2959
Sök

Problem med calibra! dör vid mindre än 1/2 tank!

17 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Hej! nu är det så att jag har ett problem med min opel calibra -93!
Det är så att när det blir mindre än halv tank så vill den dö av.
bilen går klockrent annars... men som idag då tankmätaren kom ner på mellan 1/2 och 1/4 tank så dog bilen, jag tryckte in kopplingen och släppte upp den i farten. Då gick den igång igen. Sen körde jag lite till sen dog den!
Sen kan den gå 1 kilometer innan den dör nästa gång!
Då for jag och tankade, och efter det går den som en klocka igen!

Vad är felet för mig tror ni? har hänt 2 gånger nu... båda gångerna har jag haft kring 15-20 liter kvar i tanken!

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Fotograf
1 319 Inlägg
Lumpare
141 Inlägg
8 oktober 2007
Det är kanske bränslepumpen som sjunger på sin sista vers.

17 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
men varför blir det då bara när det håller på att vara lite bränsle? för jag har ju inte nästan slut på bränsle när den dör, utan det finns ju ändå som jag skrev 15-20 liter kvar minst!

1 418 Inlägg
8 oktober 2007
De kan vara hål på själv slangen/röret som går ner i tanken å suger upp benins, kanske har gått av en bit upp eller nått sånt.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

dARKiE
5 031 Inlägg
8 oktober 2007
Den orkar väl inte pumpa upp bränslet tillräckligt när du har mindre än en halv tank kvar. Men när den är full så behöver den inte jobba så hårt. Byta pumpen och bränslefilter så ska du se den går bättre igen!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Makaronborrare
993 Inlägg
8 oktober 2007
Är också säker på att det är bränslepumpen som inte orkar med.

120 Inlägg
8 oktober 2007
samma sak på min 850T5... men jag brukar bonka lite på tanken så funkar den igen smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.

Dr Snuggles
956 Inlägg
8 oktober 2007
Va samma på golfen. Visade sig att det va förpumpen i tanken som hade gett upp, bara att byta den så fungerade det klockrent igen smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

17 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
men den går ju så bra annars! ska fara till en verkstad imorrn å höra! hoppas verkligen att det bara är nån slang som är trasig eller så! vill inte lägga ut 1600 spänn direkt då jag bara har haft bilen 3 dagar! sad
ingen som vet om det finns några sprängskisser eller något om calibra på internet?

Taxen_85
9 oktober 2007
Hade nyligen samma fel på min gröna 740.. förpumpen var det då.. den gick knappt o starta med lite soppa i den.. men så snärta man ett par ggr på starten då byggde den upp tryck med elpumpen så det räckte till att starta.

17 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
jaså, men då var det inte samma problem! för min är ju lättstartad även med lite soppa i. Det är bara att den dör när det är lite soppa, så fort den har dött så är den lika lättstartad som om jag hade haft full tank...

371 Inlägg
19 april 2008
jag har samma problem på min calibra.. ska byta soppapumpen och soppa filtret och kolla om det hjälper

Sök