manuell låda och AWD, sedan modifiera så man får in det i Eclipsen tongue

Nya delar eller en färdig AWD Eclipse tänker jag inte skaffa; jag skaffade "vraket" som jag har för att ha något att göra iordning till prima skick så som jag ville ha den. Om det tar mig år att bygga om den så är inte det problemet - har jag bestämt mig för att göra något så krävs det rätt mycket för att jag skall ge mig (hittills har jag mig veterligen inte gett upp när jag väl bestämt mig som jag gjort nu).
Dessutom, om jag inte missminner mig helt, så kom Eclipse AWD endast med Eagle Talon motor - och de ser inte likadana ut baktill, en hel rad med saker som skiljer dem åt där... och därav ytterligare en anledning till att jag inte skaffade en AWD från början.
Motorn som sitter i (en 2.0l Chrysler 107kw 16v) skall i alla fall bytas mot en RS2 eller motsvarande. Någon som har något tips på en inte allt för svåröverkomlig motor på begagnat marknaden? Den skall ha hög kapacitet som otrimmad, samt go potential vid trimning - helst en med brett kraftspann (från låga varv till höga). Och har bilen den sitter i AWD-utförande så är det optimalt big_smile

tecman skrev:
jag tycker ju att det låter roligare att bakhjulskonvertera en eclipse. göra typ samma sak men du skaffar en konverterad låda och sliter drivaxlarna fram. big_smile

Det är helt klart en kul idé smile Får jag inte tag på en RS2 som jag kan slakta så kanske jag gör den bakhjulsdriven.


9 108 Inlägg
9 oktober 2007
#12
Nöjet? Det är ett rent helvete om man inte är mästarmekaniker wink Jag förutsätter att det finns kardantunnel även på FWD-modellen annars blir det ett ännu värre slit.

Sälj FWDn och tjäna pengar på det om den nu var så billig och köp en annan bil om du nu måste ha 4WD.. Tänkt på besiktningen? Dom blir nog lite buttra när du säger att det inte går att köra den på bromsrullarna pga 4-hjulsdrift när det står fwd i papprena smile

Får du tag på en skrotfärdig 4WD så kan det väl vara ett kul projekt, annars ser jag ingen större mening, man kan åka fort med FWD också cool


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 oktober 2007
#13
MilleN skrev:
Tänkt på besiktningen? Dom blir nog lite buttra när du säger att det inte går att köra den på bromsrullarna pga 4-hjulsdrift när det står fwd i papprena smile

Om han inte bygger om den till fyrkrafs och sen för besiktningen varje år bygger om till fwd och besiktar för att sen fixa tillbaka 4-hjulsdriften efter besiktningen wink

Varför göra det enkelt för sig?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

40 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#14
MilleN skrev:
Nöjet? Det är ett rent helvete om man inte är mästarmekaniker wink Jag förutsätter att det finns kardantunnel även på FWD-modellen annars blir det ett ännu värre slit.

Sälj FWDn och tjäna pengar på det om den nu var så billig och köp en annan bil om du nu måste ha 4WD.. Tänkt på besiktningen? Dom blir nog lite buttra när du säger att det inte går att köra den på bromsrullarna pga 4-hjulsdrift när det står fwd i papprena smile

Får du tag på en skrotfärdig 4WD så kan det väl vara ett kul projekt, annars ser jag ingen större mening, man kan åka fort med FWD också cool

Helvete eller ej, jag har velat göra detta i åtta år nu - och då backar jag inte.
Vad gäller tunnel så har den en sådan, så det blir inga större beskymmer.
...och det är inte för att köra fort jag skall bygga om den (även om den onekligen blir snabb av det) - det är för att jag vill ha AWD på FWD-versionen. Jag vill behålla chassit, utseendemässigt, orginal; och det skulle jag inte kunna med en fabriks-AWD eftersom Eagle (som tillverkade motorn för den) ville ha det skyltat att det var deras motor. Kanske finns något undantag, men jag har då aldrig lyckats hitta en sådan ens på bild - så finns den får ni allt gärna visa mig den bilden.


John87 skrev:
MilleN skrev:
Tänkt på besiktningen? Dom blir nog lite buttra när du säger att det inte går att köra den på bromsrullarna pga 4-hjulsdrift när det står fwd i papprena smile

Om han inte bygger om den till fyrkrafs och sen för besiktningen varje år bygger om till fwd och besiktar för att sen fixa tillbaka 4-hjulsdriften efter besiktningen wink

Varför göra det enkelt för sig?

De får bli tjuriga på besiktningen - inte mig emot cool Får jag inte igenom den alls så kan jag alltid ta den till banan tongue (...annars finns ju nätterna wink)


375 Inlägg
10 oktober 2007
#15
känner du att du har tid och en chans att klara av det så är det bara att sätta igång. Alltid kul med en utmaning. Dessutom kommer du att lära dig sjukt mycket på vägen!
Det lättaste måste, som många säger, vara att köpa grejer från en AWD eclipse så är det kanske lite lättare att få det att passa.

Lycka till wink


40 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#16
Det kommer jag behöva smile
Tid är inget större beskymmer eftersom jag räknar med en sisådär fyra fem år för projektet (om det ens räcker...), under den tiden skall jag lyckas komma över relativt svåråtkomliga delar - och få råd till allt jag behöver roll Jag kommer nog besvära er med många fler frågor under projektets gång lol
Först och främst kommer vintern gå åt till att reparera diverse, samt börja designa de nya panelerna och interierna i bilen, sen är det chassit som skall ordnas, konvertering till AWD när jag kommer över delarna samt mycket mycket mer (gör jag en lista så orkar ingen läsa den för att den är för lång) ...men först ut är att plocka isär och göra ordning den befintliga motorn så den fungerar prima; är inte nöjd med att bara fått den att gå...
Senast redigerat av Noilresto (10 oktober 2007)


Turbo lover
555 Inlägg
13 oktober 2007
#17
Har inte eclipsen ganska låg profil framtill? Med tanke på hur långt fram motorn sitter i Audis quattrobilar så är ju frågan om du får igen huven ens? Det lär va massvis med jobb med att få till det där så jag hoppas du är duktig på att ta till egna lösningar med hjälp av svets & smide wink


40 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#18
Huven skall ändå veck, och en ny skall göras för hand av mig big_smile (egentligen alla ytterdelar som går att ta lös... roll)
Jag föddes händig, sätt något i mina händer och jag brukar lista ut inom kort hur/vad/varför/etc. För övrigt är jag hantverkare och designar diverse även om det inte har med bilar att göra - så den biten blir inte det knepiga; att göra om och modiefiera är lätt, det svåra är att få det att fungera när man är klar loltongue


1 661 Inlägg
15 oktober 2007
#19
Japp, upp med en projekttråd så fort du sätter igång. Ska bli intressant att följa detta bygget.

40 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#20
Tänkte lägga upp en sådan framåt sommaren då saker och ting märkbart börjar hända smile Just nu är jag på planering och skiss stadie... vilket inte är så mycket att visa upp hmm Jag har dock ( tragiskt nog ;_; ) konstaterat att det kan ta upp till tio år innan "allt" är på plats pga finansiering av vissa saker... samt att nästan samtliga paneler (ute & inne) behöver göras för hand av mig själv sad Vilket kommer ta en jäkla massa tid.
Dessutom vore det skam att lägga upp så mycket som en enda bild på en bil i det skicket... måste piffa till den lite först i alla fall... Tror att alla här vet hur en Eclipse -97 borde se ut - annars finns Google wink



Sök