Visst är det smidigare att köpa en färdig bil, inget tvivel - men det skulle förstöra nöjet!
Få se..:
- Axlar
- Nav
- Fördelnigslåda/Vinkelväxel
- Växellåda
- Kardan
..så, eftersom det var ett par delar kanske jag skall gå på den idé jag hade innan jag skrev här? Helt enkelt leta reda på en RS2 någonstans (skrot/begagnat). Bilar med den motorn har ju färdigt med manuell låda och AWD, sedan modifiera så man får in det i Eclipsen
Nya delar eller en färdig AWD Eclipse tänker jag inte skaffa; jag skaffade "vraket" som jag har för att ha något att göra iordning till prima skick så som jag ville ha den. Om det tar mig år att bygga om den så är inte det problemet - har jag bestämt mig för att göra något så krävs det rätt mycket för att jag skall ge mig (hittills har jag mig veterligen inte gett upp när jag väl bestämt mig som jag gjort nu).
Dessutom, om jag inte missminner mig helt, så kom Eclipse AWD endast med Eagle Talon motor - och de ser inte likadana ut baktill, en hel rad med saker som skiljer dem åt där... och därav ytterligare en anledning till att jag inte skaffade en AWD från början.
Motorn som sitter i (en 2.0l Chrysler 107kw 16v) skall i alla fall bytas mot en RS2 eller motsvarande. Någon som har något tips på en inte allt för svåröverkomlig motor på begagnat marknaden? Den skall ha hög kapacitet som otrimmad, samt go potential vid trimning - helst en med brett kraftspann (från låga varv till höga). Och har bilen den sitter i AWD-utförande så är det optimalt
tecman skrev:
jag tycker ju att det låter roligare att bakhjulskonvertera en eclipse. göra typ samma sak men du skaffar en konverterad låda och sliter drivaxlarna fram.
Det är helt klart en kul idé
Får jag inte tag på en RS2 som jag kan slakta så kanske jag gör den bakhjulsdriven.