3672
Sök

bilstereo kopplings problem

52 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Jag har köpt mig en ny bilstereo enhet, och kopplade in den med iso kopplingen, men den är inte kopplad till tändningen som jag vill ha det, utan jag får tända/stänga stereon manuellt:(, jag bifogar kopplings schemat, hur ska jag göra?

http://www.garaget.org/gallery/archive/35140/168810_ouovc2.jpg
kopplings schema

Fredrik Holm

Tidsoptimist
184 Inlägg
10 oktober 2007
Kan du starta stereon utan att slå på tändningen?

Jag försöker iaf...

52 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
ja det kan jag göra.

Fredrik Holm

8 Inlägg
10 oktober 2007
Vad är det för bil? Vet du om du har ACC på tändningen?
Du ska iallafall koppla ihop dom röda(?) kablarna. Antar att en röd sitter ihop med en gul som det är nu.

Dom är röda är ACC, alltså till kopplningen och dom gula är ström.
Fick inte det där att fungera på min bil, vet inte riktigt varför.
Men om du tittar på kopplingschemat ser du vart ACC står.

299 Inlägg
10 oktober 2007
byt plats på gul å röd kabel förmodligen så att de som ska vara till minnesströmen(den gula oftast) istället sitter på den som ska ha tändningsström(röd oftast) så att stereon går att köra hela tiden.......bara att byta plats på dom har hänt för mig ett par gånger iaf

Tidsoptimist
184 Inlägg
10 oktober 2007
Prova att koppla ihop ACCn med battery och tvärtom. Brukar ligga lite olika på olika bilar. Gäller att få en signal till stereon när bilen startas, och samtidigt behålla kontantström (minnet) till den

Jag försöker iaf...

52 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
ok,ska prova imorgon, ni pratar om minnesström, kan det ha att göra med att radio stationerna inte blir kvar när jag lagt in dom, dom försvinner när jag har stängt av bilen.så jag måste programera om dom igen, likadant om jag gör ängringar på basen, så stereon kommer inte ihåg mina inställningar.

Fredrik Holm

299 Inlägg
10 oktober 2007
javiiist byt plats på acc och battery 15+ det är ju gjort så man kan göra de uat å klippa å klistra e ju kabelskor på dom så de e ju bara å byta plats på dom så kommer de funka sen......

Tidsoptimist
184 Inlägg
10 oktober 2007
Det är exakt därför dina inställningar försvinner. Stereon blir utan ström och då går den tillbaks till fabriksinställningarna (defaulten) Lycka till

Jag försöker iaf...

52 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Tack för grymt snabb support :-)

Fredrik Holm

52 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Det löste sig bara till hälften, mina inställningar stanar nu kvar, men stereon är inte kopplad till tändningen, allt som innan. är det någon som har fler förslag på vad jag kan göra?

Fredrik Holm

12 Inlägg
14 oktober 2007
Jag tycker ju att det är en fördel att INTE ha stereon kopplad til tändningen.
Man vill ju kunna lyssna på radion utan att ha nyckeln i ?

Tyvärr har jag ingen lösning till ditt "problem"

Kanske ett meningslöst inlägg.

1 Inlägg
17 oktober 2007
Jag håller precis på att koppla in en poplåda från Clarion i en Peugeot 406. Har precis listat ut att min bil har Permanent + på A7, ström via tändningen på A6. Om man bara byter gul och röd så får man tändningsströmmen kopplat till innebelysningen..

Sök